Petua menambah selera makan anak...


Kalau u all masih ingat, dekat entry sebelum ni... saya ada buat note yang jiran saya bagitahu, "Jika nak tambah selera makan anak, mandikan anak time senja tu dengan air ramasan daun kucai yang dah ditapis.."... Dekat entry tu jugak, saya dapat komen dari iizza samada saya pernah cuba ke petua tu...

Jawapannya adalah YAP... SAYA DAH CUBA PETUA NI & MEMANG MUJARAB... Kalau sebelum ni, alisha sangatlah susah nak makan nasi tau.. susah hati saya dibuatnya.. Time tu, alisha lebih suka makan ayam drumstick la.. roti la.. kalau nasi.. saya suap semulut dua, terus taknak.. terus je pusingkan muka.. alahaiii anak... kita ni risau, dia bukan tahu... pulak tu, lagi tensen bila orang asyik kata alisha ni kurus je.. Dalam hati saya ni rasa macam nak jawab "Dah kalau ibu alisha pun kurus kering, macamana alisha tu nak tembam".. tapi cakap dalam hati je lah... kurang manis pulak kalau menjawab.. kikikiii

Tapi satu hari tu, jiran saya pun ada tegur yang alisha ni kurus.. badan tak naik2... dia cakap, kalau budak besar alisha ni, biasanya cacing.. tu yang macam tu... & dia jugak bagitahu, anak2 dia, semua dia buat petua tu.. takda nak beli ubat tambah selera makan or apa... guna petua orang2 dulu je... Dia suruh saya ambik daun kucai or daun kaduk... tapi saya guna daun kucai je.. senang nak cari.. hihii.. Ohya, jiran saya ni bagitahu nak buat petua ni kiranya kena guna daun yang busuk2.. daun kucai dengan kaduk tu busuk la kot... saya pun tak tau.. hehee... Tapi saya ikut je lah kan...

Seminggu lepas dia bagitahu saya, terus saya mandikan alisha dengan daun kucai... Caranya, Mula2 mandikan anak kita tu bersih2 dulu... lepas tu, ambik air ramasan kucai yang dah ditapis... *Saya tak tapis pun, Malas... kui kui kui.. Jirus air tu bermula dari bahu.. kepala tak payah.. sambil jirus2 air kucai tu, sambil2 gosok dada + belakang badan.. pendek kata, sambil gosok2 badan anak lah... lepas tu, terus je lap badan anak.. takyah jirus dengan air paip lagi yer.. (",).. Ohya, lakukannya ketika nak mandi petang tu.. macam saya, buat pukul 6 lebih petang... Lagi satu, air kucai tu.. saya buat dalam baldi je.. kiranya, ambik air letak dalam baldi & ambik daun kucai.. ramas2... (",) Nak elok, buat 3 hari, tapi saya buat 2 hari je... (^_^)

Lepas saya buat macam ni, sehari dua, tak nampak kesan lagi.. tapi lepas tu... tu diaaaa... dari alisha makan nasi just semulut dua mulut, terus jadi 20 kali suap pun, mulut tetap nganga lagi bila hulur nasi... hihiii... Alisha akan makan nasi 2 kali sehari.. tengahari & petang... malam pulak, kalau kami makan mee, dia tetap jugak makan + ayam drumstick macam upin ipin... (",)

TAPI kan... saya yang hari2 tengok dia ni, tak nampaklah pulak samada dia makin berisi or sama je... tapi saya tak kisahlah walaupun badan alisha maintain je.. janji dia makan banyak... lagipun dah genetik ibu alisha ni haaa, makan banyak tapi badan tak naik2... tapi checkup alisha.. ok je, naik je berat dia... (",)

