Afrina kena RUAM satu badan..!!!

Badan Afrina penuh dengan bintik2.. Bawak pergi jumpa doktor, katanya RUAM... Saya ni bukan apa, risau takut ni tanda2 awal ekzema je.. Yela, Alisha kan dah kena ekzema, tak sanggup pulak rasanya nak tengok Afrina yang masih kecik ni jadi camgitu jugak...


Satu badan jadi bintik2 kecik macam ni


Siap dengan kepala pun kena.. Nampak tak yang warna kuning tu?... Saya tanya doktor, ini nanah ke, doktor kata bukan... tak tahulah saya apa bendanya...


Dekat leher pun ada, muka pun ada, pendek kata satu badan, yang tak ada cuma tapak tangan & tapak kaki... Ruam ni gatal tak ek u all???... Sebab saya nampak Afrina ni macam duk tergaru2 je...


Bawak pergi jumpa doktor, dia bagi vitamin suruh makan & yang macam gambar atas ni... kira benda alah ni ganti kepada sabun mandian yang letak dalam air tu la... Saya hanya guna yang macam gambar atas ni je... yang vitamin tu saya tak bagi pun Afrina minum.. Multivitamin je pun... Ohya, lagi satu, doktor suruh sapu bedak je dekat badan Afrina ni...

Susah hati pikir pasal anak2 ni... saya memang over sikit bila libat kesihatan anak ni... Sampai doktor pun tegur.. katanya saya tak berubah dari anak pertama sampai sekarang... sakit yang biasa2 pun saya "over" risau jugak... Adehhh.. Anak saya, mahunya saya tak risau... Sekarang ni target saya nak keluar hujung minggu ni pergi beli PRODUK MOOGOO @ produk yang natural punyala... yang takda guna steroid.. Mahal pun mahal la... Nak guna untuk Alisha & Afrina.. harap2 adalah produk MOOGOO ni.. Saya nak beli 2 jenis je pun, tengok kat website dah cecah ratus.. huwaaa menangis tengok harga... tapi takpala, lebih baik menangis tengok harga dari saya menangis tengok anak saya yang ada masalah kulit ni haaa...

Kalau u all ada apa2 petua ke or pendapat ke, tinggalkan komen dekat bawah ek.. Kot2 la anak u all pernah jadi camni jugak...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 17 comments.. read them below or add one }

Mell Mariann Mell Mariann December 31, 2014
anak saya kena ruam teruk dulu. kakak sy belikan sabun marine yg kaler ijau bentuk daun tu.. elok terus.. xtinggal parut.
zazanizam zazanizam December 31, 2014
alahai kesianya... hope cpat sembuh.
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra December 31, 2014
Salam kak...try herba blend shaklee kak. InsyaAllah...
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra December 31, 2014
Teruk juga ruam afrina..kak cuba sapu bedak sejuk x? Kkdg baby sesuai dgn bedak sejuk..
syawalsimpsons syawalsimpsons December 31, 2014
ina try la sebamed punya produk atau cetaphil....sebamed tu mungkin murah sikit la dari catephil....ni mmg organik punya bahan....elok untuk ekzema ni....boleh try carik kat watson atau guardian...
Unknown Unknown December 31, 2014
tak mampu saya nak tolong sebab tak de pengalaman anak ada masalah kulit gini..cuma saya harap cepat2 la beransur hilang ruam tu..nampak macam teruk la.kalau saya pun risau..kesian kat anak..kan??
mila mila December 31, 2014
apalah doc tu...mesti lah kita risau, anak kita kn...teruk kot afrina kena..trk la doc ckp mcm tu..mcm eczema la kak..better cri brg yg sesuai utk eczema...sy pakaikan anak sabun sebamed.
FarahFerraDotCom FarahFerraDotCom December 31, 2014
kesianya dekat afrina..mesti dia tak selesa.. apa kata try pi klinik pakar kulit khoo dekat bakar arang tue.. dr. tue mmg femes kat tempat kita.. cuba la yer..
Unknown Unknown January 01, 2015
ya Allah x tahan saya nk nengoknya. Mcmnama lah sitecik tu bertahan. Get well soon dear
Unknown Unknown January 01, 2015
Sya biasa jumpa budak yg kena mcm ni masa jd cikgu taska dulu.. Mandian tu akk try sebamed.. Murah sikit. Dia jaga kulit anak yg sensitif. Org dewasa pun elok.
Unknown Unknown January 01, 2015
jijah rasa ruam tu kak.. try pakai sabun sebamed..ramai syorkan utk ruam2 ni sesuai
Maria Firdz Maria Firdz January 05, 2015
ank sy yg kedua jnis kulit sensitif juga... doktor pakar suruh guna sabun Lactacyd.. Alhamdulillah berkesan.. selain tu saya guna VCO dan juga minyak zaitun buat sapu... dan sy pun kena pantang la... tak boleh nk mkn sbrgan sbb bf kan...
QasehnyaRania QasehnyaRania January 05, 2015
alahai siannya kat afrina.
smga cepat sembuh ye..
x da ide nk suggest apa apa.
tp setakat dok nampak, ada yg kata minum ephyra blh pulihkan ekzema ?
berdasarkan testimoni ephyra sndiri la..
Puan Kutu Puan Kutu January 07, 2015
afia dulu pakai sobamed..tp ruam dia takdela penuh satu badan..selalunya kt pelipat macam leher tu ja..

macam afrina ni klu gatal lg la kesian.harap ubat doc bagi tu membantu melegakan..sian bila tgok baby kulit camni
Jueliza Jamani Jueliza Jamani January 08, 2015
siannya dia.. dah cuba sabun marine essence tak??
lynndamya lynndamya January 14, 2015
Salam, alahai siannye afrina... :'( satu ruam haa, mesti gatal...:(
Fiza Rahman Fiza Rahman March 23, 2015
Siannya. Mesti pedih tu. Qahirah pon kena macam ni. Penuh ruam satu badan sampai celah2 jari. Gi klinik doctor cakap alergic. Bagi ubat makan jer, ubat sapu tak bagi. Terus gi klinik pakar kulit. Doctor cakap hama. Risau gak takut ekzema.