Link template rumah kertas untuk anak2 berimaginasi

Bagi saya berimaginasi ni bagus untuk perkembangan otak anak kita.. Memang ramai kalau kita tengok anak2 yang suka berimaginasi kan, termasuk anak2 saya.. kejap2 jadi cikgu, kejap2 jadi mak, kejap2 jadi doktor.. hahha... macam2 jadilah mereka ni.. Alhamdulillah anak2 saya ni jarak usia antara mereka tak jauh so mereka boleh bermain or berimaginasi bersama2... Jangan kata anak solehah Alisha & anak solehah Aqilah, anak solehah Afrina yang umur setahun lebih tu pun dah pandai main dengan kakak2 dia.. Ohya, kemampuan berimaginasi oleh anak ni merupakan salah satu aktiviti di otak kanan tau.. di mana ia bermanfaat untuk kecerdasan otak..

Disebabkan anak saya berperangai baik, makanya sebagai reward untuk anak2, saya hadiahkanlah "banglo" sebuah sorang untuk anak2 saya ni haaa... Saya baru buat untuk Alisha & Aqilah, Afrina punya tak buat lagi... Tapi untuk Afrina saya takdalah nak buat rumah macam yang Alisha & Aqilah punya... risau saya kot tak dan setengah jam habis sana cabut sini cabut... hehee... NAK HIGHLIGHT NI, HASIL KERJA SAYA MEMANG KURANG KEMAS TAU, SAYA MEMANG JENIS MANUSIA YANG KURANG KREATIF & KURANG MINAT BENDA REMEH TEMEH MACAM NI.. TAPI DEMI ANAK, LAYANKAN JE LA.... bagitahu awal2 sebelum ada yang menegur bab kekemasan hasil kerja saya ni...hehhe


Mula2 sekali saya print template rumah kertas tersebut, lepas tu saya gunting & gam... Saya guna kotak koko krunch & kertas manilakat jugak yer untuk bagi rumah kertas ni lebih kukuh.. Setiap buah rumah, ada 6 beranak, atok, opah, abah, ibu, abang & adik perempuan..


Ini kalau dilihat rumah tersebut dari sudut atas & tepi.. Oh, pada mulanya saya nak buat bumbung jugak, tapi tiba2 saya terpikir macam kalau letak bumbung, susah pulak pergerakan tangan anak2 saya dekat rumah tu nanti.. Jadi terhad pulak... Itu alasan kedua, alasan yang lagi kuat sebenarnya saya dah buat tapi tak jadi..!! hahhahhaha... dah nama pun saya manusia tak kreatif.. sekadar buat rumah banglo guna template saya pandaila.. print out je, memang itu je kerja saya selama ni..!! (^_^)


Ini ruang luar rumah tersebut... Ada peti surat, ada pokok bunga... ohya, saya suka rumah ni sebab ianya 3D.. boleh bukak sana, boleh bukak sini.. teruja je tau... hakikatnya memang saya yang hover teruja tengok rumah ni masa saya godek2 di internet, sebab tu saya buat...


Ini ruang dalam bilik mandi, tandas duduk tu pun boleh bukak tutup, tuala tu pun boleh tarik keluar, berus gigi pun sama jugak... Lampu tu pun boleh on off..


Ini pulak ruang tamu, siap ada aircond hokay.. hahhahh.. TV tu pun boleh on off... pintu boleh bukak tutup... Nak pergi bilik mandi ke, keluar rumah ke, boleh keluar ikut pintu yang betoi tu je haaa... hohoiiii teruja haihhh.. Saya buat 2 buah rumah, makanya anak2 saya bolehla main sambil berjiran, saling melawat rumah antara satu sama lain.. pakat2 hidang air kopi... tu diaaa mak budak tengah duk berangan..!! 


Ruang dapur ni pun best jugak ni haaa!! Peti ais sampai ada 3 pintu... ada microwave lagi... Oh, paip air tu, kalau kita nak bukak, kita selak sikit kertas tu, makanya keluarlah gambar paip air sambil air mengalir.. kononnya... oven tu pulak, ada gambar yang tengah guna & tak guna.. U all boeh tengok gambar "isi microwave" tersebut..

Kesimpulannya, rumah kertas ni bukan setakat buat anak teruja tapi mak budak 10 kali lagi teruja.. hahhaha... Time saya tengah buat rumah ni, anak2 saya tak sabar nak suruh buat cepat2... dah siap je terus main... Ohya, kalau u all nak buat jugak untuk anak, u all buatla tau.. mesti anak u all pun teruja.. Haa lupa nak cakap, link untuk template banglo ni bahasa Jepun tau... Tak paham bahasa dia tulis itu bukan halangan, sebab u all boleh paham dengan tengok gambar... Kalau u all tak paham jugak, u all guna je la google translate tu yer sayang.. (",)




"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

3 comments.. read them below or add one

Fatimah Nabila Fatimah Nabila May 06, 2016
he, teringat zaman kecik2 dulu..
beli buku kotak2, then lakar pelan umah..haha!
Fiza Rahman Fiza Rahman May 06, 2016
Kretifnya & rajinnya ina. Salute lah 😊
shahdiana shahdiana May 07, 2016
Tahniah ina...supermom dah ni...