Saya seorang "Home Minister".. (^_^)


Saya buat entry ni sebab Saleha tanya.. (",)

FIRSTLY SAYA NAK BAGITAHU YANG SAYA SANGAT2 SERONOK JADI SURI RUMAH TANGGA SEPENUH MASA... (",)

Saya nak cerita dekat u all, macamana saya boleh jadi suri rumah tangga sepenuh masa ni... Kalau u all nak tahu, sebelum saya kahwin @ belum mengenali my dear, tak pernah terdetik walau sekali yang saya akan jadi suri rumah.. saya duk bayangkan yang saya ni adalah wanita yang berkerjaya.. Saya siap bagi nasihat dekat orang, supaya lepas kahwin, patut kerja jugak... Tapi tu la, itu hanya perancangan saya yang saya rasa adalah yang terbaik... tetapi sesungguhnya perancangan DIA adalah lebih baik... (",)

Ketika saya jadi tunangan my dear, memang my dear dah cakap, nanti dah kahwin, tak payah kerja.. lagipun masa tu saya kerja swasta je u all.. kalau kerja gomen, maybe my dear tak kisah kot... (^_^) Ramai jugak yang tak berapa suka bila saya berhenti kerja.. katanya rugi belajar.. yela, siap loan MARA tapi last2 duduk rumah... Time ni memang akan dapat tekanan sikitlah.. tapi alhamdulillah saya berjaya mengatasinya... (",)

Saya pulak ketika tu berpikir... setakat kerja swasta, saya sanggup berhenti.. lagipun saya pikir.. apa guna saya kahwin jika saya duk berjauhan dengan suami.. saya pun nak jugak rasa kenikmatan bergelar seorang isteri... (^_^).. Lagi satu, belajar tinggi2 pun, tak salah jadi suri rumah sebab ilmu yang ada tu, kita boleh guna untuk didik anak kita.. (^_^).. Ketika mula2 kahwin, saya bosan jugak duduk rumah sorang2.. tapi dengan takdir Tuhan, saya bunting pelamin.. Alhamdulillah jugak saya tak kerja, kalau tak susah jugak sebab 4 bulan pertama saya mengalami alahan... bila dah lahir Alisha saya tak rasa sunyi dah time my dear pergi kerja... (",)

Saya seronok jadi suri sumah sepenuh masa sebab saya dapat masak sendiri untuk mengisi perut suami & anak.. saya dapat jaga anak sendiri.. takdalah nak risau2 ketika di opis.. lebih2 lagi time anak tak sihat... saya dapat didik anak saya sendiri.. macam sekarang, saya tengah train alisha free diapers di siang hari pada usia dia 2 tahun sebulan.. hihii.. seronok sangat... rasa teruja.. langsung tak rasa penat walau tengah sarat (",)

Saya rasa kan u all, saya dikurniakan tahap kesabaran yang lebih sedikit sebagai seorang ibu adalah disebabkan saya tidak dapat apa2 tekanan daripada tempat kerja... sekadar duduk rumah, jaga anak & rumahtangga.. sebab tu saya mampu control diri saya dari marah.. & sebab tu jugak rasanya saya mampu menjaga alisha dengan teknik psikologi @ lembut tapi tegas... TAPI tu la, bukan senang untuk kita control diri melayan karenah anak yang macam2.. saya ni pun harapkan dulu adalah fasilitator @ pembimbing rakan sebaya + suka baca buku motivasi.. tu yang ada perasaan sabar lebih sikit tu... (jika ada prob, saya lebih suka motivasi diri sendiri.. @ positive thinking) hehehhe... Kalau tak, ketika zaman anak dara, saya ni boleh diibaratkan macam singa tau.. garang... hihiii..  TAPI NALURI SEORANG IBU TELAH MENGUBAH SAYA... (",)

P/s : Kalau tak silap, Ustaz Don & UAI kata pekerjaan SURI RUMAH adalah yang terbaik...

