Kalau diberi pilihan, apa pilihan u all..?

Jika u all diberi pilihan samada untuk BEKERJA @ MENJADI WANITA YANG BEKERJAYA ataupun TIDAK BEKERJA @ MENJADI "HOME MINISTER".. (suri rumahlah tu... hihii) mana satu pilihan u all?? (",)

Secara peribadinya, ketika saya masih anak dara dulu.. saya tak pernah terpikir walau sedetik walau secoet yang saya akan menjadi suri rumah... tidak sama sekali tidak..! Saya siap pesan dekat semua orang suruh kerja... akan datang, kita tak tahu macamana kehidupan kita... at least kita ada duit sendiri...! Pada ketika itu, dah tentulah saya pun terfikir yang saya pun akan bekerja kan..

Tapi tu la, dengan takdir Tuhan, apa yang kita nak tu, belum tentu kita dapat & belum tentu ianya jadi yang terbaik untuk kita... Lepas kahwin saya terus duduk rumah.. tak bekerja pun... my dear cakap, biar dia sorang je yang tanggung keluarga.. itu tanggungjawab dia.. tanggungjawab saya.. jaga anak & rumah tangga.. pada masa tu, saya memang betoi2 rasa serba salah.. lebih2 lagi, parent saya & yang lain2 suruh saya bekerja.. suruh apply kerja kerajaan... Yap, sebelum kahwin, saya banyak je pergi interview goverment tapi semuanya simpanan.. lepas kahwin pun ada dapat interview jugak tapi saya tak pergi.. walau dalam hati teringin nak pergi...

Alhamdulillah... dengan takdir Tuhan jugak, saya bunting pelamin.. kira macam tepatlah perancangan DIA.. jadikan saya sebagai suri rumah sepenuh masa.. lepas tu, dikurniakan zuriat secepat itu... so, adalah peneman saya ketika dirumah.. (",)

Kalau dulu orang tanya, nak bekerja or jadi suri rumah.. tanpa ragu2 mesti saya jawab BEKERJA.. sebab saya nak jadi wanita yang bekerja..!! Tapi andai saya ditanya pada ketika ini, samada saya nak bekerja or menjadi suri rumah.. tanpa ragu2 jugak saya akan jawab.. nak jadi SURI RUMAH..!! Pedulikan orang kata suri rumah ni tak standart or apa.. kerana yang paling penting bagi saya.. saya dah seronok dengan life saya...

Makan minum suami, saya yang sediakan... everyday, my dear balik lunch... air tangan seorang isteri tu dapat menambat @ mengikat perut suami.. (",) Anak saya dijaga oleh saya sendiri.. dah sah2la anak saya pun makan makanan dari hasil tangan saya jugak.. sakit demam dia saya jaga.. saya tak perlu susah hati hantar anak dekat pengasuh.. Saya dapat lihat perkembangan anak setiap masa... Alhamdulillah... apa yang DIA rancang untuk saya adalah yang terbaik.. (",)


Kalau diberi pilihan, apa pilihan u all..?

{ 49 comments.. read them below or add one }

Qasey Honey Qasey Honey May 22, 2012
asslm Intan...mmg seronokkan bile jd surirumah...QH pon kalau diberi pilihan skrg ni...mcm nk jd suri pula...mood bkeja mmg agak bkurangan sejak berblog la ni..hehehe..
saffiya_aleesya @ echa saffiya_aleesya @ echa May 22, 2012
buat masa ni saya pilih untuk bekerja walaupun saya dah berkahwin nanti..sbb saya ni orang yang kuat berbelanja laa kak..lagipun adat zaman skrg kalau nak hidup yang lebih selesa mmg kena bekerja baru ada masyukkkkk hehehe
Rozie Rozie May 22, 2012
Setiap kehidupan kita dah tertulis pun, walaupun impian kita menggunung, walaupun cita2 kita tinggi.... kalau tanpa izinNya takkan terjadi...

Apapun harus berbangga dengan takdir kita... setiap yg Allah beri tu memang dah terbaik buat kita....

