FREE DIAPERS : Aqilah di rumah opah

Aqilah yang bermaksud pandai or cerdas... Alhamdullllah seperti mana maksud nama Aqilah macam tu lah Aqilah membesar... U all ingat tak minggu lepas saya ada bagitahu yang Aqilah dah pandai bagitahu saya bila time dia nak membuang... kiranya dah takda nak membuang dalam seluar lah kan... Dugaan mengajar Aqilah free diapers ni sebab saya ajar Aqilah free diapers di saat dia masih belum pandai untuk bagitahu yang dia nak kencing or beyak... di saat dia belum pandai bercakap... Tapi Alhamdulillah sangat2... usaha saya tu tak sia2.. apabila di usia setahun 8 bulan Aqilah dah pandai bagitahu saya yang dia nak membuang...

Kalau di Sungai Petani, siang hari saya tak pakaikan pampers dekat Aqilah tapi kalau dekat kampung, saya bagilah dia pakai pampers kan... kiranya ketika pakai pampers tu saya tak kisahlah kalau dia nak membuang dalam pampers je kan... Tapi Aqilah ni memang anak yang pandai.. Dia semat kata2 saya dalam minda dia tu kuat2.. masuk telinga kanan tak keluar2 dah... hihii... Selalu saya pesan dekat Aqilah, kalau nak kencing or beyak bagitahu saya... yela, sebab dia tak pakai pampers kan.. so, saya assume bila dia pakai pampers, tak kisahlah dia tak bagitahu pun... dia boleh je beyak or kencing dalam pampers...

Nak dijadikan cerita, ketika di rumah parent saya, Aqilah yang tengah duduk dekat opah dia ni, boleh bagitahu opah dia yang dia "yak"... Mak saya ni pun cakaplah dekat saya "Kakyong, Aqilah bagitahu dia beyak"... pastu mak saya cakap "meh opah basuh"... Tapi bila mak saya nak basuh tu, mak saya tengok Aqilah tak beyak pun.. so, mak saya ingat Aqilah saja main2 cakap la kan... pastu saya cakap "mak, agaknya Aqilah bagitahu mak yang dia nak beyak bukan dah beyak"... sekali betul u all.. memang Aqilah membuang pun.. dengan kata lain, Aqilah tak nak membuang dalam pampers tapi nak membuang dalam tandas... 

Kes kedua plak, Alisha nak membuang, so, Alisha berdirilah luar pintu tandas sebab time tu ada orang dalam tandas... Aqilah plak time tu yang dah siap bukak pampers dia ni datang bagitahu saya yang dia pun nak beyak jugak... so, saya bagi dia masuk bilik mandi... dalam bilik mandi, dalam keadaan mencangkung, Aqilah tepuk lantai dia tu sambil panggil kakak dia... kiranya macam dia nak suruh Alisha tu membuang sebelah dia.. kakak dia tak datang pun... Alisha dah besar takkan nak membuang dalam bilik mandi kan.. Aqilah tu pun terpaksa sebab saya tak bawak balik pelapik tandas dia punya.. lagipun tak terpikir pun yang Aqilah tak nak membuang dalam pampers... Bila dah kakak tak nak datang, dia terus je membuang..

Inilah Aqilah... rasa geram pun ada... geram sebab pandai sangat... cepat je belajar apa yang saya ajar.. sebelum ni, ketika saya bagitahu nak ajar Aqilah FREE DIAPERS di usia setahun 4 bulan, ada yang kata macam awal sangat la kan... hakikatnya saya sendiri pun rasa macam tu... tapi tu la, dah Aqilah tak nak pakai pampers, dari saya paksa dia pakai lebih baik saya ajar dia free diapers kan... Walaupun time tu saya terpikir boleh ke ajar Aqilah free diapers seawal ni.. Aqilah paham ke pasal free diapers ni.. tapi tak sangka belum lagi usia 2 tahun Aqilah dah mula faham pasal free diapers... So, sekarang saya percaya, sebenarnya takda apa yang mustahil jika kita betoi2 usaha.. cuma yang paling penting, kita as a parent JANGAN SESEKALI WUJUDKAN ALASAN... ALASAN TU LAH MEMBUATKAN KITA AKAN TERBANTUT UNTUK KECAPI KEJAYAAN... LAGI SATU, YAKIN YANG ANAK KITA MAMPU... JANGAN TERLALU UNDER ESTIMATED DEKAT ANAK2 KITA.. 

