Saya dapat kerja?

Sesungguhnya mimpi saya kali ni buat saya menangis teresak dalam mimpi saya tu... Saya memang dari zaman anak dara bercita2 nak jadi polis.. 2 kali pergi temuduga polis tapi GAGAL.. puncanya BERAT SAYA TAK CUKUP... Time tu dorang nak berat minimum 48kg tapi saya punya berat 45kg pun tak sampai.. adehhhh...

Nak djadikan cerita, tido malam tadi saya bermimpi yang saya dapat kerja POLIS... Tapi dalam mimpi tu saya menangis teresak2, polis2 dekat situ tanya kenapa saya menangis... saya cakap saya takut nak keje... Time tu saya terbayang anak2.. siapa nak jaga mereka.. nanti saya kene tinggal mereka lama time nak pergi latihan polis tu... Huwaaaa saya memang menangis sungguh2 la...

Alhamdulillah ianya hanya mimpi... Sungguh kalau saya dapat kerja pun sekarang ni, saya tak sanggup untuk tinggal anak2 saya... Ya Allah Ya Tuhanku... TERIMA KASIH atas segala nikmat yang telah Engkau berikan.. Sesungguhnya perancangan Tuhan itu adalah terbaik..!! Walaupun saya pernah terpikir yang saya sama sekali takkan jadi suri rumah sebab saya nak jadi wanita yang berkerjaya..!! Tapi bila saya kawen, eh, actually sebelum kawen lagi my dear dah cakap lepas kawen kalau boleh dia tak nak bagi saya kerja.. just handle rumah tangga... Kalau saya kerja gomen dia tak kisah saya terus kerja, tapi disebabkan time tu saya kerja swasta.. so, better saya berhenti kerjalah kiranya...

Takpala, saya tahu setiap yang berlaku ada hikmah tersendiri.. Satu yang saya perasan adalah saya menjadi seorang yang lebih banyak sabar... Saya pun kadang macam tak percaya dengan diri saya.. sebab sebelum kawen dulu, ketika kerja saya seorang yang jenis tak tahan sabar.. cepat melenting kalau bab2 kerja.. saya rasa maybe stress bekerja jugak mempengaruhi sifat saya tu.. Yela, kita penatkan.. so, kadang2 jadi stress mulalah nak marah je...

Tapi bila saya hanya duduk rumah, menjaga anak2 solehah saya ni.. Alhamdulillah saya perasan yang saya dah kurang stress.. Yela, jaga anak kan satu perkara yang "enjoy".. saya takda tekanan dari orang2 luar... Life saya hanya dengan family... Ohya, bukan senang untuk kita bergelar status SURIRUMAH bila kita belajar sampai IPT.. Mula2 dulu tertekan jugak.. sebab orang mempertikaikan pasal belajar sampai IPT tapi tak kerja... Time ni kita memang kene kuat semangat..!! Saya tak kisah apa orang nak cakap, yang saya tahu, saya seronok dapat jaga anak saya sendiri.. dapat siapkan makan minum suami & anak2 saya sendiri... dapat bersama anak2 saya 24 jam... setiap perkembangan anak2 saya yang tahu terlebih dahulu... Tak ke itu sesuatu yang manis untuk saya kenang sepanjang hayat saya nanti...

Apa2 pun samada kita bekerja or tak.. surirumah atau wanita berkerjaya, semua tu adalah yang terbaik untuk kita.. Apa yang Tuhan dah aturkan adalah yang terbaik dari apa yang kita rancangkan.. InsyaAllah..


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."

Saya dapat kerja?

{ 30 comments.. read them below or add one }

Masya Masya April 17, 2014
takpalah sekarang pun dapat kerja jugak kat blog .. kira kerjalah jugak tu ada iklan yg ina dapat bayaran kan... perancangan allah adalah yg terbaik.

ingatkan bebtl dpt kerjalah tadi .. mimpi rupanya...
syawalsimpsons syawalsimpsons April 17, 2014
alhamdulillah setiapapa yang terjadi ada hikmahnya kan ina..semuanya dah tertuliskan
Nasa Mulia Nasa Mulia April 17, 2014
Suri rumah kerjaya yang paling mulia, pengorbanan yang teragung untuk keluarga dan tidak semua perempuan dapat memikul tanggunjawab itu dengan sempurna...
Unknown Unknown April 17, 2014
Kan best kalau saya pun jadi suri rumah and dapat tengok setiap perkembangan anak..tapi apakan daaya... :)
Tie HT Tie HT April 17, 2014
alhamdulillah eloklah orang perempuan selalu dengan anak-anak tapi bagi yang bekerja besar pengorbanan mereka buat keluarga kan ina
Solehah Shamsuddin Solehah Shamsuddin April 17, 2014
Sebenarnya akak xsalah utk xbekerja slps kwin. Solehah pn harap nt ble solehah dh kwin, solehah xkeje. Tp tu la masalahnya, solehah ni kuat beli barang. Skrg ni solehah tgh berusaha utk tangani sikap begini. Sbb tu solehah hrp skurang2nya solehah nk da duit sndiri jgk. Aduyai, bingung fikir tau. Xtau nk keje or x.
JunAina JunAina April 17, 2014
Allah s.w.t memberi yang terbaik buat kita.
Suria Amanda Suria Amanda April 17, 2014
x yah fikir sangat dear..suri rumah ke atau isteri bekerja ke sama jer sekarang ni...just kita yang tau diri kita..mcm SA ni lain la..SA xde suami so kena la bekerja nak besarkan anak...apapun...ada kelebihan u jadi suri rumah kan...
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI April 17, 2014
kerja atau tidak yg pntg kt sronok..

