Kad Perancang Keluarga


Kad Perancang Keluarga ni biasanya diberikan kepada ibu2 yang lepas bersalin... Time kita pergi checkup sebulan, time tu la misi akan tanya apa kaedah kita nak guna untuk jarakkan anak... Time tu jugak mereka akan bukakkan kita satu buku perancang keluarga... Secara peribadinya, 2 anak sebelum ni, saya tak pernah ada pun kad perancang keluarga ni... sebab malaslah saya nak makan2 ubat bagai tu...

Tapi lepas bersalinkan Afrina, saya "dipaksa" ambik... hahaa.. Saya bagitahu nak merancang sendiri tapi misi macam kurang setuju je... mula2 dia ok, tapi tengah2 dia menulis tu, boleh pulak misi cakap "kalau ambik ____________ bolehkan.. suami tak kisah kot"... Last2 saya setuju je la, lagipun kalau saya taknak guna, bukan misi tahu pun kan... ;p... tapikan, sempat lagi misi cakap "balik rumah pikir2lah yer, takut nak guna kaedah lain"... saya senyum je la...

Tak mungkin saya ubah pikiranlah buat masa ni.. kalau makan ubat ke... suntik ke... saya risau dia ganggu hormon saya time nak mengandung nanti... umur makin meningkat... kalau sekarang, bila saya plan je terus lekat, risau kalau dah makan or suntik nanti, kang tak pasal2 bila plan, bertahun2 pulak nak lekat... Eh, betoi ke makan pil perancang or suntik ni ganggu hormon ek... hahaaa... saya takda pengalaman tapi sekadar dengar pengalaman orang camtulah jadinya....

Saya tahu, merancang macam cakap misi 3 tahun tu memang bagus untuk kesihatan kita... tapi tu la u all... saya ni pikir lain pulak, umur saya dah 3 series sekarang ni... saya kalau boleh nak anak jarak 2 tahun... dengan kata lain 2016 nanti nak bersalin lagilahkan... tahun 2016 tu, umur saya dah penghujung 33 tau... umur 35 nanti, kalau mengandung lagi dah masuk dalam kategori berisiko tau... huwaaaaa tiba2 rasa macam tak dan je nak kejar jumlah anak ramai... muahahaaa... 

Yang pasal kaedah makan pil perancang ke suntikan ke... bagi saya ianya atas persetujuan suami jugaklahkan... macam saya yang nak anak ramai memang taknaklah guna kaedah tu + suami pun tak bagi.. kalau setakat kaedah guna K_nd_m tu ok lagilahkan, takda effect kita punya hormon... Ohya, kaeadah merancang keluarga ni banyak tau, malaslah pulak rasa nak taip, u all google je la ek (",)

UPDATE :-

BAHAN KAEDAH YANG KITA PILIH TU, AKAN DI"TAJA" OLEH KLINIK TAU... MAKSUD SAYA CONTOHNYA NAK GUNA KAEDAH MAKAN PIL, SO, TIAP2 BULAN KITA AKAN KE KLINIK UNTUK DAPATKAN PIL TERSEBUT... MISI AKAN BAGI TARIKH TEMUJANJI UNTUK KITA..


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 22 comments.. read them below or add one }

lynndamya lynndamya October 14, 2014
Salam...wahh, siap ade camni rupanya ya? misi tu syg kite lah tu~, tu pakse jugak amek..haha..take care kak :)
Raihanah Ahmad Raihanah Ahmad October 14, 2014
saya rancang semulajadi. tapi kalau ambik vitamin e pun bagus juga memang boleh elak hamil. rancang semulajadi ni risiko lah sikit
diary_ciknaa diary_ciknaa October 14, 2014
saya pulak merangcang nak jarakkan lama sikit..sebab double RM setahun sorang..huhu. so, skrg mmg inject 3bulan sekali.. ada rezeki, nak implanon.. mmg ganggu hormon.tak period langsung..sobs!
AnonymousAnonymous October 14, 2014
Taktau pon ade kad camni... biasa nurse cuma tanye gitu2 aje :) rancang tak? nak pil ke suntik ke? hehe...
skuterlady.blogspot.my skuterlady.blogspot.my October 14, 2014
ingatkan kena paksa gak amik kaedah perancang keluarga tu...^_^

betul... kalau hasben tak setuju, nak buat camne....