{ 54 comments.. read them below or add one }

umiawadah umiawadah May 28, 2012
Nasib baik,anak-anak saya takde masalah kurang selera makan...lagi tak cukup makan ada lah(makan banyak)...tapi elok juga tahu petua ni,boleh beri pada mereka yang bermasalah dengan anak ni.
pena rozie pena rozie May 28, 2012
oo.... br tau. TQ for sharing
.:fyzz:. .:fyzz:. May 28, 2012
bagus petua nih...setakat nih alhamdulilah la..safiiy ammar mmg kuat makan..lebih pada kakak sufiya yg mmg kena paksa rela makan hehe..
takpa..kurus pun tomey..kan alisha kan..:)
Siti Asiah Siti Asiah May 28, 2012
Takpe Alisha kurus pun...asalkan sihat yea...kalau debab pun susah gak...cam anak sy, nk cr pakaian pun psg2...:)
sal ya sal ya May 28, 2012
kak long mcm alisha kot. tp time dia nk mkn byk tu dia mkn je. tp blh try jgk la petua ni.
Tie HT Tie HT May 28, 2012
kurus tu sebab metabolisme tinggi kan...untung tau kalau gini sbb makan byk2 pun badan tak naik..akak start umo 28 baru sedar metabolisme makin turun...dedolu takpe je makan byk2 pun...maybe alisha nurun ibu dia :)..yang penting dia sihat kan..org mmg ske menegur..elok ke tak elok ke ada je mulut tu takleh nk control...akak tgk alisha takde lah kurus sgt..kulit dia nampak sihat, rambut pun lebat, cute, alhamdulillah... :)
Eintan Nurfuzie Eintan Nurfuzie May 28, 2012
huhu..untuk perancangan masa hadapan...
mama lynn mama lynn May 28, 2012
nak try jugak la.. mana tahu mujarab
Myra Jay Myra Jay May 28, 2012
Cara mudah dan berkesan, boleh la digunakan bebila ada nanti ;)
Yumida Yumida May 28, 2012
unik petua ni...1st time baca..nnti nk share ngn akak ipar...

segmen saya ske blog akak:

http://umikasum.blogspot.com/2012/05/segmen-saya-suka-blog-dia-by-sandra.html
Unknown Unknown May 28, 2012
DAUN KUCAI..?TAK PERNAH DGR LAH..
nur anis nur anis May 28, 2012
wahh..ada jugak ye petua tambah selera makan...
duniaanita74.blogspot.com duniaanita74.blogspot.com May 28, 2012
daun kucai yg masak chai kueh teow tu ke ina...nak buat juga lah nak bagi arisya..makan 2 ke 3 suap aje...
- AZIE - - AZIE - May 28, 2012
ok nak copy petua nie utk simpanan nti..baru tau nie..
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief May 28, 2012
alhamdulillah kalu menjadi....lepas ni montel la si alisya kan hehehe
syawalsimpsons syawalsimpsons May 28, 2012
baguih la petua ni..sue nk ikut la..yela syawal pon ikut mood nk mkn byk ni..tp mmg dier pon susah nk naikkan.klo mak pak die pon sekeping...
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty May 28, 2012
beshnyer makan banyak tapi mauintain kurus..nurul kalau makan banyak hoho mcm tong lah badan.niepun start mkn jernie..alahai
shahdiana shahdiana May 28, 2012
bagus petua ni...boley yana try untuk haikal...
Ruse Sulaiman Ruse Sulaiman May 29, 2012
Baru tau petua ni.. Iman pun susah makan nasi. Dia suka bubur je. Yg saya tau mandi daun kucai ni boleh hilangkan jaundice untuk budak2. Bolehlah cuba kot2 menjadi juga :)
Masya Masya May 30, 2012
alhamdulillah.. dah ade selera makan.. sy x pernah cuba petua ni.. sbb dulu bg amir appeton lysen tu jer.... dah ok.. terus berselera makan.. sy campur kat bancuhan susu..
Mommy_ima Mommy_ima May 31, 2012
Ooo..patut ku cuba ni.. tak pernah pulak dgr petua ni. bagus2..tq ina. :)
INTAN INTAN October 05, 2012
1st time dengar..nk try jg la..dah try appeton...seven seas..champs ..n terbaru scoot emulsion pun lum berjaya..walaupun badan anak nmpak gebu je..tp sedeh bila pikir dia xmo mkn..k la..thx for sharing the petua yer.. :)
INSHIRAH BATIK COLLECTION INSHIRAH BATIK COLLECTION February 13, 2013
Nk try la..anak sy pun susah nk mkn..1 thn berst 7.3 je..skrg ni lnsung xnk susu formula da...adui risau nya umi....mcm intan...sy pun dah gune smua tu...
Unknown Unknown February 18, 2013
boleh sertakn gmbr kucai x? saya nk cuba la
Nini Muhammad Nini Muhammad April 25, 2013
anak saya dulu pun susah nak makan. masa kecik gempal debab. dah umur 1 tahun kurus.hohoihi.

