Buku untuk pembelajaran anak di Pra sekolah

Masa awal2 sekolah hari tu, Alisha bawak balik buku ke rumah.. Tujuannya untuk bagi saya sampul semua buku2 tu... Saya tak tahu samada pra sekolah di sekolah lain guna buku2 ini atau tak.. Ini buku untuk pra sekolah anak solehah Alisha.. Tapi nama sekolah di rahsiakan atas tujuan keselamatan.. (",)


Inilah buku2 tersebut... Buku Mari Belajar Jawi, Siri Pantas Membaca dengan buku latihan.. Eh, kalau dulu zaman saya sekolah, buku latihan kulit macam ni, isinya kosong.. samada bergaris atau berkotak.. Tapi sekarang ni dah siap jadi buku.. Untuk Pra Sekolah ni dari buku2 Alisha yang ada ni macam ada 4 subjek tak termasuk jawi.. Subjek matematik, english, bahasa malaysia & Sains.. Eh, pra sekolah pun dah belajar Sains ye u all?... Setiap mata pelajaran tersebut, ada 3 buah buku... Ohya, u all tahu tak??... Saya ambik gambar untuk semua isi kandungan buku2 Alisha ni yer... hahhahhahah... Kan dah kata saya ni ibu yang kalut... Saya jenis nak tahu apa yang anak saya belajar di sekolah... Yela, buku2 ni kan ditempatkan di sekolah, bukannya bawak balik rumah pun, kecuali ada homework... Bila saya tahu apa anak saya belajar, senanglah saya nak ajar anak saya dekat rumah.. Barulah saya tahu bentuk soalan yang berkenaan di usia mereka..

Duluuuuuuu zaman anak dara, saya memang tak minat @ tak pernah bercita2 nak jadi cikgu.. Dengan kata lain, mengajar orang la kan... Bukan apa, rasa tak kena dengan jiwa saya.. Saya ni dah la jenis cepat marah kalau sekali ajar tak paham2 lagi... Tapi tu la, putaran alam... bila saya dah kahwin, dah ada anak... automatik benda tu berubah... Dari tak suka mengajar, saya boleh mengajar.. Dari saya cepat marah, saya jadi seorang yang lebih penyabar.. Ohya, cara saya bentuk kesabaran dalam diri ketika ajar anak di rumah, saya tempatkan diri saya "setaraf" dengan anak saya.. Dengan kata lain, saya imagine diri saya umur macam anak2 saya, seorang yang sedang menagih perhatian untuk diajar.. sebab mereka nak belajar cuma kadang2 bila kita terlalu garang, mereka jadi takut nak belajar dengan kita... 

Haa tau tak, adik perempuan saya, pernah cakap kat saya, dulu saya ajar dia saya cubit dia sampai lebam, sekali tu je dia nak saya ajar lepas tu terus taknak (saya sendiri dah lupa)... AllahuAkbar... Saya dengar adik saya cakap macam tu, saya dihujung telefon ni, bergenang air mata... tapi masa bercakap dengan dia, saya gelak2 je la... Allah.. kesiannya adik saya... kenapa saya teruk sangatkan... Semua orang tak sama.. Ada orang cepat tangkap ada orang sebaliknya... Kenapa saya tak pikir benda tu semua dulu... Apa2 pun, sorry la untuk adik saya tu... Kalau masa boleh diulang, pasti saya akan ajar dia sebaik yang mungkin..!! 

Alhamdulillah jugak sebab Tuhan bagi saya peluang untuk merasai kenikmatan mengajar anak sendiri... bagi saya peluang untuk banyak bersabar dengan karenah anak2... bagi saya peluang merasai bahagianya hidup jika kesabaran melebihi dari sifat marah... AllahuAkbar.. Pengalaman yang sangat berharga... Perubahan dari seorang yang garang, seorang yang cepat marah.. sekarang saya lebih cool.. Tangan saya tak laju untuk memukul anak tapi mulut saya laju untuk berletiaq kat anak.. ahhahha... Tapi berleter lebih baik kan dari memukul? Tapi satu pesan saya, sekali pun kita suka berleter, tak kiralah dekat sape2 pun, perkataan yang keluar dari mulut, tolongggggg jaga!! Mulut jangan ringan sebut word2 yang kurang sopan tu semua... Kalau berleter pun, sebut Astarfighullah, MasyaAllah, Ya Allah dan sewaktu dengannya... Eh, kene bagitahu jugak, bila saya kata saya lebih bayak berleter dari memukul tu, bukan maksudnya saya ni berleter 24jam sampai tak reti tutup mulut tau... Saya berleter bila perlu je.. maksudnya macam anak saya buat silap, saya bisinglah.. itu je... kalau takda silap apa, saya pun diam2 je la... kira macam berleter tu pengganti kepada pukul la.. sebab ada orang jenis yang suka pukul bila anak buat silap.. Haa gitu, harap u all paham... Eh, dah melalut pulak entry saya ni haaa... Tujuan asal nak cerita pasal buku Alisha je pun.. Inilah jadinya bila IntaNBerliaN mula menaip.. muahhahah

"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

"Iman itu tidak diwarisi sekalipun ayah kita seorang yang bertakwa... maka, usahalah diri kita sendiri mencari ilmu untuk menjadi insan yang bertakwa"

6 comments.. read them below or add one

feti feti February 18, 2016
Seb baik ko x cubit ak dulu kannn.. Hahaha.. Elok je paham ko ajar.. Ak ni maintain garang time ajar ank.. Nnt blhla apply tips ko ni.. Tq...
lia ummiirfan lia ummiirfan February 18, 2016
ye betul tu.. anak saya pra-sekolah dulu pun belajar sains.. sangat advance :)
Mrs Velentine Mrs Velentine February 18, 2016
kak ina...wani kemas..so buka x sama kot...teringat ajar adik..MV cucuk tangan dia dgn pencil sebab tulisan dia teruk..haikalayu pun kena..tapi sampi kat wani...MV dah rasa...lain org lain caranya...jahatnya MV dulu..huhu..tapi adik cakap..kalau bukan sebab tue mungkin tulisannya tak secantik ni..kalau org tanya..dia akan jawab tulisan sya cantik sebab kakak sya pernah cucuk tangan dengan pensil..huhu
Aku Penghibur Aku Penghibur February 18, 2016
sekarang pelajaran advance ..dan banyak pula tu pelajarannya

Jom vote blog acik di MSMW 2016 : Cara mengundi di sini
nini nini February 24, 2016
Betol tu kak...nini rasa kalo nini pon buat benda yg sama....dpt feel rasa seronok bila pandai...n nak anak2 pon feel benda yg sama
Siti Yang Menaip Siti Yang Menaip March 14, 2016
pergh anak2 skrang.. blaja sains da eh..