P/s : Home Minister gelaran bekas boss saya berikan untuk saya bila saya bagitahu saya akan jadi suri rumah sepenuh masa... (^_^)


{ 62 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown October 04, 2012
xrmi pompuan skang bole jd surirmh spnuh masa..kira kak ina mmg kental :)
Unknown Unknown October 04, 2012
betul tu..saya sokong sbb saya pun suri selepas ada anak....heheheh
 Aisy Nasiha Aisy Nasiha October 04, 2012
ni yg kagum dgn surirumah..... mmg sbr btul mguruskn umh.. n best sb xkeje bwh org, blh bt apa yg diri nak ikut ms yg diatur sdiri..
mama aryan mama aryan October 04, 2012
bagus..akak pun kalu tak fikir keje gomen mungkin akak berenti juga,tp sbb keje gomen & amik pencen kena pikir byk kali,lgi pulak en.azmi keje sendiri,income x tetap jd terpaksa akak tabahkan hati,tp dah bgtau dia nanti dah cukup servis akak nak pencen awal je,doa2 la moga kewangan en.azmi akan kukuh,jd bole la akak berenti & tumpukan pada anak2 yg makin membesar..skrg pun hari2 balik lambat akak dah sedih sbb masa dgn anak2 jadi singkat..
+ e.z + + e.z + October 04, 2012
eB pernah ckp kat shah, kalo ader rezki eB nk jadik suri rumah sepenoh ms, sambil2 tuh eB leh wat freelance. cam cousin eB, dier town palnner, kwn jerk trus berenti keje... alhamdulillah anak yg slg pn dh msk skolah... dier survive ngan freelance & gaji hubby jerk. tapi shah kater, x mampu lagi, yelah kan... dok kat SA kos tinggi... gaji ber2 pn blom tentu ckp, eB dh la loan mara, ptptn lagi. hu3
Rozie Rozie October 04, 2012
Alhamdulillah semua tu dah ditakdirkan... suri rumah pun adalah suatu kerjaya...

tahniah tuk alisha dan Ina... bagus tu..... Dania masih dok merangkak lagi, haritu terbantut coz kak dah masuk kerja.. emm mudahan kat taska dia akan berlajar nanti..
Umialya Umialya October 04, 2012
jika suami mampu apa salahnya memilih jalan ini, sekurang2nya anak dapat penjagaan terbaik
BuDaK cOmOt BuDaK cOmOt October 04, 2012
waaahhhh...kagumnyaa....
kita pun tak tahu esok² kita camaner...
tapi rasanya kita akan tetap bekerja kot...
kesian tgk suami tanggung family sensorg =)
Unknown Unknown October 04, 2012
mcm teringin jgk nk jd suri rumah ni...hihi..tp kalo ade ank tu ok la kan...
rieda_ffya rieda_ffya October 04, 2012
na...congrats...na sanggup hadapi nye..even sy sndiri skrg x berani nk letak ape2 risiko..yerla mcm2 pk kalo da berenti nnt..dan sy jnis x bole x pegang duit sendiri...tp na sanggup wat utk suami n anak...bole luangkan masa ngan dioarg..bestnye..
Cikgu Ma Cikgu Ma October 04, 2012
bukan senang nak buat pilihan..kadang2 kita memang tak terjangka perkara yg kita tak nak tu berlaku pd kita...apa2 pun akak ibu yg berjaya..moga Allah memberkati akak sekeluarga insyallah ^_^
Ibu Lala Ibu Lala October 04, 2012
pernah jugak apply untuk jadi home minister tapi tak dapat. Sekarang ni hubby pulak ada masalah kesihatan. Nampaknye memang takde harapan la nak jadi home minister. Tapi sesekal cuti terasa penat jugak menguruskan 3 anak. Tu pun mak ada membantu. Kalau tak de mak, tak tahu lah apa nak jadi. memang tak terhandle.
maya amir maya amir October 04, 2012
sebenarnye jadik housewife lagik mencabar..sebab kite tadek 'ME' time..kalau org keje, sikit2 boleh curi time masa lunch blh gi mkn ngan kawan2, lps balik keje curi sket time gi beli barang dapur sbg cth, at least shopping sorang tak kelam kabut nak melayan anak.. i know2.. hehe..sebab saya dah merasa kedua-duanye:)
Izan Ishak Izan Ishak October 04, 2012
suka dgn entri ina pepagi nih. harap2 k.izan pun akan jadi lebih sabar pasni nak handle 5 heroes yang macam2 perangai.

