Kebaikan makan BUAH KURMA mengikut pengalaman saya (",)

ENTRY NI TAKDA NIAT LAIN SELAIN DARI NAK BERKONGSI DENGAN U ALL KEBAIKAN PASAL BUAH KURMA.. MANA TAHU, KOT2 BOLEH TARIK SEMANGAT U ALL UNTUK AMALKAN JUGAK (^_^)

Actually dulu sebelum kahwin, saya tak suka sangat pun makan kurma sebab bagi saya ianya manis.. Tapi dengan takdir Tuhan, saya dikurniakan seorang suami yang memang suka makan buah kurma.. So, apabila start je kehidupan saya dengan gelaran seorang isteri maka bermulalah setiap hari saya makan sebijik kurma.. hihii

Dengan takdir Tuhan jugak, saya bunting pelamin.. time tu jugak saya ada search apa kebaikan kurma untuk ibu mengandung.. MasyaAllah.. sungguh banyak kebaikannya.. BACA SINI yer.. (",) Sekarang baca pengalaman saya pulak yer..hihii.. Alhamdulillah sepanjang mengandung, saya tak mengalami masalah kesihatan.. kalau muntah2 or alahan tu normal lah kan.. tapi kalau macam demam tu saya jarang kena..

Ketika saya nak bersalin.. u all bayangkan, saya bersalin pukul 11:24 malam.. pagi tu, saya hanya makan sebijik kuih n sedikit roti 60sen.. tengahari, petang, malam, saya hanya bekalkan diri saya dengan makan buah kurma.. YAP, dengan kata lain, ketika nak bersalin tu, saya lebih percayakan buah kurma mampu bagi tenaga untuk saya... Alhamdulillah.. gerakan kontraksi rahim saya pun teratur je & saya start sakit "yang amat tu" tak sampai sejam pun.. terus bersalin.. Untuk pengetahuan u all jugak, sebelum masuk labour room, saya masih lagi mampu shopping dalam shopping complex!!

Ketika dalam tempoh berpantang pun, saya TETAP JUGAK MAKAN KURMA.. Ada sesetengah orang tua cakap, tak elok makan kurma ketika berpantang.. yela, time berpantangkan... Tapi saya tak percaya sebab saya tahu, KURMA BANYAK KEBAIKAN & DAH SAH2 IA ADALAH MAKANAN KEGEMARAN NABI.. Alhamdulillah.. berkat dari makan kurma ketika berpantang, Rahim saya cepat kecut & cepat kembali kepada posisi asal dia.. sampai tukang urut pun tegur pasal ni..

Selain tu jugak, kurma mampu menghasilkan susu badan.. YAP, untuk pengetahuan u all, daripada hari pertama Alisha dilahirkan sehingga sekarang, saya tidak amalkan untuk makan vitamin yang fokus kepada pertambahan susu badan.. TAPI Alhamdulillah, dengan izin dariNYA, susu badan saya cukup untuk Alisha sampai sekarang dah berumur setahun 6 bulan.. Caranya, saya hanya amalkan makan sebijik kurma setiap hari..

Kalau ikutkan daripada  segi sifat anak pulak.. Alhamdulillah... Alisha setakat ni ok.. Lagipun, Nabi s.a.w. pernah bersabda :-

"Berilah makan buah kurma kepada isteri2 kamu yang hamil kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal lahir itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya"  

Dengan izin dariNYA, anak kita akan jadi seorang yang PENYABAR, BERSOPAN SANTUN, & CERDAS PEMIKIRAN.. Bab sikap anak saya @ Alisha, saya taknak cerita lebih2.. u all boleh tahu sendiri, macamana Alisha, adakah ciri2 Alisha sama seperti apa yang Nabi Muhammad s.a.w. bersabda dalam ayat dekat atas tu ataupun sebaliknya..

Tapi saya nak coretkan satu cerita dekat u all.. dulu ketika saya belum bersalin, ada hamba Allah cakap dekat saya.. Nanti bila dah bersalin, tidur saya takkan lena, sebab anak akan jaga tengah2 malam or pagi2 buta.. sebab menangis or apa2 sahaja.. tapi untuk pengetahuan u all.. Alhamdulillah.. saya sangat2 bersyukur sebab saya tak melaluinya.. Alisha seorang yang sangat mudah di jaga.. 2 3 bulan selepas Alisha lahir, hamba Allah tu tanya saya, Alisha meragam tak malam2.. saya cakap tak.. TAPI dia cakap, tunggulah besar sikit lagi.. mesti meragam... tapi alhamdulillah.. ianya tetap jugak tidak berlaku... TAPI lagi sekali hamba Allah tu tanya & jawapan saya tetap jugak sama, bagitahu Alisha seorang yang sangat mudah dijaga.. hamba Allah ni cakap.. tunggu besar sikit lagi..