Suri rumah pun bekerja jugak.. boleh berbakti utk satu Family... dan kalau Ina ni memang suri yg terbaiklah...
ecadwinkyasha ecadwinkyasha May 22, 2012
nak jadi cikgu..walau apapun berlaku,nak juga jadi cikgu.hehehe

surirumah pun bagus,anak2 terjaga terjamin makan minum...anak2 pun lebih dekat dgn keluarga.yg paling penting,dpt berjimat...takperlu lah suami mkn kt lunch hour,xperlu hntr anak ke rumah pengasuh...untung2 ada org antr anak ke rumah suh jaga.dpt juga sideincome :)
ajumohit ajumohit May 22, 2012
akak teringin nak buat bisnes dari rumah, at least boleh tgk2 umah dan anak2, buat masa skrg tgh kumpul modal dan ilmu, moga dipermudahkan aminn
fizafantagiro fizafantagiro May 22, 2012
betul tu , setiap takdirNYA adalah yang terbaik .

fiza sebelum kawen lg mmg keje gov . hubby pun satu kementerian cuma lain pejabat . tp still duduk serumah la . :)
alhamdullilah bahagia dgn kehidupan skrg , cuma masih belum ada rezeki bby .

Bagi fiza , Surirumah pun wanita bekerjaya jugak :) banyak kerja yang perlu diuruskan dirumah :p
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI May 22, 2012
setiap urusan telah ditentukan oleh ALLAH kan kak..walau rncgn kt lain..
Mommy_ima Mommy_ima May 22, 2012
sob...sob.. :'(
sgt sedih baca entry ini..mmg cita2 sy nk jd suri rumah..i envy to all the housewives.dpt jg anak2 sendiri, xmo hantar pengasuh, masak air tgn ibu lebih terjamin..uWaa...hati meronta2 nk jg family..tp apakan daya..financial tak mengizinkan,perlu bantu suami mencari sesuap nasi...insyaAllah 1 hari nnt akan ku capai cita2 jd suri rumah..huhuuu..~
Kakzakie Purvit Kakzakie Purvit May 22, 2012
Kakak lahir dari keluarga miskin - dari kecik dah tercatat dlm kepala tak mahu susah bila besar. Itu yg belajar gila-gila... bila dah kerja - kawin, sebelum itu bagi syarat kalau nak jadi pasangan kakak mesti benarkan kakak bekerja...

Itulah sebabnya kakak kerja hingga kini. Dah 2 tahun kakak tak guna maid. Dulu dari anak pertama hingga yg kecik 7 tahun baru kakak stop.