MOMMYLIN MOMMYLIN October 14, 2014
bgus ni. tp lin pun selalu je lari2 dari planning. last2 terpaksa buat gak. huhuhu
- AZIE - - AZIE - October 14, 2014
sy pun xmerancang dulu ina..pernah try guna k*&%#m tp adalah sgt xbest hehehehe setahu saya IUD paling selamat dan xganggu hormon..tp nak masukkan dlm rahim tu mcm takut lak kan huhuhuhu
mila mila October 14, 2014
sy pon x guna pape perancang...redha jelh kalo Tuhan nak bg rezeki dlm masa terdekat ni.. walaupon rancangnya tgu anak umo 3thn hehe
Unknown Unknown October 14, 2014
jijah pon xrancang hamil.. rancang sendiri je.. kita tahu kan bila kita subur semua tu..hehe sbb kalau boleh mmg nak anak ramai umur pon dah makin brusia... anak sikit macam rugi.. doakan jijah yer kak dpt baby girl pula
Unknown Unknown October 14, 2014
bagi saya, kalau btl2 nak merancang x nak ade ank lagi blhlah guna mana2 method perancangan klrga.
Unknown Unknown October 15, 2014
saya merancang tak guna apa2 pun..semulajadi je..tapi tak de pulak nurse paksa suruh makan perancang ..
ayut ayut October 15, 2014
Sampai fikir tak dan tu tak tahan..klakar plak rasa kak ina ni...adehh..insya Allah sempat..pasal merancang ni lom ada lg pgalaman dan pmikiran plak ke situ...tp dgr2x klu mkn pil ke apa mmg ganggu hormone
Unknown Unknown October 15, 2014
Sya merancang sendri sbb hubby tak izinkan guna mana2 pun. Sya pun mcm kak ina, nak anak ramai. Kalau dpt 2 thun sorg pun bgus. Tp fikir kena c-zer ari tu nurse ckp tunggu 3 tahun.. Alamak..
NAZLIANA SI CUTE NAZLIANA SI CUTE October 15, 2014
xpernah lagi dapat buku serupa itu hihii
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 15, 2014
@Diana Rashid

nurse ni pun tak paksa tapi "paksa".. hihi.. kiranya dia bukanlah paksa suruh ambik tp mcm sebolehnya dia nk suruh ambik la sbb nak jarakkan kndungan.. :)
Syamimi Saad Syamimi Saad October 15, 2014
Oo..cucuk bby sbln dh kna buat buku perancng eh.. Jdnya sy pun kna standby la kalau nti kna tnya kaedah apa yng nk digunapakai..
Maria Firdz Maria Firdz October 15, 2014
Alhamdulillah... Skrg ni x kna pksa lagi.. Tpi msa ank pertama dulu kna pksa gak... Mmg kt klinik di kedah gtu kot ek... Sbb sy berslin kt kedah msa ank sulung, Kt kl ni relax je... X kisah nk rncg cmne...
shahdiana shahdiana October 19, 2014
memang diorang akan taja ina..tapi bila xda stok dia suruh kita p ke LPPKN tu pulka..malas yana..yana dulu pun kena paksa ambik kad tu..yana ambik jela..tapi malaslah nak rancang macam tu..ikut rezeki la..Allah yang tentukan kan...penah jugak try tapi yana ni kes badan naik mendadak ina...nyesal sungguh...nak turunkan balik hazapp...
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ October 21, 2014
salam k.ina..
kesesuaian pil2 tu bergantung pada hormon kita jgk.. ada yg ok ada yg tak.. ada yg mg sharp ikut time amek pun ttp lekat jgk.. dah rezeki kan.. huhu.. mcm cma, kami planning sendiri2.. ehehe...
tp kalu utk biarkan rahim betul2 kukuh elok jarakkan.. :)

sokong kak ina nak tambah anak ramai..cma 4 cukup ler kut... insyaallah.. :)
Fiza Rahman Fiza Rahman October 27, 2014
Bagusnya di taja. Saya merancang sendirian berhad. Kaedah semulajadi gittew. Tak suka lah mkn2 ubat nih. Lagi pon jenis tak disiplin.
Mimie Mimie October 28, 2014
Better xpayah amik kak ina..plan sendiri aje...kak ina leh baca entry sy berkaitan dgn pil perancang nih
http://coratcoretpinkummi.blogspot.com/2014/10/kesan-dari-pengambilan-pil-perancang.html?m=1