Dari kecil dah kena ajar!!

U all ajar tak anak2 u all baca doa ek?? Saya sebelum ni tak pun.. biasa bagi dia dengar Lagu Alif Ba Ta je.. Mula2 dulu memang la dia tak faham tapi lama2 dia dah mula faham.. thats y kita perlu ajar anak kita dari kecil kan.. ;-)

Sampailah baru ni saya melihat satu video budak yang baca doa sebelum tidur.. umur budak tu 2 tahun rasanya.. so, dari situ la.. saya dah start nak ajar alisha baca doa jugak.. tapi saya mulakan dengan doa makan la.. hihii

Memang betul la u all, kalau kita nak didik anak kita pandai sesuatu.. mesti kena bermula dari sekarang... kita jangan lah cari alasan tak nak ajar sebab anak kita masih kecil.. tak boleh bercakap pun lagi... Please please please!!! dont think like that okay!!! Anak kita ada otak untuk berfikir... seperti yang pernah saya bagitahu sebelum ni.. dalam tempoh 3 tahun pertama ni.. sebanyak 80% anak kita akan penuhkan maklumat dalam otak dia tu... kalau selepas umur tu.. hanya 20% je u all.. so, time ni la, kita kene berkorban sikit.. bukan lama pun, 3 tahun jer...

Saya andaikan macam ni je la.. u all dah dapat sesuatu yang u all memang nak tapi bila "benda" tu dah berada dalam genggaman.. u all buat bodoh je.. tapi bila u all betul2 memerlukannya "benda" tu tak mungkin kembali dekat genggaman u all... time tu apa yang u all akan rasa....? menyesal??.. kecewa??.. sedih??.. yang pasti semua negatif kan.. semua yang merosakkan mood kita kan..?? So, ibu2 kesayangan anak2 kita ni semua... jom la kita sama2 mendidik anak2 kita sebelum kita merasai lagi sekali mood2 yang tak elok tu tadi.. :-) sebelum tots kat otak anak kita tu hilang... ;-)

Okaylah.. macam saya sekarang ni.. time bagi alisha makan, saya akan baca doa dulu dengan dia... letak dia atas riba saya & tadahkan tangan dia tu.. so, baca la doa pastu aminkan dia... senang kan?.. ;-) setiap kali makan, buat je macam tu... saya pasti, satu hari, andaikata dia dah mampu berkata2 & u all terlupa nak bacakan doa.. pasti dia pulak yang tanya u all "ibu, kenapa tak baca doa makan".. malu kan... hahhah ;p

Ohya, selain tu jugak.. selain baca doa makan.. setiap kali saya suap makanan ke dalam mulut si alisha tu.. setiap kali tu jugak saya baca bismillah... Yap, kalau 10 kali suap, 10 kali la saya baca bismillah... hihii.. Bukan baca cepat2 seperti kita nak sumbat makanan dalam mulut kita tu tau.. tapi baca laa dengan lemah lembut.. bernada sikit... bagi baby kita tu suka... serius!! saya dah  try tau... setiap kali saya habis baca bismillah setiap kali tu jugak alisha tersenyum sambil nganga mulut nak suruh suap.. hahah so sweet la sayang ibu ni..!!!

Sebenarnya saya sengaja je baca bismillah tu banyak2 kali.. yela.. nak ajar anak kita.. tak salah kan..lagipun takkan nak ajar ABC dengan 123 je kan.. time2 anak kita nampak happy time tu la kita ajar sesuatu.. barulah anak kita bagi respon.... ni time anak kita menguap nak tido.. kita pulak sibuk nak ajar macam2... nak ke mereka...?.. kalau u all nak ke macam tu...??? ;-)
Dari kecil dah kena ajar!!

5 comments.. read them below or add one

sekamar rindu sekamar rindu April 08, 2011
salam...

saya singgah malam dan folo ur blog...

tq folo my blog..
Cik Aan Alan Cik Aan Alan April 09, 2011
salam..

nnti aan ada anak aan pun nak latih anak dari kecil..

biar dia jadi anak yg soleh dan solehah.. amin
nur ikhyar dee nur ikhyar dee April 09, 2011
macam mana la nak didik bakal anak-anak saya nanti....

huhu

salam gegar ^_^
suhaina laui. suhaina laui. April 12, 2011
same wit me la ;0....skrg akif bl nk mkn jer mesti tadah tangan nk bc doa...kekdg abh die pon ley kantoi hahah...kalo nk tido sue slalu pasang surah yasin @ kekdg bc ayt2 4kul tu..usap kat kpla...alhamdulillah yg tgk vdeo alif ba ta tu pon dh pndai ikot...yg best time nyanyi tu lakna joget2 lompat2 same dgn die br nk ikothehehe...seronok jd ibu ni ;)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN April 12, 2011
umi akif : a'aa sama la... sblm tidur pun pasang surah yasin jugak biasa my dear yg pasang.. tp kdg2 ada jugak terlena so, terlupa la nak pasang... huhuu

heheee 2la kan.. si alisha ni pulak, dulu2 tgk je video alif ba ta tu, takda bg respon tp sekarang dh pandai bg respon.. smpai 1 part lagu tu, dia punya la suka.. mesti tersengih2.. hahaaa.. memg best yg teramat lah jd ibu ni... ;-)