Alhamdulillah sekarang kalau suruh berhenti pun ok tapi sayang sebab anak-anak pun dah besar...
Mimie Mimie May 22, 2012
kalau diberi pilihan...PU memang nak jadi surirumah sepenuh masa.B oleh tgk perkembangan anak anak setiap saat,setiap detik...dpt siapkan makan minum suami....tp tuh la,dh ditakdirkan PU bekerja,so terima seadanya....Dapat gak bantu incik hubby dr segi kewangan..Gaji die pun tak besar mana pun...PU pernah cakap kat dia kalau sebulan gaji bersih dia 5k,PU quit....
fieda fieda May 22, 2012
ina..kak fieda dulu mmg ingat nak keje jer la sampai tua..sbb family kak fieda dn mertua pun galakkan bekerja..tp apakan daya kita hanya merancang kan...dapat anak kedua kena resign..somi kak fieda lebih suka kak fieda sendiri yg jaga anak2...masa tu rasa frust jugak tp bila pikir balik Ya Allah nikmatnya jadi surirumah ni bila anak2 dah tentu2 membesar depan mata kita sendiri dan setiap hari somi balik mkn masakan kita..kalau keje dulu kdg2 tak sempat pun nk masak..harapkan hari cuti jer la meriah sikit masak...seronok kan jadi minister di rumah..
Unknown Unknown May 22, 2012
Dulu belajar mmg impian nak bekerja...memang bekerja laa..tapi sejak tahu mengandung...terus behenti kerja...ada anak terrus tak ingat nak kerja....saya risau sangat nak hantar org lain jaga anak..saya sukar nak percaya org lain jaga anak saya.....saya suka jd suri rumahtangga...huhu
sal ya sal ya May 22, 2012
sama la ina. tak pernah terfikir pun akan jadi fulltime hswife walaupun husben ada ckp tak bg keje. kdg2 rasa jgk la bila tgk kwn2 yg dpt beli itu ini tp kita ada 'something' tp tak guna. apa pun... Allah dah tentukan yang terbaik utk kita kan?!
Lynn Lynn May 22, 2012
Saya memang pilih bekerja sebab mak abah dah kuar duit banyak masa saya study..memang pernah jadi surirumah sekejap..tapi saya tak reti..tapi tak kisah keje or duk rumah..yg penting kita tahu apa yg kita pilih..kan..?
♥♥azatiesayang ♥♥ ♥♥azatiesayang ♥♥ May 22, 2012
Salam Ina..Syukurlah andai kita diberi pilihan & pilihan itu adalh pilihan yg trbaik tuk kita.
Tp ada yg telah membuat pilihan utk menjd surirumah sepenuh masa TP trpaksa dilupakn demi membantu meningkatkn ekonomi kluarga.
Setiap org ingin melihat anak2 membsr depan mata...melayan suami ketika mereka pergi & balik kerja...namun pilihan itu tidak dpt dilakukn.
Bak kata ina..perancangan Allah tiada sapa yg tahu.
apa2pon..surirumah/bekerja..namun tanggungjwb kpd kluarga harus di galas..
syawalsimpsons syawalsimpsons May 22, 2012
mungkin pada sue keje kot...sebab sue mmg tak leh duduk umah lelama...beku otak..mmm...alahai ken apulok kaki jalan..mmm...mesti nak kuar umah...mmm..kalo sue jadi suri umah pon silap aribulan setiap petang sue ajak en asbeen kuar jalan2..kikikikiki
Reena Sidek Reena Sidek May 22, 2012
kalau belum kawin tu.. eloklah bekerja...
bila dah kawin tu... lain cerita... :)
mama irfan mama irfan May 22, 2012
yup.... memang terbaik dah Allah rancangkan untuk kita... yang penting kita kena sentiasa bersyukur....
mama irfan mama irfan May 22, 2012
yup.... memang terbaik dah Allah rancangkan untuk kita... yang penting kita kena sentiasa bersyukur....
mama lynn mama lynn May 22, 2012
alhamdulillah... situasi intan sangat bertuah dalam perkiraan hati saya. dalam situasi saya pulak bekerja menjadi keutamaan. mungkin kerana tuntutan perbelanjaan agak tinggi dan terikat dengan loan rumah dah lain2. memandangkan saya bekerja dalam sektor kerajaan @ dalam jawatan tetap, terlaluv sukar utk saya berhenti kerja buat masa ini. en suami pulak bekerja jauh di kedah. komitmen pada kerja membuatkan saya terpaksa berjauhan dar dia, ape pun bila masa bersama suami ada sy akan gunakan sebaik mungkin utk mjalankan tanggungjawab sbg isteri.
@LeenShamsh @LeenShamsh May 22, 2012
ayah n alisha memang best ade ibu ;)

ibu muhammad bekerja dalam masa yg same nak jugak jadi suri rumah..mcm mane tuh? hehehe
nazayiena nazayiena May 22, 2012
Kak Nurul pun klu dibuat pilihan memang pilih nak jadi surirumah full time sbb byk kebaikan spt yg Intan tulis tu,tp sblm kahwin dah kerja jadi sayang nak berhenti sbb tanggungan family pun besar,suami plk gaji cukuplah, syukur alhamdulillah boleh utk family akak.
SumeSakan SumeSakan May 22, 2012
huuu baru tetiba soalan nih terpacul kat minda SS masa tengah mandi pg td...ttiba ina wat entry nih...hehehehe...

terpiki betapa bertuahnya kalau anak yg dibesarkan oleh tangan dan air tangan ibunya sendiri..segala sakit demam kita yg uruskan sendiri...ni tak amik je anak dari pusat asuhan...sekali tengok hingus kering2 kat pipi...kekadang melekat kat rambut...klu jaga sendiri confirm anak x terbiar cam ni kan?huuu emo plak...

