Video kepandaian Alisha.. hihii :-)

1aya rasa seronok je dengan perkembangan Alisha ni sampai rasa tak sabar nak bagi Alisha adik cepat2 sebagai kawan.. *Sempat lagi tu.. muahahha ;p*... Alisha ni umur baru 9 bulan ++ tapi cepat je belajar.. tak sia2 ibu Alisha ni mengajar.. hihii

Saya sangat excited nak berkongsi video Alisha dengan u all & untuk tatapan Alisha di masa akan datang.. ;-)

 
Ini video kepandaian Alisha tentang kefahamannya apabila saya suruh tepuk tangan, dia tepuk, suruh lambai tangan, dia lambai.. hihii.. Actually Alisha ni dah lama pandai tepuk & lambai tangan.. ketika dia berumur 7 bulan ++.. Saya rasa sangat2 seronok sebab ketika Alisha berumur 8 bulan ++ dia dah mula faham apa yang saya cakap.. Kiranya berbaloi la saya mengajar dia selama ni.. hihii

Kalau panggil dia makan, terkedek2 merangkak datang dengan mulut ternganga.. so sweet la anak ibu ni... Good Girl!! :-) Saya telah mengajar Alisha dari baru lahir lagi.. mean, 6 bulan pertama... memanglah time tu, kita akan fikir dia tak faham apa2 kan.. tapi bagi saya.. anak2 ni, sangat2 cepat belajar.. mereka bukan sekadar tengok je.. tapi u all kene ingat, mereka semat kemas kat otak..

Lagi satu, kalau buku2 pun, saya takda nak marah2 kalau alisha koyakkan pun.. sebab saya tahu dari situ dia akan belajar sesuatu.. sampai alisha dah tahu macamana cara nak tengok buku dengan betul la.. *tapi kena tengok mood dia jugak lah*.. Sama jugak kes macam handphone.. saya bagi je dekat dia main... sebelum2 ni, asyik masuk mulut je la hp tu.. tapi sekarang tidak lagi... nak tau apa alisha buat dengan hp tu.. baca entry NI



Video yang ni pulak.. kepandaian Alisha makan biskut dengan cara yang betul.. biskut ni saiz jari kelingking *macam salah je ejaan saya... hahaa* kita.. Mula2 bagi alisha makan, mean, makan sendiri la kan, dalam otak saya memang terfikir alisha akan sumbat semuanya dalam mulut dia... but so surprise.. ianya tak ok...!! alisha boleh makan gigit sikit2... MasyaAllah... cerdik betul budak ni... Walaupun sekadar perkembangan kecil tapi saya bangga dengan Alisha... :-)

Saya memang amalkan dari kecil.. walau apa sekali pun alisha buat, saya mesti cakap... "Pandainya anak ibu ni"... after that, of course la akan peluk & kiss dia.. Bagi saya, ini adalah salah satu cara kita psiko anak kita supaya dia akan buat lebih lagi di kemudian hari..

Alaaa u all boleh fikir sendiri, kalau u all, boss puji hasil kerja u all.. of course lepas tu, u all akan lebih bersemangat untuk buat yang lagi bagus kan..sama lah dengan anak kita pun... Ohya, sebelum anak kita pandai makan sendiri.. Of courselah mereka akan makan bersepahkan.. u all biarkan je... jangan marah2.. normalla tu.. mula2 nak belajar.. :-)




Video yang last ni pulak.. video Alisha pok pek pok pek bahasa German dia... hahaaa... See, betapa banyak cakapnya Alisha ni dekat rumah... hihii Tapi saya memang suka anak2 yang kuat bercakap + bertanya macam adik Mia Sara tu.. hihii.. Hey, u all tau tak, budak2 ni, kadang2 mereka akan bertanya di luar kotak pemikiran kita tau..!! Betapa advanced nya mereka belajar... 

Saya start bersembang dengan Alisha dari dalam perut lagi.. Setiap pagi, ketika mengandung, wajib bagi salam dekat Alisha... Kuasa Tuhan, setiap kali bagi salam or bersembang pasti Alisha akan menendang *5 bulan ke atas*... see, tak ke alisha dah bagi respon dekat ibu dia ni...!

Saya teruskan sampai sekarang.. Saya selalu bersembang dengan alisha.. apatah lagi saya ni pulak memang suka menyembang.. hahaaa... Mula2 dulu ketika baby, memanglah anak2 kita sekadar tengok je bila kita menyembang tapi apabila dia dah pandai buat macam2 reaksi... u all akan dapat macam2 respon dari dia.. Serius u all... kalau ada anak2 yamng masih kecil tu, rajin2lah bersembang dengan mereka.. tak rugi pun...

Dari situ sebenarnya, mereka belajar banyak word... itu yang boleh bantu mereka faham dengan cepat apa yang kita cakap... :-) 
Video kepandaian Alisha.. hihii :-)

{ 7 comments.. read them below or add one }

@LeenShamsh @LeenShamsh July 01, 2011
pandainye alisha makan..mcm budak besar dah..sket2 masuk mulut..;)

p/s: video bawah tu die mcm menyanyi ye ;)
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda July 01, 2011
wah.. mmg clever girl alisha nie!! Nnti auntie nisa tgk video2 alisha tue ye, hehe.. XP
Unknown Unknown July 01, 2011
good baby gurl ni! wah bestnya ade baby.. happy je tgk teletah baby nak membesar ni.

aduh la jijah nak kawen n ade anak sendiri ni. haha
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda July 02, 2011
yeah, akhirnye auntie nisa dh berjaya tgk ketiga2 video alisha tue.. wah, alisha nie mmg pndai la! stuju ngan ummu muhammad, video yg last tue alisha cam nyanyi dlm bahasa jerman lak, hehehe.. ^_^

dpt gak dgr suare ina dlm video first tue.. ^_^
IntaNBerliaN IntaNBerliaN July 02, 2011
UMMU MUHAMMAD : a'aa la.. bila ummu muhammad ckp mcm menyanyi.. saya dgr balik.. yela.. menyanyi.. hahhah

JIJAH : cepat2 kawin.. hihii.. Jijah suka budak2 ke?

NISA : hihii.. 2la, mcm menyanyi.. ank2 dlm proses nk besar ni.. macam2 gelagat.. buat kita terhibur je kan.. hihii
ain'syaa ain'syaa June 19, 2012
good la akk ni ajar alisha dari kecik .
meluntur buluh biarlah dari rebungnya .

alisha ni cepat tangkap . comel sangat cara dia makan tu .
mulut dia kiut sangat bila ckp bhasa germen dia tu . hehehe
ida =) ida =) July 07, 2012
hihihii... nice video. suka!

saya pun suka moitor anak. kalo bukan kita, sapa lagi nak monitor perkembangan anak kita. ye dak?

cuma, tak terfikir pasal bagi salam kt baby dalam perut tu. btw, kalo ada rezeki, boleh la saya amalkan.