NoEn NoEn October 04, 2012
impian sy juga untuk jadi WAHM ni...
akillaibrahim akillaibrahim October 04, 2012
bestkan jadi suri rumah sepenuh masa, kila teringin juga tapi keadaan belum mengizinkan lagi kila ke arah tu.
haryati haryati October 04, 2012
betul tu, beruntung ina dapat jd suri rumah yg berjaya...hihi

mcm yati tak bley lgi kot jd suri rumah sepenuh masa, biasalah faktor pendapatan keluarga...yg memerlukan kedua2nya bekerja..

dan yati mang suke bekerja, rase bosan pulak klu dok kt umah...masa cuti bersalin tu pun cm tak sbr nak pi keje...hihi
Cik Rose Cik Rose October 04, 2012
Itu jalan yang Kak Ina pilihkan.. Itu yang terbaik untuk Kak Ina..
Ros pun memang rasa nak jadi fully housewife.. Tp, keadaan tak mengizinkan.. Bersyukur dengan apa yang Ros ada sekarang.. Tak semua orang akan memiliki jalan yang sama.. Semua orang berbeza-beza kan :)
Saleha Saleha October 04, 2012
Terima kasih na, atas perkongsian ini
saa harap pilihan saya tepat dan Allah tolong saya kerana niat saya untuk asuh anak2 sendiri.. kesian anak2 yang sering memberontak. sekarangni dunia luar tak berapa selamat sangat, harta insyaAllah boleh dicari tp sebanyak manapun harta tak mampu beli nyawa anak. Doakan saya temui jalan penyelesaian untuk setel hutang rumah secepat mungkin ye na
Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P Mrs.Yana @ K.M & B.U.M.P October 04, 2012
Alhamdulillah, kak Ina berkorban utk suami dan anak2 juga kan. Bagi yg tak berkemampuan, kena lah bekerja
Izwa Kamaruddin Izwa Kamaruddin October 04, 2012
bertuah kamu sebab menjadi suri rumah...sgt bertuah :)
Kakzakie Purvit Kakzakie Purvit October 04, 2012
Terbalik kakak Intan. Kakak sebaik jumpa abang dah kata kalau nak menikah dgn kakak jgn suruh kakak berhenti kerja hihi... kakak lahir dari keluarga miskin dah tekad kalau boleh nak belajar tinggi-tinggi lepas tu nak kerja ubah taraf hidup.

Sebab itu sanggup berbelas tahun kakak ambil maid jaga anak-anak kakak. Utk pengetahuan Intan kakak pun kerja swasta tau.
nur anis nur anis October 04, 2012
untung anak-anak akak dapat perhatian dari akak sepenuhnya..:)
Deq's Qienz Deq's Qienz October 04, 2012
terbaekkk la..pilihan yg tepat. tp sy pulak tak bley duk umah jew.ada saja tak kena..hukhuk..

Nida Mohd Nida Mohd October 04, 2012
mmg mula2 jadi suri rmh lps benti kerja rs tekanan ckit..sama mcm sy sbb org sekeliling ckp mcm2..bila dah lama dan ada anak 2 rs seronok, peduli la apa org nk ckp, kdg2 tu smpi skrg pn org2 duk tnya nape tak kerja..lg pn bkn semua wanita ada peluang utk jadi suri rmh sepenuh masa..
Unknown Unknown October 04, 2012
shima pun dah kawen dok rumah.. beberapa bln lps tu keje balik sbb xde rezeki dpt ank lagi. Suami pulak semgu sekali br balik rumah. Bosan kan.. Tak lama benti balik n dok umah je hihihi...
Cikrosecute Cikrosecute October 04, 2012
betul...surirumah sepenuh masa tiada tekanan sangat....lebih cool dan sabar....
Riena Haiqal Riena Haiqal October 04, 2012
saya pun tgh berfikir2 nak jadi surirumah sepenuh masa atau teruskan kerjaya saya.. lagipun sekarang ni saya juga bekerja dalam sektor swasta.. gajipun ala kadar jer.. ditambah pula anak saya dihantar dirumah mak saya, saya hulur duit juga. minyak pe keja.. husband saya dah balik2 sarankan agar saya jadi surirumah sepenuh masa. tapi saya pulak tgh fikir2 kebaikan dia..
adyna AB adyna AB October 04, 2012
itu lah ina yg betul nye surirumah itu yg terbaik kalu org pompuan ni..