skg pun akak dkira kerja juga sbgai blogger,

ada income juga =)
Ciktie Ciktie April 17, 2014
hehehe teringin juga nnati pas kawin xnak kerja. xnak berkejar sangat :>
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ April 17, 2014
Salam K.Ina..

hihi..tetiba dpt mimpi mcm ni..
apepun setuju dgn akak.. perancangan allah adelah yg terbaik :)
Unknown Unknown April 17, 2014
oohh..no... x dpt bayangkn ina yg kurus ni dlm pakaian polis. bhahahah.... jst for fun jngn ambil hati ya. bagi saya kan kita tidak semestinya belajar hanya untk kerja shj. kalau nk manfaatkn apa jua ilmu kita ada banyk cara.
Rizziela Rizziela April 17, 2014
Kadangkala terfikir..jadi suri rumah pun best..tp bila dah lama duduk rumah..bestnya kalau dapat g kerja..dpt pegang duit sendiri..tp sebenarnya..kita tak pernah puas dgn apa yg kita ada kan?
Myra Jay Myra Jay April 17, 2014
Saja nak bg ina 'syok' sat kerja dlm mimpi..heheee

Myra pun masa lepas kawen ada cita2 nak brenti kerja, asben pn ckp klau dpt anak dia ok je.. tp tula kita ni mampu merancang kan, kerana perancang Allah adalah terbaik sebaik sampai kini myra masih kerja.. :)

Klau ada rezeki baby mungkin akan resign kot, jaga anak macam Ina..hehee
lizz lizz April 17, 2014
Salam ina da lama x mai sini...
Ingatkan ina dapat kerja apa la tadikan...
Dlm mimpi tu nangis kalo saya tuh bila tersedar sambung nangis jugek hehe sabo jera..
Ina best tau jd suri rumah..lizz pun teringin hehe
Dunia Zumal Dunia Zumal April 17, 2014
Jadi blogger pun boleh cari income, macam dah keje gak :)
Unknown Unknown April 17, 2014
Tak mengapa ina... akak sendiri pun dulu org cakap juga macam2 belajar penat2 la itu la .. tapi demi anak dlm.kandungan anak berhenti lagi... in sha Allah rezeki anak2 ada dimana...
mama lynn mama lynn April 18, 2014
kalau ina dapat peluang kerja lg skali nak grab tak ??
mcm lin ni da tbiasa kerja so sesekali klu ddk umh ok la tp klu hari2 jenuh jugak la..
Unknown Unknown April 18, 2014
Dia menentukan yg terbaik utk kita...alhamdulillah...seronoknya ada gegirl kat umah
Nora Karim Nora Karim April 19, 2014
betul la ina... akak pun rasa gitu... kalau la tiba2 org offer keje sekarang ni... akak tetap akan pilih untuk jadi surirumah... membesarkan anak2 dengan tangan kita sendiri semestinya lebih puas. lebih2 lagi bila kita dapat lihat sendiri perkembangan anak2 setiap hari.. anak2 akan buat kita berfikir, gembira dan boleh buat kita menangis terharu... Alhamdulillah kita insan2 terpilih untuk "bekerja di rumah"!
Mimie Mimie April 19, 2014
Betul tuh kak ina..perancangan Allah tuh lebih baik...kita hnya merancang tp Allah yg menentukan
QasehnyaRania QasehnyaRania April 21, 2014
assalam
xlist dpt jugak merasa kan..
emarieys emarieys April 21, 2014
kerja dgn tak kerja pun sama..tetap buat KERJA..
aziazib aziazib April 21, 2014
ooo ina bercita2 jadi polis ye dulu. ramaila member kita yang bapak dia polis bercita2 nak jadi polis. tak pn kawin dengan polis....:-)
Puan Kutu Puan Kutu April 21, 2014
betul ina apa yg terjadi semuanya perancangan terbaik dr Allah..sebenarnya setakat tak cukup berat tu boleh deal klu ada cable..setahu sy klu berkenaan kesihatan je derang tak bley tolong..tp takpelah..dh mmg rezeki ina dpt bersama dengan anak 24jam sehari..tu yg lagi penting
Fiza Rahman Fiza Rahman April 22, 2014
Dpt gak merasa jadi polis dalam mimpi kan ina. Tak per lah, jadi surirumah besar ganjarannya dan kelebihannya.
Unknown Unknown April 22, 2014
Ehh bukan senang pon nk jd surirumah kak.. keje gak tu.. n skrg keje akak ada income dlm blog..

Semua dah tertulis kan
Maria Firdz Maria Firdz April 24, 2014
saya yg kerja gomen ni pun terasa nak berhenti kak ina, sbb nk jadi suri rumah... bkn duit sy pntingkan tpi tgjwaba dan saham akhirat... tpi suami dh cakap... biz dia dh maju, mmpu tmpung saya dan anak2 sy berhenti keje aje...
ecadwinkyasha ecadwinkyasha April 24, 2014
bila baca entry akak ne..teringin nak jadi surirumah..tapi rela ke suami?..skrg kos sara hidup makin tinggi, tu yg terfikir....tmbh2 dgn study skrg,nnti apa org kata...nak juga besarkan anak dpn mata..hrp2 dpt peluang besarkan anak+kerja tuk bantu hidup.....eshhh,jauh fikir...bf pun xde.skrg da kurus kwn2 sibuk kenen2 plak dgn classmate.hahah
IntaNBerliaN IntaNBerliaN April 30, 2014
@lynn kamarul

tak kot lynn.. dah seronok layan anak kat umah.. hihi