Antara aktiviti pembelajaran untuk Aqilah...

Pembelajaran ni tanpa menggunakan modal yer.. Cuma menggunakan masa yang berkualiti kita dengan anak.. hihii.. Saya memang suka melayan anak2 ni.. macam aqilah ni, lagilah suka, sebab suka dengar dia ketawa mengekek.. heheh.. Aqilah sekarang memang saya dah start mengajar dia.. Alaa bukan mengajar beria pun.. mengajar sambil main.. hihii

Antara cara yang saya lakukan, setiap hari saya akan lakukan senaman dekat Aqilah.. samada, buat kakinya macam kayuh basikal, or angkat kakinya ke atas, macam entry sebelum ni, or gerakkan tangannya ke atas, bawah, kanan & kiri... sambil2 buat senaman tu semua, saya akan mengira 123 sampai 10.. tapi dalam tone berlagu la sikit... baru syok.. ekkeke... Yang lagi syok, sebab bila buat aktiviti ni, saya bukan setakat ajar aqilah, tapi alisha pun join sama... hihii.. saya mengira, dia pun sibuk jugak mengira.. Last2 suruh buat senaman jugak dekat dia.. kah kah kah...

Lagi satu, saya bagi Aqilah tengok cermin.. Opsttt, tujuan saya, adalah nak aqilah kenal mana satu mata, mata satu hidung, mana satu mulut & lain2... Tapi takdalah saya kenalkan macam tu je.. haruslah ada penjelasan sikit..sebagai contoh, saya akan cakap "Ini mulut Aqilah.. mulut ni lah yang minum susu ibu".. "Ini telinga Aqilah, telinga ni lah yang sentiasa dengar suara ibu yang lemak merdu ni"... hahahhhahha  Itu antara contohla.. u all boleh je buat ayat lain.. hihii.. Bila kita explain, so, anak2 boleh tahu, apa fungsi mata, apa fungsi mulut, apa fungsi telinga & sebagainya... (^_^)


Antara aktiviti pembelajaran untuk Aqilah...

{ 20 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown February 15, 2013
secara tak langsung,..kitalah cikgu terbaik untuk mereka..hihhi
fieda fieda February 15, 2013
wah..ina boleh jadi cikgu ni kat taska..hihihi...mesti aqilah akan cepat pandai nanti..inshaa Allah..
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ February 15, 2013
salam k.ina..
hihi..best ada bby kan..?
nnti leh praktikkn jgk ni.. :)
syawalsimpsons syawalsimpsons February 15, 2013
info yang baik ni..sue kengkadang buat...tp kadang tak jugak buat..kkikikikiki
haryati haryati February 15, 2013
hihi...moga besar nanti dia cerdik ye...
ida =) ida =) February 15, 2013
betul!!! cepat pandai bila belajar sambil main ni
NinaAz NinaAz February 15, 2013
Didikan dgn cara praktikal lebih berkesan kan kak. Hihi
Mama4hero Mama4hero February 15, 2013
he3..rajin sungguh..saya dlu mase ank kecik2 dlu..rajin jgk la wat senaman tuk mereka..kalo selepas mandi..ni da beso2 x layan da.haha
Miss N™ Miss N™ February 15, 2013
Heee..bagus juga cara akak ni.. :)
caliph shuriken caliph shuriken February 16, 2013
klau x bz mmg seronok layan diorg kn ^^

*kt umah sy ada bb girl, anak adik sy...
Unknown Unknown February 16, 2013
bestnya.. cara camni lebih berkesan mendidik anak2..
iietamalek iietamalek February 16, 2013
Comel jer care kakina ngajar...huhu
Puan Kutu Puan Kutu February 17, 2013
stimulasi yg bagus utk baby macam aqilah.kita selalu anggap yg baby ni tak tau apa2 sebenarnya sejak dr dlm perut lg kita dh boleh interaksi dengan baby macam yg ina buat ni kan...
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief February 17, 2013
bagus betol cara kak ina ajar anak2..mcm cikgu dh..opssstttt mmg cikgu pun cikgu kt rumah hihi
nini nini February 17, 2013
budak-budak lebih suka macam tu daripada dok ajar tengok buku...depa cepat bosan...=D
UniMeOw UniMeOw February 17, 2013
like~~! :D

smoga aqilah pon pandai mcm kakak dia..amin...
Unknown Unknown February 18, 2013
Bagusla ina ni..ada tokoh jadi cikgu nursery ^^
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda February 18, 2013
mmg kne ajar dr awl kn?
br cpat pndai, hehe..
Mimie Mimie February 18, 2013
betul..memg kne ajar dr kecik lg...