Scan untuk mengetahui jantina anak ketiga

Sekarang ni kandungan saya dah pun berusia 7 bulan setengah @ 30 mingggu.. Secara peribadinya, saya nak sangat tahu jantina baby ni... So, ketika saya mengandung 6 bulan setengah, saya punyalah memujuk my dear bawak saya pergi klinik nak scan tau.. my dear tak nak sebenarnya, katanya tunggu je scan dekat klinik kerajaan time checkup nanti... tapi saya tetap berusaha memujuk... akhirnya my dear bawaklah saya ke klinik panel @ klinik yang memang kami dah biasa pergi... kalau sakit memang pergi situ je pun... Lagipun Doktor ni perempuan... Bila dah sampai depan klinik, alih2 klinik tutup... Ok, frust dah rasa... Takpala, tunggu lagi 2 minggu untuk checkup di klinik ibu anak... 

Bila appoiment 28 minggu tu kan, saya mintaklah doktor tu tengokkan sekali jantina baby... Sekali doktor tu cakap "Nak tengok jantina tunggu 8 bulan nanti yer"... Frust lagi ni sini, yela, setahu saya kalau takda apa2 masalah, lepas 28 minggu tu takkan ada appoiment dengan doktor dah... so, bila masa doktor tu nak scan bagai kan... Kalau time mengandungkan Alisha & Aqilah, senang je doktor2 yang checkup time tu tolong saya tengok jantina time checkup 28 minggu tu... doktor baru ni tak mau layan plak ibu mengandung ni sorang... haihhh... Saya keluar dari bilik doktor bagitahu my dear pasal tu & ajak my dear pergi klinik panel tu time on the way balik rumah nanti... Kali ni my dear layan tanpa cakap banyak.. Bila sampai di klinik, hati saya banyak syokkk sebab klinik bukak... TAPI, bila kami masuk dalam klinik tu, tergerak hati saya nak tanya samada doktor yang biasa saya dapat rawatan tu ke yang handle or doktor lain... staff dekat situ cakap doktor ganti... dah ada rasa frust sikit... pastu saya tanya lagi, lelaki ke perempuan... dia cakap perempuan... ok, dah rasa lega... tapi alih2 dia boleh plak tanya saya, nak scan ke?.. saya cakap yap, terus dia kata tak boleh scan dengan doktor ni... huwaaaa... terus kami balik dengan rasa kuciwa...

Nak dijadikan cerita, hari selasa baru ni, rumah taman kami ni blackout tau... dari pukul 4 lebih petang sampai ke pukul 8 lebih malam masih lagi takda elektrik... Last2 saya bagitahu my dear, jom kita keluar nak... my dear tanya nak pergi mana, terus saya cakap, g klinik... hahhahhaha... tak habis2 dengan klinik saya ni tau.... Kami semua bersiap & terus menuju ke klinik... Alhamdulillah klinik bukak, bila masuk tu, saya tanya dulu doktor mana yang handle.... sekali staff tu cakap doktor ganti.. lelaki plak tu... OK..!! memang bukan rezeki saya lagi untuk scan... Tapi saya tak berputus asa, malam tadi saya ajak pulak my dear ke klinik lagi sekali... ahhahhahah... Nasib baiklah my dear sudi melayan karenah mak buyung ni tau... selagi tak scan, tak puas hati rasanya....

Bila kami sampai di klinik malam tadi, memang nak jadi rezeki saya lah, doktor tu dah nak balik pun sebenarrnya tapi nasib baik saya cepat sampai... FINALLY BERJAYA SCAN..!! Doktor cek semualah, katanya hati, jantung, uri, air ketuban & lain2 semuanya ok... pendek kata BABY SIHAT..!! ALHAMDULILLAH..! Last sekali saya suruh doktor tengok jantina... Dugaan di sini, puas digodek2, puasa dikacau2... baby tak nak berpusing jugak... dia tunduk je, maksud saya macam kepala dia tu ke arah dada dia & peha tu ke atas la kan, menutup dekat area jantina dia tu.. so, JANTINA DIA MEMANG TAK NAMPAK LANGSUNG..! punya lama doktor tu scan... punya lama doktor tu berusaha menunaikan hajat ibu mengandung ni sorang tapi tetap tak berjaya... Hokay, kesimpulannya baby dalam kandungan saya ni nak buat surprise dekat ibu & abah dia ni... (",)

TAPI apa2 pun, saya dah berpuas hati sebab dapat jugak scan... tak nampak jantina takpala.. janji dapat scan... puas hati dah tu.. hihii... Kesimpulannya kena tunggu bersalin nanti baru boleh tahu jantina baby.. Tak kisahlah samada nanti baby yang bakal lahir ni jantina lelaki atau perempuan yang penting baby sihat..! Kalau ditanya saya, mestilah saya nak lelaki kan, tapi tu la, ianya hanya impian saya.. saya hanya mampu berusaha, berdoa & tawakal... yang menentukannya tetap jugak Tuhan... saya takkan sesekali berhenti berdoa, doa tu kan rakan baiik kita semua... Satu perkara yang saya tekankan dalam diri saya, dalam hidup ni, kita kena redha dengan apa je yang Tuhan bagi, samada ianya berlaku seperti yang kita nak atau pun tak... Kita semua kene ingat, tak semestinya apa yang kita rasa terbaik untuk kita adalah terbaik untuk kita...