mcm akak lak..pas arwah azim g n akak dah tak dapat mengandung lagi..akak dapat keje walaupun ada degree n dapat keje ats result spm pun akak rela.. coz akak rasa Allah bagi akak lagi anak ramai..selepas kematian azim akak nak sibukkan diri akak plan dah dpt pengalaman akak nk buka taska sendiri..
PERMATABIRU PERMATABIRU October 04, 2012
insyallah..saya ada juga cita-cita nak jadi surirumah sepenuh masa..nak jaga anak & suami jer..cooming soon..hehe.
Mrs Velentine Mrs Velentine October 04, 2012
suri rumah tue adalahyg terbaik..mama sya pun suri rumah juga...kalau sya tak keja gomen..rasanya sya pun surirumah sepenuh masa mcm awak kot...done volkswagen
sHaRiNa eLyaNa sHaRiNa eLyaNa October 04, 2012
kbykan llki suka isteri dia duk uma..keja ngn suami kan kak?? MR A pun ckp cm tu juga..hehe..insyallah lau keja ngn suami sng nak jaga pakai n mkn dia kan..
Tie HT Tie HT October 04, 2012
surirumah ni kerjaya jugak kan, moga suami redha dan Allah meredhai..insha Allah :)
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief October 04, 2012
wani pun tefikir nk berenti keje lepas qalief jd mcm tu..maybe ada hikmah tuk wani lepas jd kt qalief tuk wani jd surirumah utk jg qalief sepenuhnya....

done nuffx
syiela syiela October 04, 2012
bestkan dapat jadi suri rumah sepenuh masa
Nurul Husna Mohd Hassan Nurul Husna Mohd Hassan October 04, 2012
tak rugi pun akak jadik suri rumah sebab dari rumah pun boleh dapat. tulis blog je :)
nita nita October 04, 2012
wow.. saya suka dengan apa yang awak sampaikan..
sayang, walaupun teringin nak jadi surirumah sepenuh masa tapi tak boleh sebab banyak komitmen..
Awak memang hebat Ina ^_^
fieda fieda October 04, 2012
kak fieda dpt anak kedua baru berenti keje..alhamdulillah suami la suh duk umah jer dia kata biar dia jer keje srg sbb dia nk anak2 dia membesar dgn tgn mamanya sendiri...rasa sgt bertuah kan ina..
fieda fieda October 04, 2012
ina aritu masa mula2 cek akaun tgk ada brp lebih duit..kak fieda dlm rm20 jer..terkejut kak fieda tgk ada blogger tu duit dia jadi sampai ribu2..kalau betul mau bangkrap nuffnang kan..
nanieydotcom nanieydotcom October 04, 2012
nani pun bercita2 nk jadi Home Minister. Cume tak tahu bile :)
Mimie Mimie October 04, 2012
sy teringin nk jd surirumah sepenuh masa...insyaALLAH satu hari nti tapi tak tahu la bile...
syawalsimpsons syawalsimpsons October 04, 2012
kengkadang sue terPK gak nak jd suri umah sepenuh masa ni...tapi apokan dayo en asbeen pon gaji tak seberapa, kena la sekali bekerjo...kena pulok, mak tang ni beku otak duduk lelama kat umah...kakkaka....boleh gitoo..tapi org kata , perempuan yg jd suri rumah ni, lagi tinggi ganjarannyer...bukan di dunia, tapi di akhirat jua...sebab 100% tugas uruskan keluarga, suami N anak2..
Dylla Abas Dylla Abas October 04, 2012
one of our H.O.D here pun gelarkn wife dia as Home Minister...huhu :p apapun bg sy...surirumah ni bkn semudah yg disangkan kan :)
Fiza Rahman Fiza Rahman October 04, 2012
Saya belom boleh jadi home minister lagi...huhuhu...
Unknown Unknown October 04, 2012
bestnya..saya belum ada rezeki nak berenti kerja...
aziazib aziazib October 04, 2012
sy pulak keje kat home minister and affairs.. hi3... mmg klu sy keje swasta pn sy berenti keje, tp kerajaan sayangla ina...
Shida Radzuan Shida Radzuan October 04, 2012
shida pun sng juga kalo jd surirumah..tp nk jd suri rumah yg aktif ^_^
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ October 04, 2012
untung jadi surirumah sepenuh masa kak.. xyah ssh2 nk fikir masalh psl keja.. hmmm..

