Tips memilih nama ANAK

Saya nak cakap kat u all, kalau nak bagi nama anak, pastikan maksudnya baik.. nama anak tu, melambangkan diri dia di masa depan.. Eh, betoi ke ayat saya ni... saya tak reti nak explain maksud yang saya cuba nak sampaikan ni.. tapi nak lagi senang, saya bagi contoh supaya u all paham... Actually, saya hanya perasan tentang benda ni, selepas saya ada anak..

NUR ALISHA = CAHAYA & DILINDUNG OLEH TUHAN

Alisha memang betoi2 dilindungi oleh Tuhan.. Saya pernah cerita dekat u all yang rumah parent saya dipanah petir sehingga kaca berderai dalam rumah.. adik bongsu saya menangis, mak saya terkejut sebab "cahaya" melintas depan dia.. kami semua terkejut.. ketika tu saya masih dalam pantang... tapi dengan takdir Tuhan, ALISHA sikit pun tak bergerak & tak keluarkan suara.. seolah2 takda apa yang berlaku.. orang cakap, maybe time tu Alisha dipeluk oleh Malaikat... nak baca boleh KLIK SINI..

Saya perasan, bukan setakat diri Alisha je tau.. tapi barang2 Alisha pun macam sentiasa dilindungi.. sentiasa menjadi rezeki dia walaupun barang tu dah hilang mesti akan jumpa... contohnya, pernah sekali kasut alisha hilang tau.. selepas beberapa hari baru sedar.. bila pikir2 maybe tertinggal dekat kedai makan.. so, kami pergi semula kat kedai tu.. dengan takdir Tuhan, kasut tu masih ada.. tapi macam berlumpur la.. sebab sebelum tu hujan.. kalau ikutkan, sepatutnya kasut alisha tu pun mesti hanyut kan.. tapi tu la, dengan takdir Tuhan, kasut Alisha tersangkut dekat rumput2...

Lagi satu, subang Alisha... kalau subang alisha yang jenis ring tu, banyak kali tercabut.. lebih dari 5 kali kot.. tersangkut dekat baju la.. terjatuh atas simen la.. Alhamdulillah.. tetap jugak jumpa.. Macam kat Terengganu baru ni, subang Alisha yang jenis pulas macam skru tu, hilang jugak.. tapi terjumpa semula.. BACA KAT SINI untuk tahu reaksi Alisha time tu...

Haaa lagi satu plak cincin.. masa tu kami balik dari Chemor ke Parit Buntar.. bila dah sampai Parit Buntar, baru perasan yang cincin Alisha dah takda kat jari dia... saya cari dalam kereta takda.. last2 tergerak kat hati nak telefon umah maklong saya kat Chemor (sebelum balik Parit Buntar, saya singgah sini dulu).. saya tanyalah ada nampak cincin Alisha tak, katanya takda... tapi dalam duk sembang tu, sepupu saya @ anak mak long gtau suruh tunggu jap sebab dia nampak sesuatu... rupa2nya cincin Alisha! nasib saya telefon awai.. sebabnya sepupu saya cakap, dia dah nak menyapu dah tadi.. Alhamdulillah... moga Alisha sentiasa dilindungi Tuhan

NUR AQILAH = CAHAYA & CERDAS & PANDAI

Macam Aqilah ni plak, maksud nama dia cerdas & pandai.. Selama 7 bulan usia dia ni.. saya memang nampak dia seorang yang sangat2 cerdas berbanding kakak dia dulu... Aqilah lebih aktif.. Balik Terengganu, orang duk kata badan Aqilah ni jenis keras.. cerdas budak ni.. ramai yang cakap camtu.. saya sendiri sebagai ibu pun rasa macam tu...

Aqilah pun jenis yang cepat belajar sesuatu.. cepat je pandainya... bayangla... cerdas tak cerdasnya dia.. pandai tak pandainya dia... umur 7 bulan setengah dah pandai memanjat... Moga Aqilah akan membesar sebagai budak yang pandai & cerdas... cerdas dari segi fizikal & cerdas dari segi minda dia tu... mana tau suatu hari, kecerdasan minda Aqilah mampu mengharumkan nama agama, bangsa & negara dengan menjadi orang pertama yang mereka cipta sesuatu untuk dunia... cewahhh.. hihii... *doa seorang ibu kan... (^_^)

So, camna, dari contoh yang saya share pasal anak saya ni, u all paham tak apa yang saya nak cuba sampaikan berkenaan nama anak2 & kelakuan or sikap or life mereka di masa depan..? Kesimpulannya, pilih nama anak dengan maksud yang elok... (^_^)

Tips memilih nama ANAK

{ 13 comments.. read them below or add one }

☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ June 06, 2013
Salam K.Ina..
Setuju dgn akak..
mmg kita disuruh beri nama yg elok2 utk anak2 sbb diakhirat, nnti, nama itu yg akak diseru..
Alhamdulillah.. alisha & aqilah serasi & sihat dgn namanya ;)
Masya Masya June 06, 2013
betul tu ina nama anak² ni adalah melambang peragai mereka jugak...
lynndamya lynndamya June 06, 2013
betul2, ramai juga yg ckp psl ni, nice story kak sbb share cerita ni, at least org lain lepas ni nk pilih nme anak xde lah mengarut2 sgt..huhu~

semoga anak2 akak membesar seiring dgn nama2 dia tu, owh lg satu, pernah juga dgr org ckp, nama anak jgn letak berat sgt,nt susah budak tu nak bawa..
betul ke?
- AZIE - - AZIE - June 06, 2013
betul...pengalaman sy nak pilih nama anak..agak susah,smpaikan dh bersalin masih xtau letak nama apa. hinggakan hari ke-7 baru letak nama dgn bantuan seorang ustaz.
syawalsimpsons syawalsimpsons June 06, 2013
sokong ngan ina...syawal yafiq = bulan syawal yang mulia...kalo izz dani aqlan = kekuatan dekat kebijakkan..mmg kuat sangat dak tecik tu
haryati haryati June 06, 2013
betul tu, klu nak panggil pun tak bley ngan nama singkat... kena panggil ngan nama betul dia...
Miss N™ Miss N™ June 06, 2013
pemilihan nama yg baik2 untuk anak ni sngt2 digalakkan...

cantik maksud2 nama anak akak...
Unknown Unknown June 07, 2013
setuju..deqla pun mmg dah ada nama utk bakal anak..hihi.. biarpun x tau bila nk ada rezeki tu tp mmg dah pilih awal2.. yg pasti nama yg maksudnya baik2 juga.. =)
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI June 07, 2013
nama mbw makna itu lbh baik.
Unknown Unknown June 07, 2013
syukur kak.. nama anak2 akak semuanya yg baik2 dan melambang peribadi mereka.. xsilap akak memilih..

insyaallah jijah akan cari nama anak yg baik2 jugak :)
Nora Karim Nora Karim June 09, 2013
betul... nak pilih nama anak pun makan masa berbulan2... sejak tahu pregnant hinggalah dah bersalin... banyak masa...
Deq's Qienz Deq's Qienz June 09, 2013
hehhee.itu la kan..nama mmainkan pranan ptg pmbntukan seorg kanak2..nk klik link nama tuh lah..hehee