InsyaAllah lepas ni saya akan teruskan kepada step kedua.. step pertama bagi Aqilah tak pakai pampers di siang hari... step kedua tak bagi Aqilah pakai pampers dari siang hingga ke malam.. time tidur malam je bagi pakai... Moga Tuhan permudahkan urusan saya ni... Moga Aqilah akan berjaya free diapers sepenuhnya sebelum usia 2 tahun...
"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
FREE DIAPERS : Aqilah di rumah opah

{ 24 comments.. read them below or add one }

cik mah cik mah June 30, 2014
Alhamdulillah..pndainya aqilah...excited pulak nk ajar azwa juga..betul tu..ngan usaha..xde ape yg mustahil kan..
AnonymousAnonymous June 30, 2014
bestnya.. ari tu nak ajar aisya tpi dia slalu bila org tnya yak ke tak,, dia kata tak... huhu..
syawalsimpsons syawalsimpsons June 30, 2014
aqilah mmg budak yang cerdik tau..suke tgk perkembangan dier....si izz tu pon dah mula tunjukkan gaya suke bukak CD atau pampres dier tu..suar pon dah pandai..tak lama lagi la ni kena ajar....moga ada sinar untuk sue ajar izz macam aqilah
syawalsimpsons syawalsimpsons June 30, 2014
aqilah mmg budak yang cerdik tau..suke tgk perkembangan dier....si izz tu pon dah mula tunjukkan gaya suke bukak CD atau pampres dier tu..suar pon dah pandai..tak lama lagi la ni kena ajar....moga ada sinar untuk sue ajar izz macam aqilah
Unknown Unknown June 30, 2014
Alhamdulillah...Allah permudahkan..mmg dia anak yang cerdik!
Masya Masya June 30, 2014
tahniah aqilah .. tahniah ina ... yeahh akhirnya aqilah berjaya jugak bg tau.. mmg kena gigihkan kalau nak ajar anak free drypers ni..
Mrs Velentine Mrs Velentine June 30, 2014
mmg tak mustahil...sebab kak ina selalu bersama anak2....mmg senang nak trend untuk free diapers awal...otu kelebihan bila anak dijaga ibu sendiri..MV ni trend anak terpaksa tgu umur 2 tahun itu pun waktu cuti jer sbb waktu keja kat taska
emarieys emarieys June 30, 2014
Alhamdulillah, berkat usaha ajar...dengan umur sebaya Aqilah dah free diapers...good girl Aqilah.
dalisha dalisha June 30, 2014
alhamdulillah... bila anak2 dah free diapers ni lega rasakan..
tifaanvar tifaanvar June 30, 2014
org tua2 kata kalau nak berdikari bagi dia adik. Otomatik si kakak @abang tu akan berdikari. InsyaAllah
aRz MoHa aRz MoHa July 01, 2014
wow. memang terlalu awal.
anak saya pun baru setahun 8 bulan tapi belum free diapers. Wlaupun pandai cakap bila nak membuang tapi belum confident.

apapun saya baru follow blog ini.
salam perkenalan
fieda fieda July 01, 2014
aqilah mmmg budak pandai ye...
PetakBunga PetakBunga July 01, 2014
8 buln.. awal nya.
bijak Aqilah ni.
Unknown Unknown July 01, 2014
jijah harap boleh ajar hakimi free diapers seawal yang boleh.. senang sikit..hhee
Unknown Unknown July 02, 2014
wah tahniah... aqilah...
ecadwinkyasha ecadwinkyasha July 02, 2014
kak Aqilah comfirm boleh buat...nanti auntie bagi wit raya tau!..mesti free diapers... :)


akak, eca da keja lain da.xkeja da tuisyen centre :D
irrayyan irrayyan July 02, 2014
Alhamdulillah. Good job mom!
Bw :)
Salam singgah dari irra
http://www.irrayyan.com
Saya follow blog ni ya
Selamat berpuasa ^^
Myra Jay Myra Jay July 02, 2014
Wahhh!! good girl Aqilah..
kecik2 dah cepat belajar..
cepat membesar jadi 'kakak' ha
Maria Firdz Maria Firdz July 02, 2014
Alhamdulillah... Tahniah aqilah...
Ayu Ayu July 02, 2014
kalau anak dh bg sign dia ready utk potty training,tak kisah umur bape pun.. :) kalau dia dah taknk pakai pampers tu,maksudnya dia mmg dah ready.. :) good job aqilah!cerdik..tahniah buat ibunya juga ye.. :)
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ July 03, 2014
salam k.ina..
hihi..comel je aqilah ni.. alhamdulillah..cpt belajar.. good girl..sama mcm kakak alisha :))
Nora Karim Nora Karim July 03, 2014
Good gurl aqilah... budak2 mmg cepat belajar...
Mimie Mimie July 05, 2014
betul tuh kak.ina dlm mendidik anak anak free diapers xbleh cipta alasan...alhamdulillah aina n auni free diapers...bezanya auni lebih cepat free diapers drp aina..tp ok la kan...bkn nk ckp pe,de sedara sy anak dh 3 thun ++ still pakai diapers..alasan ibu dia ank die xpndai lg...ermmm nk ckp nti kata menyibuk plak kan...ape yg kak ian ckp tuh betul bile.kite cipta alasan,alasan tuh yg menjadikan kita ibu bapa yg gagal sebenarnya..
Fiza Rahman Fiza Rahman July 11, 2014
Alhamdulillah. Pandai aqilah. Tapi kan ina, budak pompuan dia memang cepat matang dan cepat pick up tau. Masih ajar qhalif lagi ni.