Tiada istilah TERLAMBAT dalam mengajar anak

Yap, bagi saya tiada istilah TERLAMBAT dalam mengajar anak.. Itupun baru tahun ni saya terfikir pasal tu sebabnya Alisha dah buktikan sesuatu dekat saya.. U all tahu tak, selama ni, maksud saya dari anak2 saya kecil la kan, dalam kepala saya ni hanya fikir pasal nak ajar anak membaca, menulis, mengira je, tak kira apa subjek pun.. sehingga saya terlupa dalam mengajar bab mewarna.. Sehinggalah tahun lepas, anak solehah Alisha bersekolah di tadika 5 tahun, bila Alisha bawa balik buku latihannya ke rumah, saya sendiri terkejut melihat hasil mewarna yang dah Alisha buat...


Yap, sebelum2 tu, saya memang ada ajar Alisha mewarna, ada belikan kelengkapan mewarna untuk Alisha.. Tapi itu tak cukup pun sebenarnya... yang saya ajar ketika nak mengajar Alisha mewarna adalah hanya "WARNA TAK KELUAR DARI GARISAN"... Itu je u all.. Atas kedaifan saya & kurangnya minat saya sendiri terhadap seni, sehingga saya lupa nak ajar pasal, mewarna ikut warna objek sebenar, sebagai contoh, rambut warna hitam, pokok warna hijau & sewaktu dengannya.. Disebabkan kesilapan saya dalam mengajar Alisha tu, u all tengokla hasil Alisha mewarna tu macamana...muka orang dengan warna birunya, warna kuningnya...


U all nak tahu, Alisha yang tengok kembali buku dia ketika tadika 5 tahun ni, Alisha sampai cakap "Ibu, kenapa kak Isha warna macam ni?.. tak cantik".. Alahaiii anak, tengok reaksi muka dia waktu tu, macam frust je... Tapi saya cakap elok2 la kan.. Itu hasil mewarna dia ketika umur 5 tahun, sekarang ni dah cantik dia warna... Setiap orang belajar dari kesilapan, bukannya lahir terus pandai kan.. "KEGAGALAN ADALAH JAMBATAN KEJAYAAN"...


Alhamdulillah, puji-pujian bagi Allah, di akhir2 tahun ketika tadika 5 tahun tu, Alisha dah mula pandai mewarna dengan cantik... dah tak keluar garisan, warna pun betul mengikut warna objek sebenar, takda lagi muka orang warna kuning.. hahahh


Saya tak pernah terfikir yang satu hari Alisha akan sertai pertandingan mewarna, apatah lagi untuk jadi johan mewarna... Melihatkan saya yang tak pernah bagi penekanan dalam bab mewarna, saya yang dah agak lewat ajar anak mewarna, kuasa Tuhan, tak sangka baru2 ni, Alisha sertai pertandingan mewarna di sekolahnya & Alisha jadi JOHAN...!! AllahuAkbar... nampak tak apa yang saya cuba nak sampaikan ni??? 

Kesimpulannya, TIADA ISTILAH TERLAMBAT DALAM MENGAJAR ANAK... Tak kiralah ajar subjek apa sekalipun.. Yang penting, kita jangan mudah mengalah dalam ajar anak.. Yap, mood anak ni memang ada pasang surutnya.. tapi kita kenalah pandai atasinya... InsyaAllah, anak kita kan, kita tahu perangai mereka macamana, kita tahu nak pujuk mereka macamana... cuma kene ingat, JANGAN SESEKALI WUJUDKAN ALASAN UNTUK BERJAYA, bukan dalam mengajar anak je, dalam kehidupan seharian kita pun sama.. InsyaAllah.. 

"Ya Allah, Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

2 comments.. read them below or add one

raihanah raihanah October 18, 2016
betul tu sis. semoga Allah bantu kita dalam mendidik anak2
nini nini October 29, 2016
Suka baca entry awak...kadang kadang kita tak perasan benda benda simple mcm tu kan....tapi lawa alisha kaler tak keluar dari garisan pun...hihi
Bg kita senang tapi tak semua org pandai...baby kan lahir tak tahu apa apa sebab tu kita kena bgtahu semua kan...hihihi....td terbaca dekat fb....anak dia x pandai koyak kertas...dia x pernah ajar anak koyak kertas...see....koyak kertas pon kena ajar....hehe