Alisha tunjuk kehebatan dia buat hasil seni di dinding

Hari Sabtu baru ni, kami balik rumah MIL.. Ketika kami ramai2 tengok TV, anak2 solehah saya & sepupu mereka duduk bermain di ruang tamu... Saya yang kononnya nak bangun ke dapur, intailah sekejap apa yang anak saya buat kan... Sekali tu diaaaaa......


Anak solehah saya si Alisha tunjuk kehebatan dia buat hasil seni di dinding rumah nenek dia.... Saya yang tengok ni nak marah pun tak jadi marah, last2 saya gelak... mana taknya u all... boleh masa saya tengok Alisha tu, dia tengah menulis sambil tersenyum pandang ke arah saya.. Senyum macam gaya nak bagitahu yang dia dah pandai menulis... huwaaaaa... Alisha tulis huruf A, B, 9, C & Do... Sampai dinding rumah nenek dia pergi conteng... guna permanent marker plak tu... adehhhh

Last2 saya puji la jugak dekat Alisha sebab jadi budak pandai kan.. tapi dalam masa yang sama, saya explain la jugak tak boleh conteng dinding rumah orang... Bila saya tengok Alisha tulis ni kan, rasa "bangga" pun ada dekat Alisha ni.. bukan apa, walaupun dia tak sekolah lagi, tapi dia dah mengenal huruf ABC, mengenal 123, mengenal warna yang asas, dah boleh buat latihan matematik yang simple2 & dah boleh menulis... dah tak perlu nak tulis ikut garisan bagai.... Nampaklah jugak ada gunanya saya duduk rumah ni haaa... Walaupun anak orang lain lagi awal pandai semua ni.. Alisha umur 4 tahun baru pandai, saya tak kisah pun... lagipun target saya nak Alisha pandai membaca sebelum usia 5 tahun @ 05/09/2015...

InsyaAllah tahun depan Alisha dah nak sekolah.. so, sedikit sebanyak Alisha mesti dah dapat skill camna nak belajar membaca kan nanti... Tapi dalam masa yang sama, saya pasti akan ajar Alisha jugak di rumah... Sebelum ni, saya target Alisha mesti free diapers sebelum usia 3 tahun, Alhamdulillah berjaya... lepas tu saya target pulak untuk Alisha pandai membaca sebelum usia 5 tahun... Bagi saya untuk anak lebih berjaya, kita tak boleh nak harapkan cikgu semata2 ajar di sekolah... saya sebagai ibu ni pun kene ajar...

Tau tak, sepanjang usia Alisha, tak pernah walau sekali saya ajar dia dengan berpandukan jadual yer... tapi saya ajar ikut mood... Alisha & saya mood baik & dalam keadaan rajin baru ajar... kalau takda mood tak payah belajar.. tapi Alhamdulillah sebab saya dikurniakan anak yang cepat pickup.. saya ajar bukan semata2 guna buku pun... sambil2 saya tengah buat kerja pun saya ajar.. ajar bersembang... hihhii...

Ada sorang hamba Allah ni... dia komplen dekat saya kata anak dia masuk tadika kemas tak pandai baca.. kiranya anak dia masuk darjah 1 belum pandai baca la kan... saya dengar je la kan... takda nak jawab apa2 sebab saya rasa dia tak ajar anak dia di rumah pun... dia mengharapkan guru 100%... Lagipun disebabkan faktor usia jugak saya tak menjawab... sebab dia jauh lebih tua dari saya... so, cara pemikiran kami dah sah2 la berbeza kan... Tapi takpala... setiap orang ada cara tersendiri... yang penting tujuan kita sama.. nak anak2 kita berjaya.. kita ada cara tersendiri untuk didik anak2... Apa2 pun moga anak2 kita semua berjaya dunia akhirat... Jangan abaikan anak2.. anak2 tu harta kita.. merekalah yang akan doakan kita nanti... InsyaAllah..

P/s : Jika kita ADA TARGET & kita ADA USAHA... insyaAllah PASTI AKAN BERJAYA...

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 15 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown December 22, 2014
Betul tu kak.. Kita ni sebagai mak, xkira lah yg bekerja atau yg suri rumah ni kena ajar anak ²..kalau dah sekolah kena ulangkaji apa belajar kat sekolah.. Jgn hrp cikgu semata..
nita nita December 22, 2014
hehehe.. kan nak marah pun tak jadi malah bangga..

betul tu, kitapun takleh harap sangat kat guru sebab dia bukan nak ajar anak kita sorang jer kan... ramai lagi yang nak dia perhatikan.. ^_^
zazanizam zazanizam December 22, 2014
kebanyakan budak mmg mcm tu.. dinding rumah la 'wajib' dia conteng hehe..
nenot nenot December 22, 2014
setuju sgt ngn kak. ina..jgn harapkn cikgu je
ecadwinkyasha ecadwinkyasha December 22, 2014
SALUTE dengan akak...anak2 perlu pembelajaran dari rumah sebelum diterapkan dengan pembelajaran formal di sekolah.

konfirm alisha ble membaca before 5years.
SeputihSalju SeputihSalju December 22, 2014
Yup betul tuh.. kalau nak anak kita berjaya jangan harapkan cikgu sepenuhnya.. kena ada kerjasama dari parent untuk belajar dekat rumah sma..

good luck utk k.ina n alisha.. :-)
Unknown Unknown December 23, 2014
kakak alisya skrang dlm fasa 'terlebih rajin'. Kalau ina pandai beri sokongan InsyaAllah akan jadi anak yg bijak pandai
QasehnyaRania QasehnyaRania December 23, 2014
ya betul tu..
kena bermula dr rumah.
semoga su pon dpt buat macam ni juga..aamiin

psstt: ina, hujung minggu ada di rumah tak?
kalau xda apa apa halangan in shaa Allah, nak pergi rumah ina nengok 3 beradik tu.. boleh??
hari jumaat ..
syawalsimpsons syawalsimpsons December 23, 2014
berseni sungguh ni..kikikiki....
lynndamya lynndamya December 23, 2014
Salam, haha tu dia :D pandai menulis sudah, tulis kat dinding plak tu, ade gaya jd teacher ni nnti..hehe :D
Fiza Rahman Fiza Rahman December 23, 2014
Pandai alisya. Tapi kita kena ingat jugak, development setiap budak berlainan. Ada yg cepat dan ada yg lambat membaca. Tak bolej nak push sangat bebudak ni.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN December 23, 2014
@Fiza Rahman

yap, bab jangan push tu saya setuju... mcm saya, saya ajar Alisha sebab saya nampak alisha minat... dia sendiri yg mintak diajar... berbanding dgn aqilah. dia lain pulak.. dgn bukan jenis ulat buku macam kakak dia... dia lbh byk explore.. lbh aktif..
Maria Firdz Maria Firdz December 24, 2014
usia sebegitu tak perlu pksa... biarkan dia mmbesar dlm usia dia... belajar smbil main...
Dayang Deno Dayang Deno December 24, 2014
Dah tunjuk bakat ni ALisya... Ins syaa Allah Alisya kan budak pandai.. Heee...

*geram pulak deno rasa nak doodle kat dinding tu.. hihiiii
Unknown Unknown December 25, 2014
aalisha memang budak yg cerdik pandai.. kecik2 dah kreatif..