Ya Allah.. nak suruh anak saya berapa kali besar agaknya ek, nak jugak confirmkan yang dia berkata betoi.. bahawa, baby yang baru lahir ni akan meragam tengah2 malam... Bila saya sendiri dah bergelar ibu.. saya tahu bahawa, TIDAK SEMUA BAYI AKAN MENGGANGGU TIDUR IBU BAPA MEREKA.. (^_^).. So, bagi mereka2 yang sedang mengandung.. saya sangat2 galakkan untuk u all, makanlah buah kurma... Dengan IzinNYA, mungkin u all dapat tengok perbezaan anak u all yang ketika mengandung u all makan buah kurma dengan yang ketika mengandung tak makan buah kurma... KURMA ADALAH MAKANAN KEGEMARAN NABI.. JIKA NABI SUKA, MAKSUDNYA PASTI PENUH DENGAN KEBAIKAN.. (^_^)

UNTUK PENGETAHUAN U ALL JUGAK, KURMA MAMPU MENCEGAH BARAH PAYUDARA & BARAH RAHIM...!!

Kebaikan makan BUAH KURMA mengikut pengalaman saya (",)

{ 31 comments.. read them below or add one }

Unknown Unknown February 29, 2012
nak mkn kurma lah ps nie =)
sal ya sal ya February 29, 2012
info yang bagus. amalkan jugak. masa dlm pantang pun husben buatkan air kurma dgn halia. pergh... rasanya sgt tidak sedap tp telan jugaklah. ada anak2 yg takkan ganggu tidur mak ayah. ada anak2 sebaliknya. anak2 akak pun suka makan kurma.
Ce'gu JAERA Ce'gu JAERA February 29, 2012
Sungguh indah aturan hidup yang telah ditentukan oleh Yang Maha Esa.. Benda yang kita tak suka itulah rupanya mendatangkan 1001 macam manfaat buat diri..

Syukurlah mama alisya dipertemukan oleh seoarng suami yang mengubah tanggapan akak selama ni pada buah kurma..

lepas ni saya pun nak makan banyak2 kurma la.. hihihi

selamat pagi mama alisya
fieda fieda February 29, 2012
kalau dah nama nya makanan kegemaran nabi mmg seribu satu kebaikan la ada kan ina...kak fieda tak reti jgk dulu mkn kurma sbb manis..tak suka..tp lepas suami kak fieda mkn layan jgk la..tp masa ngandung dulu tak mkn pun...sbb masa tu tak suka lagi...rugi kan...
mimie.. mimie.. February 29, 2012
wahh satu pengalaman yg bagus lah..

nak try jugak lah dari sekarang
sebab kurma kat umah tu tak terusik-usik sejak tahun lepas

ngeee~

^_^
Masya Masya February 29, 2012
terima kasih sebab banyak kelebihan awk kongsikan psl kurma ni... masa mengandung ade jugak amalkan... amir pun memang jenis tdo x meragam malam.. cuma dia senang demam masa kecik² lagi² umur setahun kebawah... errmmm....
LYAfrina LYAfrina February 29, 2012
mmg buah kurma sgt baik diamalkan utk anak & time mgandungkan
AnonymousAnonymous February 29, 2012
btol2..setuju sgt..manis die bukan mcm gula..so mmg bagus..kite memerlukan gula utk tenaga..
UniMeOw UniMeOw February 29, 2012
subhanallah..

baru ceq taw..pasni nak selalu makan kurma la...:)

p/s:mariam ibu Nabi Isa pon makan buah kurma sebelum bersalin..:)
mummyrinazone beauty mummyrinazone beauty February 29, 2012
dulu masa preggy merah mmg nurul teruk mabuk.start dr 4minggu kandungan sampai minggu nak bersalin.sehari sebelum bersalin nurul makan.selebihnya nurul hanya makan "buah kurma n air suam"mmg itu saja sumber tenaga makanan lain cuma buah2 an..lain2 takde masuk dlm badan.bertahan ngan kurma...