Contohlah, jika ditakdirkan anak nombor 3 ni nanti adalah perempuan jugak, saya memang dah ready untuk menerima.. Itu pun dah seribu rahmat untuk saya... Saya patut bersyukur sebab Tuhan memudahkan saya untuk dapat zuriat... ada lagi hamba Allah yang berusaha untuk dapat zuriat tapi masih jugak belum tercapai... Tak kiralah samada u all tengah berusaha untuk tambahkan anak ke or u all yang tengah berusaha untuk dapatkan anak sulung ke or u all tengah berusaha untuk dapatkan anak berlainan jantina seperti anak2 yang sebelum ni macam saya ni ke, KITA HARUS SENTIASA BERUSAHA, BERDOA & TAWAKAL....!! Itu sangat2 penting untuk kita... jangan berhenti berusaha, jangan berhenti berdoa... 

Secara peribadinya, selain dari saya berdoa pasal ni setiap hari, saya jugak ada mintak rakan2 yang pergi Mekah doakan saya moga dikurniakan anak lelaki.. Itu antara contoh usaha saya lah... termakbul atau tak, Tuhan yang tentukan... YANG PALING PENTING, KITA SEBAGAI HAMBA NI HARUS REDHA DENGAN RESULT FINAL YANG TUHAN BAGI TU NANTI... INSYAALLAH TENANG HIDUP KITA HADAPI KENYATAAN...!!.. Apa2 pun, saya tetap akan terus berdoa sehingga baby ni lahir.. doa adalah senjata kita semua.. Moga saya diberi kesempatan untuk menunaikan hajat my dear yang nak "geng"... moga termakbul impian my dear ni... Moga saya dikurniakan baby Muhammad yang sihat walafiat untuk jadi geng abah dia.. InsyaAllah (^_^)


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Scan untuk mengetahui jantina anak ketiga

{ 24 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown June 20, 2014
Akak doakan agar baby ina ni lelaki.... amin
Unknown Unknown June 20, 2014
InsyaAllah...moga impian tercapai...
maszull maszull June 20, 2014
assalamualaikum intan....betul tu apa pun jantina baby tu kita harus redha dgn ketentuan dr NYA...hanya DIA yang Maha mengetahui segala2nya...:)
shahdiana shahdiana June 20, 2014
AMIN...SEMOGA HAJAT INA DIMAKBULKAN OLEH ALLAH YE...
tifaanvar tifaanvar June 20, 2014
kiranya ade peluang lagilah untk brdoa agar baby ni baby 'Muhammad'. Berusaha+ berdoa= redha
Rozie Rozie June 20, 2014
Banyak betul dugaan tuk ina... dia saja nak uji ibu dia ni... tak pa ada rezeki adalah tu...
akak scan jantina 6 buln sekali scan je dr kata nampak... memang sah2 ... akak pecayalah kta dr tu..
skali masa baby lahir si suami pulak tak percaya itu anak lelaki... maknanya dia kurang pecaya pada scan dlm perut...
Apapun semoga dipermudahkan...
Betul kata ina... kadang kita berhajat sesuatu beriya2 nak.. tapi kalau Allah tak izin tak boleh buat apa juga...
saly saly June 20, 2014
mmg tk sabarkn nk tahu jgk jntina ank kalo boleh..hehee.. sama jg dgn sy.. smoga Allah makbulkn awk dapat baby boy nnti..amiin
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ June 20, 2014
salam k.ina..
alhamdulillah..seronok baca..semuanya selamat..
ha.. ni mesti bby nk seprise ibu dia..
aamin...mudahan termakbul doa k.ina nk bagi alisha dan aqilah adik lelaki..
ecah khalili ecah khalili June 20, 2014
baby nak buat surprise la tu..sabar kak erk..kalau gurl jugak, rezeki juga tu..tapi kalau boy lagi Alhamdulillah kan?hehe..ecah nasib baek hspital tempat ecah monthly checkup memang scan setiap bulan..dari 4 bulan smpai la sekarang 34 weeks,memang baby angkat kaki tayang gnder die..cuma kedekut nak tunjuk muka..tutup jer tiap kali 3d4d..hehe
Kakzakie Purvit Kakzakie Purvit June 20, 2014
Betul Ina redha apa juga yg ditentukan - janji sihat. Macam kakak dulu masuk 4 bulan aje dah tahu jantina anak. Bila anak ketiga mengharaplah lelaki tapi sekali lagi tak sampai 4 bulan dah tahu anak perempuan lagi...