sampaila saya jumpa shaklee mealshake. nak cuba?

hunungi saya segera di sini =====> https://www.facebook.com/messages/bijaksihat

atau sms/whatsapp saya di: 014-5068306

Lawati website saya: www.bijaksihat.com

adreen adreen May 28, 2013
Saya dah cuba...mmg bkesan..thnks for sharing ya...
adreen adreen May 28, 2013
Saya dah cuba...bksan jugak..thx fir sharing ya...;-)
adreen adreen May 28, 2013
Saya dah cuba...mmg bkesan..thnks for sharing ya...
Rina Bahari Rina Bahari June 05, 2013
salam kenal....anak saya pun susah nak makan....kurus keding ... tq share petua ni.... nanti nak try buat la...senang jer petuanya kan ...hope menjadi la kat anak saya ...
Rina Bahari Rina Bahari June 05, 2013
salam kenal....anak saya pun susah makan....bleh try petua nie ...
AnonymousAnonymous September 07, 2013
Sy pn nk try gk..mudh2an blh mmban2
diari farisha diari farisha December 27, 2013
tips yg bagus..boleh try bila memerlukan :)
maszull maszull December 27, 2013
assalamualaikum intan...petua yg menarik ni...
Unknown Unknown December 27, 2013
insyaallah nak cuba buat kat aqil.. afiq takat ni okey je dia makan sampai pak sedara dia pun ckp dia dh gemok huhuhuhuhu
Unknown Unknown January 02, 2014
Terima kasih. Saya sedang goggle 'petua bagi anak makan nasi' terus membawa ke blog ini.

Ya. Anak sy mmg tak mau mkn nasi. Umurnya 2 thn. Esk saya zasss cari daun kucai

Tq again intan berlian
zahzah February 05, 2014
...minta share ye...nk cuba kt ank 3 org yg kurus kering n ada aczema n asthma...byk yg dia org ni x leh mkn lak tu....
AnonymousAnonymous March 06, 2014
untuk org dewasa,menjadi x petua ni? hehehe
Linda Linda April 17, 2014
Salam kenalan.. anak sy pon sama... makun besar, makun susah nak makan... boleh jugak nak cube lepas nih.. blk keje nnt nak beli daun kucai laaa..
btw, jemput lawat blog sy yer:
http://pearlbeautymomma.blogspot.com/
DmNetwork DmNetwork July 10, 2014
Alhamdulillah..bagus petua ni cara tradisional..syukur anak saya xde masalah dalam selera makan..

saya doakan admin dan sahabat blog semua dimurahkan rezeki :)

Nak Kurus Cara Sihat
ija ija December 11, 2014
kene wat tiap bln ker?
Ibu Lala Ibu Lala February 11, 2015
Memang tgh cari petua nak tambah selera makan danial. Tup tup jumpa entry ina ni. Nak beli kucai la nanti.
vinavina March 03, 2015
Sy nak try jg lah... Anak mmg x mkn nasi umur dah 2 thn 5 bln... Harap2 menjadi..
Unknown Unknown February 15, 2016
nasib la x terpengaruh ltk nama anak danial danish rayyan aryan darwish.. jeng kreng..
Unknown Unknown March 03, 2016
Should try petua ni for anyone yg anak dy mmg tak selera makan tu sbb i sendiri dh cuba .baru first day buat tpi lepas mandi tu i bg makan .biasa i suap tp just now dy bg mulut kat i sruh suap .sebelum ni nk mkn 2-3 suap je .sedih sgt .tpi lepas mandi dgn air ramasan daun kucai tu, brselera my son makan .cuba la ye petua yg sgt mudah n menjimatkan ni dan 100% menjadi In shaa Allah
Miz JuJue Miz JuJue March 18, 2016
sis bg byk mane ye sekali mandi tu? dalam segenggam tgn ke?
noha noha April 17, 2016
Nak try juga.. mudah2an menjadi 😊
Unknown Unknown November 14, 2017
terima kasih atas perkongsian.... nk cuba gak la kat kakak irdina....
Unknown Unknown July 19, 2018
Klau tengah hari boleh tak