n mmg banyak keistemewaan mcm ina kata
eita eita February 29, 2012
bagi orang yang malas macam ita memang tu lah sarapan pagi...kurma n air zam2....heheheheh..
alhamdulillah sampai tengahri boleh bertahan...
syiela syiela February 29, 2012
Alhamdulillah.. masa mengandungkan Dable H pun hubby paksa makan kurma... Syukur alhamdulillah.. dorang tak meragam sangat cuma kadang2 tu ada la jugak... memandangkan dua orang tetap jugak pening kepala
emarieys emarieys February 29, 2012
memang banyak khasiatnya
mama_umar_maryam mama_umar_maryam February 29, 2012
makanan nabi kan =)..
mmg mase preknen elok makan kurma nih..sambil2 tu doa & selawat sket..
Unknown Unknown February 29, 2012
Mariiii ramai ramai makan kurma!heheh =)
Wanieys a.k.a IbuQalief Wanieys a.k.a IbuQalief February 29, 2012
Lepas ni nk kna amalkan jugaklah mkn kurma :)
sue zainun sue zainun February 29, 2012
kurma memang banyak khasiatnya..next time kena makan kurma banyak2 nih..
Mia Liana Mia Liana February 29, 2012
ooo bagus ni.

masa mengandung, mia makan buah delima. kurma tak sangat.
Unknown Unknown February 29, 2012
nice sharing..
lepas ni kena mkn kurma la..
aziazib aziazib February 29, 2012
xsuka makan kurma tapi nak try ajar diri lepas ni
Myra Jay Myra Jay February 29, 2012
Lepas ni nak kena amalkan makan kurma jugaklah.. ;)
QasehnyaRania QasehnyaRania February 29, 2012
ina, su ghasa kan su tahu nape picca ina nampak ina macam kecik molek..myb sbb kelebaran gambaq dalam entri..

mati2 su ingat ina rendah tau..padahal tinggi ..plg ketara picca masa kat gunung jerai..
QasehnyaRania QasehnyaRania February 29, 2012
kurma sumber tenaga..

sabaq j la hamba ALlah tu..apa la yg nk dbuktikannya ..huhu
Nugrul Sakura Nugrul Sakura February 29, 2012
LIKE 1000kali :)
Nice info r kak :)
Cikrosecute Cikrosecute February 29, 2012
kurma memang elok untuk ibu mengandung...Thanks intan sebab share...info nie..
Puan Kutu Puan Kutu February 29, 2012
dulu tak suka jugak kurma sebab manis,skang suka..tp kt malaysia ni ssh nak dapat kurma klu bukan bulan puasa kan..
Unknown Unknown February 29, 2012
terima kasih atas perkongsian sis:)
Sara Kitchen's Sara Kitchen's May 30, 2012
Aku setuju sangat dgn awak.kurma ni bagus.aku nak cerita sikit pengalaman aku.waktu hamil 2nd child,aku makan kurma.time nak bersalin,memang masa kontraksi datang teratur.tak rasa lemah,kuat dan aktif buat kerja.kat rumah sempat bagi mandi anak lagi,masak kat dapur,kemas rumah..(kat rumah je,tak suka jalan2 keluar rumah).
memang org nak bersalin ni sakit sangat sepanjang masa tapi aku rasa tak berapa sakit kerna kontraksi sakit tu datang sekejap pastu hilang...datang hilang...datang hilang..kira best daripada sakit sepanjang masa.


berbalik cerita tadi..berangkat ke hospital ambil masa 30 minit...aku kira rahim terbuka 4 atau 5 cm,tahu-tahu doktor kata dah buka 8cm dah...syukur lah tapi tak perasan pula pasal sakit tak berapa sangat. di labour room,aku tak percaya sangat bahawa detik meneran tu,aku boleh rilex lagi mcam tiada apa2.Memang bersalin tu sakit tapi ni kali tak berapa sakit sangat.

Alhamdulillah,selamat melahirkan anak ke-2.Yang pastinya,aku rasa seperti cergas, tak nampak macam orang sakit.Selalunya kan ada hitam kat bawah mata,tapi takde pula biarpun tak cukup tidur..
Tentang bayi comel aku ni,memang tak banyak ragam.Senang di urus.Memang lah semua bayi nangis kalau lapar,kencing berak,tak selesa,perut masuk angin...Tapi anak ke 2 aku ni tak banyak ragam le berbanding pertama tu...anak pertama tu,aku takde makan kurma.Ada terasa kurma juga dengan meminum Jus Tok Guru...(jus ni buat anak pintar tau kerna kandungannya yg berkhasiat..)
Memang kurma banyak khasiatnya..Seperti yg di sabdakan oleh rasul kita Nabi Muhamad SAW.

Itulah pengalaman aku memakan buah kurma sewaktu pregnant,bersalin n berpantang..Apapun,semuanya kuasa Allah..InsyaAllah,kta dapat khasiatnya.
(Cerita benar,bukan rekaan tau dari ku Mira. Amirah_dg@ymail.com)
MiraMira May 30, 2012
@Puan Kutu

waktu puasa tu,beli lah banyak2 buah kurma..simpan kat ais box...buah kurma tahan lama.
AnonymousAnonymous September 24, 2012
Terima kasih....insyaALLAH akan menjadi amalan