Perut Lembu yang sukar dibersihkan

Perut lembu raya haji baru ni

Saya memang sangat2 sukakan perut lembu... Kalau ada yang jual satay perut, confirm saya beli... Kalau dulu kan, sebelum kawen kalau kami korban lembu, abah sayalah yang akan layan karenah anak dia ni.. Abah sayalah yang bersihkan perut lembu tu... Tapi bila saya dah kawen, hubby saya pulak ambik alih...

Tiba2 pulak rasa sedih.... Sedih + terharu dengan sikap insan2 yang penting dalam hidup saya ni... Mana ada orang nak layan perut lembu tu... biasa orang tanam je... Yela, kan banyak tahik lembu & segala makanan dia dalam tu... Nak cuci pulak bukan senang...Kena rendam dengan air kapur buat rumah tu dulu lepas tu baru cuci satu persatu.. paling susah basuh kitab lembu tu haaa... nak kene selak satu persatu....

Tapi insan2 kesayangan saya ni, sanggup buat semua tu... semata2 untuk saya... walaupun tahu mereka dah penat melapah lembu.. lepas tu kena sambung cuci perut lembu pulak... Betapa bertuahnya saya dikurniakan abah & suami seperti mereka... Padahal mereka bukan makan sangat pun perut.. Iskkk takleh la nak cite lebih2.. bila sembang pasal insan2 yang kita sayang, mulalah hati rasa sebak, tekak rasa perit...

Apa2 pun TERIMA KASIH buat my dear sebab sudi menggalas "tanggungjawab" ni dari abah.. hihii.. Opsttt actually terima kasih sangat2 dekat abah saya yang dulu2 rajin cuci perut lembu untuk saya kadang tu sampai demam... & terima kasih jugak untuk my dear sebab sanggup cuci perut lembu untuk saya sampai letih satu badan.. Saya sayang kamu berdua sangat-sangat...!!
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 17 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons November 13, 2013
ni fav akob ni kalo makan buat sup..tp sue tak makan..family akob semua makan..kalo sue balik kg dorang buat sup perut ni..mmg menu untuk sue lain..kikikikiki
ayuzan ayuzan November 13, 2013
satay perut sedap kan kak.. skali sy dah tercuba terus gian.
NorrShakor NorrShakor November 13, 2013
samalah..sedap sesangat perut lembu ni..
Kekzamanis Kekzamanis November 13, 2013
Nasib saya tak makan perut lembu.. Kalau tak mesti meliur dah ni.. hehe..
http://miezashaklee.blogspot.com
Fifi Nadhrah Fifi Nadhrah November 13, 2013
perut lembu memang sedap..
Unknown Unknown November 13, 2013
perut lembuu..... sedapnya... suka sangat makan ni..
Mimie Mimie November 13, 2013
kak ina sy xmkn prut lembu nih...pe rsenye erk...
QasehnyaRania QasehnyaRania November 13, 2013
su pernah juga try cuci peut ni.mmg penat giler
nak dapat putih gebus tu.. fuh,,
tapi saya tak makan. cik abe yg suka.ayah pon suka.rebus pastu cicah ayaq asam.. dapnya :)
Miss N™ Miss N™ November 13, 2013
gambar kat atas tu akak masak apa tu?

kalau buat kerabu pun sedapkan. :)
Unknown Unknown November 13, 2013
ekk.. xpernah makan kot..tapi xtahu la yg mak masak ada campor ke..hehee
- AZIE - - AZIE - November 14, 2013
cuci dgn kapur masak tue kan...senang..cpt je keluar..
haryati haryati November 14, 2013
tak pandai nak makan perut lembu ni...
Fiza Rahman Fiza Rahman November 14, 2013
Tak reti mkn perut lembu.
Unknown Unknown November 14, 2013
deqla pun suka.. kalo cicah mcm ni mmg best kan.. mak pun suka mkn cicah mcm ni..
Puan Kutu Puan Kutu November 16, 2013
untung ina ada abah n suami yg penyanyang..sy tak reti nk makan perut lembu..:)
Nugrul Sakura Nugrul Sakura October 01, 2015
favourite nurul jgk ni...alhamdulillah thn ni raya haji dpt mkn perut cicah asam tomato.... nurul balik raya haji ke 2 ..dlm hati duk teringin nk mkn perut lembu korban tp xbgtaw pun kat mak sbb xnak nyusahkan diorg . dalam hati ni duk doa kalau ade rezeki utk mkn perut dr lembu korban...alhamdulillah sgt2...kt suami pun xbgtaw yg ngidam nk mkn perut lembu sbb xnak dia ssh hati rushing bwk kete sbb nk cpt sampai sbb tkut perut tuh habis.

alhamdulillah esok sampai kg..g umah tok...dgr tok ckp.. dlm periuk ade perut lembu yg dh siap rebus...amik la mkn... time tuh ya Allah! rasa nk menangis pun ade sbb mmg ade rezeki utk baby dlm perut sbb sllu nye klu raya haji..raya pertama dh abes perut tuh sedara mara mkn sbb ramai kn.

eh pjg plak komen nye hahahah