cam cma x leh nk buat ape..cmne pun..kene keja jugak..dah bese keje agaknye.. hehehe.. :)
ecadwinkyasha ecadwinkyasha October 04, 2012
erkk..topik ne juga.akak da takut kan eca....hutang PTPTN 39k kena byr..hbs byr,baru berhenti kot.hahaha XD
pinky pinky October 04, 2012
tak rugi intan bhenti keja...tgk Alisha membesar lg bermakna...skrg nk tmbh lg...=)
ayut ayut October 04, 2012
hihi..klu iktkan nk gak jd suri rumah spenuh msa..best kot..tp mcm Eca..utang tal selesai lg...oh tidak!hihihi
emarieys emarieys October 04, 2012
kalau gini..nak brenti keje jugaklah..hehehe
Si Matatajam Si Matatajam October 04, 2012
Sama la kita Ina..mm M banyak sgt tekanan bila M pilih nak jadi full housewife ni..sampai skang pun masih lagi org dok tanya bila M nak keja semula..ada ijazah tapi dok umah jaga anak ja..mmg stress kalau layan semua tu...tapi ni la pilihan yg terbaik tuk my Khalish kan..bayangkan M terima tawaran ntuk jadi guru masa Khalish baby lagi dan M tgh BF dia..so my hubby berat nak lps kan M pergi..Tp dah bukan rezeki M kot..M lps kan ja la tawaran tu..Mungkin tu yg terbaik tuk M kan supaya utamakan keluarga dari berjauhan dgn depa..
Miss N™ Miss N™ October 04, 2012
senang hati, puas hati dan lega yg teramat bila kita sendiri dapat didik ank2 kan..

mcm yg akak ckp, kalau hntar org tu, mcm2 rasa adakan..kalau dapat pgasuh yg ok, oklah..tapi kalau tak ok..sian dekat ank2...

apapun, nur mmg salute akak.. nur pun cadang2 nak jada dan besarkan ank sendirI nanti..insyaALLAH..

doakan nur ya akak.. :)
SumeSakan SumeSakan October 04, 2012
nak jadi suri rumah jugak...jeles...hehehehe
sal ya sal ya October 04, 2012
sama je ina. husben siap bunyi baru2 ni kata dah duduk sendiri nak masak macam2. tunggu dulu. mood tu ada. tapi tukang makan tu tak ada. hehehe...
QasehnyaRania QasehnyaRania October 05, 2012
ya betul..
alhamdulillah ..
done 4 alisha ;)
Masya Masya October 05, 2012
iyerlah kt merancang allah yg tentukan kan....

apepun segala yg berlaku pasti ade hikmahnya.. kelebihan ina dapat jaga alisah kat rumah..
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty October 05, 2012
syabas bete..sebenarnya nurul kagumlah dengan ibu2 yang berpendidikan tinggi tapi memilah jd HW..mulia tau kerja tuh..mcm nurul kalau swastapun akan benti tapi nie gomen mcm sayang plak..huhu tapi kalau satu hari nnt Allah bg qhadaq n qadar kata jadi HW nurul tak akan agak2..moga Allah bg petunjuk..n tahniah taw ina dapat jd good mum pd alisha=)
Myra Jay Myra Jay October 08, 2012
Beruntung Ina jadi suri rumah sepenuh masa, tp kekadang Myra rasa beruntung jugak jadi suri rumah bekerjaya :)

Kekadang terdetik dihati nak berenti kerja, tp memikirkan anak blom ada, dari duduk rumah je baik kerja kan ;)
Nisa Greennnpanda Nisa Greennnpanda October 10, 2012
hbat la Ina, mmg salute kat sumer home minister dlm dunia nie, hehe...
9n0L4 9n0L4 October 30, 2012
memang terbaikkk la ina. untung suami awak. ;)