Keburukan anak yang petah bercakap

Selama ni saya memang sukaaaaaaaaa sangat tengok kanak2 yang petah berkata2 ni..  Kat blog ni pun banyak kali saya gtau u all kan... Dari Alisha duk cakap bahasa German je, hinggalah sekarang dah hampir 80%-90% Alisha dah pandai cakap terus.. 

Tengok anak orang sembang tak berhenti punya rasa excited tapi bila kita sendiri melaluinya baru kita tau... kah kah kah... Mana tak nya u all, Alisha akan ajak bercakap tak kira masa... Tak tahu ibu dia tengah buat kerja... Bila tak tengok or layan dia bercakap, dia akan panggil kita sehingga kita tengok... hahhah.. Pantang nampak saya relax jap, mesti dia datang ajak sembang... Kiranya bila anak yang petah bercakap ni kadang2 boleh buat kita rasa grrrrrrr...

Macam dalam video ni.. Ibu Syawal siap tegur "Garangnya ibu" muahhahha... Actually time ni saya excited nak tengok reaksi Alisha tapi si Alisha ni yang teruja jugak duk la bertanya "Sape punya ibu.. sape punya ibu..".. Ohya, actually saya takda marah Alisha pun, tapi suara saya dalam video ni cam hampeh... saya yang dengar pun rasa "garangnya ibu Alisha ni.. takut nak jadi anak dia"... hahhahhaha

Btw, berkaitan video tu, saya assume Alisha akan seronok sampai jerit2 ke.. lompat2 ke.. tapi rupa2nya dia sebut "waaaaaaaaa" je tapi muka dia nampaklah excited kan.. cuma takda jerit2 or lompat2... Anak dara betoi anak saya ni.. jaga tatasusila.. kikikiii

P/s : Walau kadang2 rasa grrr tapi tetap best ada anak yang suka cakap ni.. Cuma di pihak saya sendiri, perlu perbaiki diri untuk terus jadi ibu yang baik... belajar melayan anak bersembang dengan lebih bagus... selama ni saya je duk cakap banyak.. orang kene melayan saya, sekarang sampailah waktu, saya kene layan anak plak.. (",)
Ya Allah Ya Tuhanku... Kau kuatkanlah semangat MOHAMAD NAZREN BIN AHMAD TAZARI untuk berusaha kembali pulih seperti sediakala.. kau ampunilah dosa beliau & seluruh hambaMu di muka bumi ini. Sesungguhnya hanya kepadaMu aku memohon.

{ 18 comments.. read them below or add one }

careno careno November 13, 2013
Alisya umur brape tahun... ank sy pun dh start ckp... suke dgr die ckp... tp penat nak menjawab... hahaha...
syawalsimpsons syawalsimpsons November 13, 2013
saja je cakap garang..walaupun tau ina tak marah alisha pon kan...ibu kan ibu terbaik alisha..kikikikiki
Mrs Velentine Mrs Velentine November 13, 2013
tapi org cakap bila budak2 banyak cakap sel2 nya berkembang so kta kena layan...
PERMATABIRU PERMATABIRU November 13, 2013
alhamdulillah..anak saya 2 tahun dah pandai bercakap..sampai sekarang asyik pot pet pot pet..xkira waktu ade je yg nak ditanya..nasiblah sy suka bercakap juga..hehe..lyn kan aje la cakapnya..huhu
PERMATABIRU PERMATABIRU November 13, 2013
alhamdulillah..anak saya 2 tahun dah pandai bercakap..sampai sekarang asyik pot pet pot pet..xkira waktu ade je yg nak ditanya..nasiblah sy suka bercakap juga..hehe..lyn kan aje la cakapnya..huhu
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI November 13, 2013
aminn..

hihi..akk kena layn depa plak..
Unknown Unknown November 13, 2013
betul tu. sometimes fae grr kalo my niece talks too much. belum lg kalo dia pandai menjawap balik. bertambah grr.
Shahrul Yusof Shahrul Yusof November 13, 2013
Memang exited time anak kita belajar bercakap ni. Cuma bila time-time macam ni, kita sebagai parent kena jaga-jaga sikit percakapan takut diikut oleh anak-anak. Budak macam biasalah. Belajar cepat dapat. Dah macam span je dia menyerap ilmu disekelilingnya tu. Hehe
Lynn Damya Lynn Damya November 13, 2013
Salam, lama xsinggah blog akak..sy bz sket..lama xbace entry smpi tbe2 alisha dh pandai bercakap terus dh ye..haha..
haa, sy pernah layan adik sedara yg kecik, tp dy mmg cepat belajar, baru 3/4 tahun dh petah betul bercakap..adoi, penat nak layan..haha..nasib sekarang dia dh besar sikit :p hihi
haryati haryati November 13, 2013
mang seronok bl anak2 cerdik bercakap, mcm2 dia nak tanya, nak cerita...
Kekzamanis Kekzamanis November 13, 2013
Hehehe.. Sabi jela layan keletah anak2.. Hehehe,,
http://miezashaklee.blogspot.com
Unknown Unknown November 13, 2013
lebih byk kelebihannya ada anak yg petah berckp ni.. kalo tak, sunyi pulak nanti..
lizz lizz November 13, 2013
Biasala biler dah petah mmg kerjanyer nak bercakp jer kerjanyer...penat nak layan tapi layankan ajer dia...lelama seronok tau ina...
IntaNBerliaN IntaNBerliaN November 13, 2013
@Deqla Manjew

betoi tu deqla... byk klebihan ank yg petah ni...

btw, saja je saya wat title entry ni camtu.. tu namanya tips tarik perhatian orang utk terjah baca entry tersebut.. hihii
maszull maszull November 13, 2013
assalamualaikum intan...suka dengar anak2 yg petah bercakap ni tapi nak melayan tu yg meletihkn kita...:)
Unknown Unknown November 13, 2013
kalau jijah suka anak yg lebih petah bercakap walaupon xterlayan nak jawab tu..hehehe
Permata Malap Permata Malap November 14, 2013
AniqFiras yang masih pelat ni pun jenuh sy nk melayannya,kak..tapi ye lah,best bila ada kawan bersembang kan..;)
Puan Kutu Puan Kutu November 16, 2013
skang baru bercakap byk,nti klu byk tanya degan soalan2 advance lagi tak tahu nak jawab apa.hehe