Jadi anak kakak semuanya anak dara.
Tak apa janji sihat dan lagi best kalau cuti sekolah kakak boleh goyang kaki! hihi...
Mimie Mimie June 20, 2014
in shaa Allah semoga hajat kak ina nak ank lelaki tercapai
UmmiAbi UmmiAbi June 20, 2014
Tahniah k'ina... InsyaAllah..Amin..Moga Allah makbul & permudahkan. Tapi apa2 pun apa yg Allah beri itu adalah yg terbaik buat kita. Allah yg cipta kita & Allah tahu mana yg terbaik. Yg penting doakan anak2 menjadi ank2 soleh solehah yg dpt doakan kita nanti kan...
lynndamya lynndamya June 20, 2014
Haha, salam...okay sgguh berusaha akak nak tgk jantina dia...tp sy rasa ke-tidak berjaya-an akak masa mula-mula mencuba tu ada hikmah sebenarnya..sbb bila akak check pun tetap xnmpk kan..hehe, so mmg baby nak buat surprised lah..better xpyh scan utk tgk jantina kot? scan utk check kesihatan baby je..hehe
Maria Firdz Maria Firdz June 20, 2014
Bohong lah kalau takde harapan tu kan... Mcm sy dulu lah msa prgnt ank kedua tapi, dah kuar girl juga... Syukur dan bahagia juga rasanya... Tetap teruja... Redha is the best... Syukurlah kan... Sbb dikurniakan zuriat brp ramai lagi yg menanti tapi takde zuriat... Jadi jntina tu bukan satu masalah pun sbnrnya...
Puan Kutu Puan Kutu June 20, 2014
laju2 klik dr fb nak tau jantina baby.hehe

alahai macam2 betul godaan nak scan ye..dh dpt scan baby malu plak.betul ina,teruskan berdoa.moga ada rezeki ur dear nak dpt geng..

melalui pengalaman, masa aiman dulu semua sepakat kata girl, baik famili n kawan2,doktor scan, bidan semua kata girl..takde sorg pun kata boy.tp en suami tak putus doa nak anak lelaki.siap mimpi dpt boy.Alhamdulillah Allah makbulkan.terkejut tgok burung dia masa bersalin.hehe..

Afia plak mmg langsung tak scan,sbb tak nak kecewa tak dpt girl,haha..disamping terus doa..Alhamdulillah dpt sepasang..:)

petua en suami, sebelum bersama, niat n doa nak anak jantina apa..sekadar usaha la.yg penting kena percaya kekuatan DOA..

Gud luck utk adik alisha aqilah..semoga ina dipermudahkan sepanjang bersalin..semoga baby sihat..:)
ajumohit ajumohit June 20, 2014
betul ina, janji sihat dan cukup sifatnya itu sudah amat bermakna kan, rindu bau baby
ayut ayut June 20, 2014
Amin.....hahaha..tgelak ayut bace hasrat akak ni..aduiii..tu la kan..mngajar erti sabar bila jd mcmni..wlupun cuma utk scan je
ieza ashaari ieza ashaari June 21, 2014
Surpriseeeeee! Baby saja main cak-cak. Dan mungkin juga, husband tu dia tak rasa nak tahu jantina baby. Tu yang scan tak dapat. Cer tanya dia. Dia nak tahu ke tak sebenarnya. Hihi.
nita nita June 21, 2014
InsyaAllah.. moga Allah tunaikan hajat Ina..Amin
Mimie Mimie June 22, 2014
in shaa Allah nti kak ina tau jugak jantina ank kan
Unknown Unknown June 22, 2014
hehehe tak nampak eh kak.. alamakk.. gugurl la tu.. tapi rezeki kan.. janji anak tu sihat n selamat.

hakimi dulu pon xnampak muka.. tp bird dia nampak..hihihi
emarieys emarieys June 23, 2014
tak dapat tahu jantina tapi dapat scan pun dah rasa legaa..Alhamdulillah kandungan ina sihat..apapun semoga termakbul hajat untuk anak lelaki nanti..
Myra Jay Myra Jay July 02, 2014
Alhamdulillah..
Mudah2an dipermudahkan urusan bersalin nanti ye Ina :)
Syamimi Saad Syamimi Saad July 06, 2014
Moga2 diizinkn tuk akk dptkn bby llaki. Amin..