bg saya klu ada peluang saya pun prefer nak jaga anak saya sendiri...tp tu lah cuma keadaan ekonomi memaksa untuk saya sama2 bekerja..huhu...

chaiyok ina awak sangat bertuah sebenarnya...kan?
Myra Jay Myra Jay May 22, 2012
Tu untungnya jadi suri rumah dapat memberi makan pakai dan layanna buat suami tercinta, tapi pada yg kerja pun boleh gak bg layanan makan pakai-kena bangun awal pagi memasak dan beri bekalan buat suami :)


p/s: Myra mungkin bila dah ada anak akan ikut jejak Ina, buat masa sekarang bantu suami dan kukuhkan ekonomi keluarga dulu :)
shahdiana shahdiana May 22, 2012
perancangan Allah tu yang paling baik...yana dia suruh keje...tapi memang ada hikmahnya pun...& bersyukur sangat sebab ada keje sendiri...
pena rozie pena rozie May 22, 2012
Kalau di beri pilihan PR pun nak jd suri rmh jgk...
CTAyue CTAyue May 22, 2012
kisah intan sama macam saya pulak..saya ni memang teringin sgt nak kerja.lepas konvo je terus kawen, bila dh dpt anak, jadi tertangguh2 pulak nk keje sbb risau nk tgl anak dgn org.last2 encik suami kata nt dulu lah.tunggu dia posting ke lain dulu br sy boleh keje. restu suami kan perlu.walau kdg rs segan bila org tanya knp tk keje, kata diorang sygnye study tp tak keje..penat nk layan perli dr org, kdg tu buat tak tahu je sbb mak sy pun takdelah memaksa begitu krn dia faham knp dn mengapa belum kerja. so, skrg duk rumah jelah dulu.apply keje gov dan berblog.hehehe. :)
kurus kurus May 22, 2012
setuju sgt2 .. nak2 yg last tuu dik
walau bekerja sekalipun , air tangan kita kena suami makan @ minum .. itu penting , amalan itu dah diamalkan oleh zaman atuk nenek kita ..
sbb itu org dulu2 hidup kekal bersama sehingga ke hujung nyawa ..'
ada benar juga amalan mereka tuu ;)

akk dua2 pun suke .. duk rumah dan kerja .. x menjadi masalah ..
tapi kalau ditanya skrg , akk nak duk rumah jaga anak2 .. sbb anak2 dah semakin membesar .. perlukan perhatian yg lebih .. dan paling penting akk dah penat bekerja huhuhu
Masya Masya May 22, 2012
sejak ade anak ni kalau di bagi pilihan mmg xmoo bekerja .. nak jadi suri rumah... tapi mengenangkan banyak hutang yang perlu di bayar.. saya kenelah stabilkan ekonomi dulu baru boleh berhenti kerja.. hihihhihi.. hubby pun sokong saya kerja...
syiela syiela May 22, 2012
Takdir yang direncanakan olehNYA amat indah.

