Terliur mengalahkan orang mengandung..!!

Serius.. sebelum ni saya tak pernah masak spaghetti.. tak tahu langsung asas masakan spaghetti ni.. makan pernahlah.. tu pun kat kedai je.. Tengah2 saya bw minggu lepas.. sekali terbaca entry kak izan buat spaghetti.. Adoiiiiii sungguh terliur.. Dan2 saya ajak my dear keluar pergi Tesco sebab nak beli barang buat spaghetti... ahhahhahha *bersemangat mengalahkan orang mengandung* ;p

Saya beli SOS SPAGHETTI TRADITIONAL KIMBALL & MEE SPAGHETTI tu la kan... U all nak tahu tak, ketika saya membelek2 spaghetti tu, nak mencari tanda halal.. punyalah tak berapa nak nampak perkataan HALAL tu.. dari 4 jenis spaghetti yang saya tilik, hanya satu tu je ada tanda halal.. So, dah sah2 la itu yang jadi pilihan kan.. Yang ada tanda halal tu pun harap my dear yang jumpa... huhhh!..



Bila dah sampai rumah, dengan semangatnya pukul 10 lebih malam saya masak spaghetti.. hahhahahha... Dah tak tengok dah cara nak masak camne, sekadar ingat2 gitu je cara yang kak izan bagitahu... Sekali bila dah masak & nak telan.. mee spaghetti saya tu liat lagi.. tak masak sepenuhnya.. ala2 separuh masak..hahahhahhah... Kena gelak dengan my dear...muahhahahhah.. Walaupun macam tu......


Anak dara saya tetap menghargai masakan saya.. tetap jugak dia makan..kikikiiii


My dear tak makan pun sekadar rasa semulut je.. my dear cakap masam.. Actually my dear ni jenis mulut nak nasik je memanjang.. that y dekat rumah saya ni, kalau saya masak selain dari nasik, hanya saya sorang je yang terpaksa mengadap untuk menghabiskan makanan tu..hihii
 

Tapi saya tetap tidak berpuas hati dengan masakan saya yang first time tu.. so, esoknya saya masak lagi... KALI NI MEMANG MABELES..hahahhahhah *boleh puji diri sendiri*..kikikii.. Kita patut belajar dari kesilapan kan.. Kalau tak pernah buat silap, mana kita nak belajarkan..hihii

Kali kedua, saya siap buat bebola daging lagi... adusss.. tak menahan siap ada bebola daging tu..hihii.. Disebabkan saya rasa seronok sebab kali kedua saya jadi buat so, nak tulis resepi kat sini.. supaya saya tak lupa..kikikiii 

Mula2 saya ambik daging kisar ramly + lada sulah + tepung jagung = gaul rata & buat bulat2.. lepas tu goreng.. SIAP untuk bebola daging... Tumis bawang besar & bawang putih yang dipotong dadu, masukkan lobak merah yang dipotong dadu jugak + cendawan butang... masuk sos spaghetti tradisional kimball + air.. didih sikit & masukkan bebola daging tadi & sedikit garam... SIAP.. Memang sedap tak hengatlah..hihiii 

Alisha keje dia ratah bebola daging tu je... Saya tak pernah tahu sos spaghetti jenama lain tu macamana rasa dia tapi saya takkan tukar kepada jenama lain la lepas ni sebab sos spaghetti kimball ni mabelesssssssssss... (^_^)

{ 36 comments.. read them below or add one }

syawalsimpsons syawalsimpsons February 28, 2012
semalam pon sue macam teringin gak nak masak kat umah..alih2 mak tok syawal dah selamat masak...en asbeen pon kureng ngan western2 ni...alih2 syawal yafiq yang abiskan 1 kuali..kakakkaka....boleh tak 3X tambah...
hajar hajar February 28, 2012
mengidam? jgn2 nak ade org baru kot... hehe
duniaanita74.blogspot.com duniaanita74.blogspot.com February 28, 2012
sedapnya ...pandai alisha makan...kalu kak ita masak..kak ita dan kak diana aje yg makan..yg lain tak makan..tekak org kg..kak ita pun kg juga tapi tekak masuk semua...
Aine Ainun Aine Ainun February 28, 2012
Ni fav saya, sy pon slalu beli kimball..

Kalo sy kan, letak cili blend ngan sos tu, utk tambah power pedas..ehehee,.
nur anis nur anis February 28, 2012
saya pun guna kimball..sedap dan lebih murah..:)
fieda fieda February 28, 2012
ina...kak fieda kalau buat spagetti pun guna sos kimball..anak2 kak fieda suka mkn tp suami tak pernah mkn..dia kata bkn sedap pun..masam..sama la dgn suami ina tekak nak mkn nasi jer..

done-dgi
AnonymousAnonymous February 28, 2012
haaa...kite xmakan daging..tkot bau..xlalu masuk tekak..huhu..

ssh ye nk komen..kite tukau dah.. hehe
Unknown Unknown February 28, 2012
nak tanya..utk buat meat tu berapa sukatan dgg dan tepung jagung?sy nak buat jugak la tapi takut tak menjadi kalu takde sukatan yg betul..
QasehnyaRania QasehnyaRania February 28, 2012
sekali sekala tukar selera apa salahnya kan kak fieda n ina...

