Afrina di ajar FREE DIAPERS di usia setahun 7 bulan

Setahun 7 bulan, awal ke?... tak jugakkan.. kalau ikutkan anak solehah Aqilah di usia setahun 4 bulan saya dah ajar free diapers ... Tapi time Aqilah tu saya ada mood M jugak, makanya berjaya sepenuhnya FREE DIAPERS ketika usia 2 tahun lebih... InsyaAllah untuk Afrina saya target FREE DIAPERS SEPENUHNYA sebelum usia 2 tahun pada bulan 9 nanti.. Oh, free diapers sepenuhnya tu maksud saya di siang hari, di malam hari, keluar jejalan memang dah tak pakai pampers langsung..

Saya start ajar anak solehah Afrina FREE DIAPERS pada akhir bulan 3 haritu, bulan 3 aritu kan kat Kedah ni, Ya Allah, panas sungguh2.. bayanglah sampai sebulan Afrina hanya pakai pampers sahaja di rumah, pagi petang siang malam.. Lepas tu saya nampak area atas vontot Afrina dah jadi macam ruam.. mana taknya u all, udahnya berpeluh2... Malam pun berpeluh tau.. Last2 saya jadi rimas tengok Afrina duk garu2.. kesian pun ye jugak... Terus saya tekad nak ajar Afrina FREE DIAPERS..

Masa awal2 ajar tu, biasalah u all, pasti ada terkucil sana sini.. tapi Alhamdulillah tak kerap sangat ianya berlaku.. Afrina ada jugak ketikanya bagitahu saya yang dia kucil tapi bukan bagitahu sebelum, sesudah kucil tu baru dia bagitahu.. ditunjuknya tempat dia kucil.. hahah.. Comel sangat haihh!!... Masa terus berlalu, sehinggalah minggu ni, pada hari Rabu baru ni @ 20/04/2016 Afrina dah berjaya bagitahu saya dia nak kucil sebelum terkucil... Ya Allah... terharu ok, terharu..!! Hanya mak2 je yang memahami perasaan saya ni... Rasa macam berbaloi dengan usaha kita tu.... Ya Allah, terima kasih... Memang pada pandangan mata orang ianya simple sangat tapi tidak pada mata saya or mak2.. Lebih2 lagi dalam keadaan Afrina yang masih belum pandai cakap... Cakap pun sebut hujung je... 

Nak jadi cerita pulak u all, semalam @ 21/04/2016, Afrina berjaya pulak bagitahu saya nak beyak sebelum dia beyak dalam seluar... AllahuAkbar... berganda2 kegembiraan saya.. terus malam tadi jugak saya ajar Afrina tidur tak pakai pampers.. Pendek cerita, semalam memang Afrina FREE DIAPERS seharian... AllahuAkbar... tahniah sayang...!! Malam tadi Afrina ok je.. takda terkucil pun, saya ada angkat Afrina masuk ke tandas 2 kali.. sekali pukul 1 pagi & lagi sekali pukul 5:30 pagi... Menangis??? yap memang ada menangis ketika dalam tandas tapi sekejap je... biasalah tu kan.. Lama2 oklah... 

Sekarang ni, siang dah lulus, malam tengah ON, jika dah lulus, dah boleh ajar Afrina FREE DIAPERS time pergi jalan2 pulak... Apa2 pun good job Afrina..!! Ohya, saya memang start mengajar anak2 saya FREE DIAPERS sebelum usia mereka 2 tahun & ketika mereka masih belum pandai bercakap... Tak pandai cakap bukan satu masalah nak ajar anak FREE DIAPERS sekiranya anak memahami arahan.. Bila kita suruh tu suruh ni cakap tu cakap ni anak kita paham, kira anak kita oklah tu, paham arahan & paham apa kita cakap.. Nah, belanja sekeping gambar Afrina pagi ni... Dah siap mandi pun, muka happy sebab tak kencing atas tilam.. hehhe

UPDATE : LUPA NAK TULIS TADI, NORMALLY KALAU ANAK KITA PAKAI PAMPERS, SETIAP KALI BANGUN TIDUR KE APA KE, MESTI PAMPERS NAMPAK BASAH TANDA ANAK KITA BANYAK KUCIL KAN... TAPI BILA KITA DAH START JE AJAR ANAK FREE DIAPERS CONTOHNYA DI SIANG HARI, BILA MALAM KITA BAGI PAKAI PAMPERS, CONFIRM PAMPERS DIA NAMPAK MACAM KERING JE TAKDA AIR KUCIL KIRANYA MACAM KUANTITI DIA KUCIL TU MACAM BERKURANGAN LA PULAK.. ALAA MACAM GAYA KITA YANG BESAR NI LA.... INI DARI PENGALAMAN SAYA AJAR 3 ORANG ANAK FREE DIAPERS LA... KALAU ANAK2 ORANG LAIN TAK TAHULAH SAYA...





"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

5 comments.. read them below or add one

Rozita Ceritaita Rozita Ceritaita April 22, 2016
heabatnya...anak saya paling awal pun 3 tahun...sebenarnya emaknya yang malas terlebih.. hahaha..
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI April 22, 2016
kjp je rasa dh bsar.. mmg ikut muka kakaknya ni..
ain zulkarnaind ain zulkarnaind April 22, 2016
alhamdulillah.. seronok mcm tu kan.
Aryan azra Aryan azra April 22, 2016
alhamdulillah...bagus afrina, akak ni malas sikit ina, salah satu sebabnya bila balik kerja tu penat dah hahaha, teruk sungguh haihh mama nih
Madam N Madam N April 23, 2016
Alhamdulillah..tahniah