bestkan jadi suri rumah semuanya under kita.
Unknown Unknown May 22, 2012
nak jadi juga lah.... tapi lau jadi suri rumah tak tercapai lah angan2 aimi =(
iEdA iEdA May 22, 2012
bekerja @ jd suri rumah ada klebihan msg2...semuanya dh dtentukan olehNya...tp yg penting akk dpt tgk alisha mbesar dpn akk kn ^_^
Unknown Unknown May 22, 2012
dulu kalo tanya nana nak jadi surirumah tau sis,hee,.xmo keje2 ni:)
Dylla Abas Dylla Abas May 22, 2012
kalau tanya saya secara peribadinya saya nak jadi surirumah sepenuh masa..ngee :p
sHaRiNa eLyaNa sHaRiNa eLyaNa May 22, 2012
Assalamualaikum kak, sha rasa jd wanita bekerjaya lg best, dpt pegng duit sndiri, tp surirumah juga best, ikut suami lah, lau dia bg kerja..hehe
sekadar satu coretan sekadar satu coretan May 22, 2012
sekarang ni masih lagi berkerja...tak tahu la bila nak berhenti kerja..lagi pun anak2 kakain dah besar2 semuanya..tak ada baby lagi...
emarieys emarieys May 22, 2012
yg dah biasa kerja...akan cakap seronok bekerja..yg biasa jd suri rumah..akam cakap seronok jadi suri rumah...tapi lama-lama akan dtg juga boringnya kot..
ERYZA ERYZA May 22, 2012
Kalau diberi pilihan memang nak dok rumah jaga anak dan rumah pun terjaga. Tapi.. takleh ler shopping sesuke hati. Kenala bekerja.... :)
Siti Asiah Siti Asiah May 22, 2012
Kalau tanya saya, saya pun nak jadi SURIRUMAH jugak...sonok jer jadi cam INTANBERLIAN kan...tapi ade pro & kontra gak ler...keje & tak kerja...ape2 pun yg penting kita bahagia dan keluarga terjaga...:)
Falsya Falsya May 22, 2012
niat di hati nak benti keje tp kesian plak kat hubby..dh xlarat dh nk keje..tgh pikir nak bukak bisnes..tp xtau ape..buleh gitu?..hahah..
sueshe sueshe May 22, 2012
btl 2..klu blh nk jd surirumah...tp ape yg ditentukan oleh Allah s.w.t adalah yg tebaik untuk kite kn?...myb ade hikmahnye sy adalah sorg mama yg berkerja....klu ikutkan ati mmg nk tgk anak 24 jm depan mata...tp 2la anak ttp kenal mamanye..sbb 2 sy usahakan aina nyusu bdn smpai skng...mesti aina xsabar tunggu sy amik n nyusukan dia.. Secara xlgsung mengeratkan hubungan sy ngn aina walaupon siangnye dia dijaga pengasuh....
Cikrosecute Cikrosecute May 22, 2012
Kalau di beri pilihan memang nak bekerja...hihihihi..Demi anak dan suami...Sanggup berkorban apa sajer..
aizamia3 aizamia3 May 22, 2012
kita hanya merancang tapi DIA yang menentukan.. bila dah ada anak2 ni rasa nak duduk rumah pun ada tapi 'aku belum bersedia lagi'..
roziahojijie roziahojijie May 22, 2012
saya kalau boleh pun nk jd housewife saje .. tanak kerja . tp kalau dah ditakdirkan bekerja , terpaksa lah .. demi menampung gaji bakal suami nnt . Besar pahala dpat jd suri rumah sepenuh masa ni :')
Farah Shamsudin Farah Shamsudin May 22, 2012
saya, memang nak bekerja. dan alhamdulillah saya tetap saya.. wanita yang bekerjaya. walaupun kerja, sy tetap masak bila balik kerja. kena pandai handle masa. letih tu memang letih, tp bila suami dah ad sama, hilang letih tu semua..:)

kerjaya atau suri rumah, sama je kan.. suru rimah pn kerjaya juga.
izz iizza izz iizza May 23, 2012
kalau tanya sy sekarang..sebenarnya teringin sangat nak keje sbb anak-anak sy dah besar-besar..
dulu masa diorg kecil-kecil memang x de rasa langsung pn nk keje sbb nak besarkan mereka depan mata..

tapi sama la cam intanberlian, suami sy pn suh sy jaga rumah dn anak-anak jer..xyah la susah-susah nak keje..;)
9n0L4 9n0L4 May 25, 2012
suri rumah ni satu kerjaya juge. ;)
AnonymousAnonymous February 14, 2013
kerja suri rumah pon dah amalan yang mulia.. yg pasti dapat pahala.. akhirat insyaAllah dah tentu2 dah..
AnonymousAnonymous April 07, 2016
Tinggal dirumah menjaga anak, mengurus rumah dan suami, adalah jihad wanita mukminah. Menjadi isteri dan ibu adalah kerjaya anugerah dr Allah. Kita patuh dan taat je, pasti allah akn dtg kn rezeki dr sumber yg tdk d sangka2.