Pembacaan Alisha @ kaedah FONETIK

Sebelum ni saya ada bagitahu u all yang saya beminat nak ajar Alisha membaca guna KAEDAH FONETIK kan... tapi hari tu saya nampak Alisha macam kompius sebab di sekolah dia diajar guna KAEDAH SUKU KATA... So, saya ambik keputusan nak ajar kaedah suku kata lah jugak kan... Dalam tempoh saya berkira2 nak ajar Alisha kaedah suku kata tu, tiba2 Ayu add friend saya di FB... memang saya mencari ayu pun, saya just tinggalkan link FB saya di blog ayu... Sebab saya nak tanya dia cara dia ajar anak guna kaedah FONETIK... Saya berceritalah jugak, serba sedikit masalah yang membelenggu kepala saya berkaitan pembelajaran ni dekat ayu.... cerita jugak pasal Alisha kompius... Last2 ayu bagitahu saya, yang dia pun ada ajar anak kawan dia yang memang disekolah diajar guna kaedah suku kata, tapi ayu tetap jugak ajar anak kawan dia tu guna kaedah fonetik.. tapi anak kawan dia tu ok je... boleh terima... ibaratnya belajar pembelajaran yang baru.... Ayu betoi2 naikkan semangat saya tau... terus saya tukar niat, ajar Alisha guna KAEDAH FONETIK...

Saya sebenarnya tak paham jugak kaedah fonbetik ni, tapi sebagai ibu, tak paham pun, saya kene pahamkan jugak... zaman sekarang dah canggih... saya study di internet, gali sana, gali sini, semuanya kerana anak!!... saya sanggup buat apa je untuk anak saya... Saya bertatih study semula pun takpa... Tak guna saya jadi ibu duk rumah tak ajar anak2... sebab tu masa saya padat... Siang hari sibuk layan anak, kemas rumah, masak & segala bagai... Time malam baru saya rilek sikit... lepas maghrib, saya bagi Afrina dengan Aqilah tido... Alisha je tak tidur... so, saya akan ajar Alisha membaca buku time ni lah... Kalau Aqilah tak tidur, Aqilah pun study sekali... sebab tu saya dah tak blogwalking... Instagram pun saya hanya pos gambar pastu tutup... bukak balik bila nak post gambar... itu je.. saya dah banyak luangkan masa dengan anak2... Zaman sekarang buat saya jadi takut.. tak reti nak explain, tapi yang saya tahu, saya takut & risau masa depan anak2 saya nanti.... zaman sekarang ni macam2, mengerikan... Dengan anak2 yang kecik2 pun dah pandai membaca... dengan masalah di luar sana tu lagi.. haihhh.. mencabar betoi... rasa macam nak kembali ke zaman saya kecik2 dulu... main masak2, main pondok2.. Opstttt!! dah melencong... ok, kembali kepada cerita asal...

Buku kaedah fonetik ni ada 8 buah semuanya... Cara saya untuk galakkan Alisha study adalah dengan bagi dia ganjaran... macam Alisha, saya ada cakap "kalau kakak habis baca buku 1, ibu akan bagi hadiah buku lagi dekat kakak... kalau kakak habis baca sampai 8 buku, maknanya kakak akan dapat hadiah 8 buah buku dari ibu la"... Alisha kalau sebut bab hadiah memang dia suka... Walaupun hadiah itu adalah buku... hahahhah... Biasa orang dapat hadiah mainan, dia dapat buku pun punya excited... Ulat buku, camgitulah gayanya.... 

Ketika saya mula2 nak ajar Alisha buku 1 tu, saya ajarlah Alisha membunyikan setiap huruf dalam buku 1 tu... saya tanya Ayu, nak tukar buku 2 tu waktu bila, sampai lancar ke.. Ayu kata sampai lancar... Yang saya ni pulak, si lurus bendul, tak memahami pulak kelancaran tu macamana... nak kene lancar baca satu buku tu dalam satu nafas ke apa kan.. hahhaha... So, saya duk ulanglah ajar Alisha benda yang sama... sampailah saya nampak Alisha macam dah bosan dengan buku 1... yela, dia dah tahu tapi ibu dia duk kata dia tak lancar lagi.. kah kah kah... Dah Alisha bosan, saya pun join sekali lah malaskan diri, stop ajar... berlenggang2 kangkungla saya setiap malam tanpa ajar anak... Sehinggalah semalam, saya ambik keputusan, stop ajar buku 1, ajar Alisha buku 2... Saya bagi je buku 2 dekat Alisha, dia bukak & dapat baca word2 dalam buku tu... huwwaaaaaaaaaaaaa excited hokay!!!! dan2 saya rakam video... tak percaya pun ada... 

Bila saya nampak Alisha dah boleh baca buku 2, baru saya tahu macamana yang dimaksudkan lancar oleh Ayu tu... hahahaaa... Saya pun lebih paham cara nak ajar guna kaedah fonetik ni... Alisha ni betoi2 buat saya rasa berguna duduk rumah tak kerja.. Sekurang2nya saya dapat buktikan dekat orang yang tak setuju saya belajar ipt tapi tak kerja... saya dapat tunjuk jugak apa fungsinya saya ni duduk di rumah... Bila tengok Alisha semalam, buat saya rasa cepat2 nak habiskan sampai buku 8, nanti boleh baca buku cerita pulak... Patutlah saya pernah dengar anak orang 4 bulan belajar kaedah ni dah pandai baca... Go ibu go..!! Go Alisha go..!! Kita pasti boleh..!! Btw, bawah ni video Alisha yang saya rakam semalam tau... Abaikan je la jika u all terpandang apa2 yang kurang sopan di video ni... Sebab rakam time santai2... 

Durasi 1 minit

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
Pembacaan Alisha @ kaedah FONETIK

{ 8 comments.. read them below or add one }

mila mila May 14, 2015
bape rm utk 8buku tu sis? nak cri kat mn? sesuai utk umo bape?
syawalsimpsons syawalsimpsons May 14, 2015
seronok bila kiter nampak hasil dari usaha kiter sendiri kan ina
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin May 14, 2015
wahhh baca pun terjua ;)
Puan Kutu Puan Kutu May 14, 2015
Ina, nak tgok video Alisha tp pasaipa tak bley bukak?

aiman dulu pun sy ajar fotenik ni kan. kt sekolah dia blaja suku kata jugak,bak kata ayu..tak payah risau ajar je.sbb kaedah ni lg senang anak dapat..nti dh Sekolah dia sendiri blend apa yg kita ajar n apa yg cikgu ajar.

boleh rujuk entry sy,setiap buku ada enrty masa ajar aiman dulu..Afia pun sy dh mula ajar bunyikan huruf.harap dia cepat baca Dr abg dia.Aiman dulu ibu lambat berkenalan dengan fotenik ni.hehe

semoga Alisha cepat pandai.gud luck Ina!
eima eima May 14, 2015
lepas ni bila ade KVK KVKK agak mencabar sikit la ...
chaiyok!
suelynnda suelynnda May 14, 2015
Salam sis!~
Bagusnya dapat ajar anak sendiri. Rasa puas kan bila anak tuh pandai dengan ajaran kitew. Go go sis!

Sya ibu bekerja. tak sempat sangat nak ajar anak membaca. Tapi saya antar kelas membaca guna mimik muka. Pun agak menarik. :)

Jemput follow blog saya yer..www.teratakvitamin.com

Unknown Unknown May 18, 2015
terbaiklah alisha..go go!