cer soh en assbenn ghasa lain kali plak mana tau berminat..hehehe

pos sini sikit ina =)
Fiza Rahman Fiza Rahman February 28, 2012
Saya tak pernah lagi pakai kimball, selalu pakai sos preego tu...sedap. Baru2 ni masak carbonara, sedap gak ☺☺
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 28, 2012
@*azni*

saya tak sukat pun.. main hentam je.. tpnya lbh kurang mcm daging segenggam besar tangan saya + 2 sudu bsar tepung jagung..

kira tepung tu sikit je lah.. bila mkn, tak rs pun tepung tu..rasa daging je :-)
kurus kurus February 28, 2012
wahh sedappp ..
ekekek lebih kurang akak je buat resepi tu ekekke ;)
sal ya sal ya February 28, 2012
pernah msk 2-3 kali. guna sos prego dgn buat macaroni & cheese. kalau bab western ni husben pun tak berapa tp blh hadap je. cm mkn byk tu tak la. tapi sepinggan tu habis la jgk kecuali yg mmg tak kena dgn selera dia mmg takkan dia sentuh langsung.
Dylla Abas Dylla Abas February 28, 2012
alahai...sedapnya spaghetti..nak jugak!!
Ce'gu JAERA Ce'gu JAERA February 28, 2012
teringin rasanya nak makan sama2 alisya utk abiskan spaghetti itu.. ehehehe..

makanan faveret saya tu kalau masuk Pizza hut.. ehehe
Ayu Ayu February 28, 2012
wahhhsungguh rajin.hehe.nmpk nyummy lagik
- AZIE - - AZIE - February 28, 2012
sy pun guna kimball jgk, tp xbest kalo nk mkn kena tgu balik umah mak, sbb hubby xmkn spagethi nie huuhuhuh mengidam pulak tgk pic nie
Nugrul Sakura Nugrul Sakura February 28, 2012
Guna Daging burger Ramly pon sedap...lenyek2 kan dye..sbb nnti bile dah masak,,daging2 tu akan jadi seketul2 dgn sendirinya...mcm mkn gan bebola jgk rasenyer
Unknown Unknown February 28, 2012
kesilapan membuatkan kita menjadi lebih baik di maso hadapan...:)
misshannajr misshannajr February 28, 2012
wah! tahniah nmpk sedap la..sya tak minat sgt yang ni..lbh suka carbonara sbb ada cheese hehe..tanda halal AFIC tu sah..
Cikgu Ma Cikgu Ma February 28, 2012
kurang berminat dengan spageti...hehe..comotnya baby makan..hik3...

salam kenal =)
ecadwinkyasha ecadwinkyasha February 28, 2012
pegi klinik.............kot2x ada isi..heeheehee :))
eita eita February 28, 2012
sedapnya...
faberet ita tu....
tapi ita lebih suka buat sos sendiri....tapi kena ada herba spageti lah yang master food punyer..
lagi sedap.... kalau takde memang tak rasa spageti...
banyak2 sos spageti hanya kimball yang ada tanda halal....
yang lain memang tak jupe kat mana tanda tu...
ida =) ida =) February 28, 2012
Sedapnya... Lama x buat spegatti. Best alisha makan :)
Rozie Rozie February 28, 2012
Wah tahniah dah pandai masak spagethi.. zie selalu beli Kimball jugak... sib baik my hubby suka spagethi...
Totie@Tomy Totie@Tomy February 29, 2012
lama tak makan last makan masa mengandung 3bulan..
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty February 29, 2012
merah suka sangat ngn speggiti..mmg nurul n husband terorr dah masak.hikhik
emarieys emarieys February 29, 2012
dah lama tak buat ni..
Masya Masya February 29, 2012
terliur tgk spagetti.. tghari ni malas sikit nak keluar makan... jamu mata jerlah tgk gambar alisha mkn dengan berselera
aziazib aziazib February 29, 2012
sy xpnh msk spaghetti dn mgkin xkan masak. my hubby pn sama jenis mkn nasi so xterlintas nk buat lg stkt ni. makan yg org masak je la
Myra Jay Myra Jay February 29, 2012
Cantik watermark tu :) Sorry out of topik :)


Myra bila teringin pun mmg suka makan spagethi
Cikrosecute Cikrosecute February 29, 2012
Sedapnya....Nak copy resepi la intan...mana tahu next time cik rose nak buat hehehe
Puan Kutu Puan Kutu February 29, 2012
sy selalu gak msk spageti sbb kami tiga beranak semuanya suka makan spageti.cara sy sedikit berbeza sbb pakai tomato puri juga,mmg mabeleslah.hehe..

sy pakai prego,nti nak cuba kimball plak..
Izan Ishak Izan Ishak March 01, 2012
baguslah ina ni... cubaan kali kedua dah berjaya! ada bebola daging lagi yg tak tahan nak makan tu. harus k.izan cuba plak lepas ni.

k.izan pun kalau buat en hubby tak makan pun. dia mmg tekak melayu sejati... hehe...