Apa cara terbaik untuk menegur ibu yang menyusu badan anak ek?

Saya tak tahu samada u all pernah alami situasi yang saya alami ni or tak.. bukan niat saya nak kondem sape2 tau.. Saya pun menyusu badan anak2 saya jugak. Susu ibu adalah susu yang terbaik di dunia!! Cuma yang menjadi masalah saya tu, saya ni kadang2 rasa segan melihat situasi ibu2 yang menyusu badan anak2 ni haa.. Bukan apa, ada sesetengah ibu yang tak kisah pun menyusu anak sehingga menampakkan breast mereka tu.. Ye saya tahu, tujuan mereka buat macam tu maybe sebab takut baju mereka tu menutup muka baby mereka sehingga menyebabkan lemas..

Tapi tu la, saya kadang rasa nak je tegur suruh cover sikit tapi rasa serba salah.. macam2 lah pikir.. takut nanti kata kita ni berlagak bagus ke apa ke.. kang kecik hati pulak.. Walaupun yang menyusu tu sama jantina dengan saya, aset yang dia ada tu pun saya ada, saya tetap jugak rasa malu bila terpandang aset kaum saya tu. Yang buat saya rasa bertambah2 segan bila situasi tu dilihat jugak oleh lelaki sebagai contoh suami saya. Eh, ni bukan masalah jeles yer tapi ni berkaitan aurat @ aset kita yang sepatutnya orang lain tak nampak. Ye, kita menyusu badan anak, takkan nak bernafsu jugak kan.. Mereka2 yang ada isteri ni maybe buat2 tak nampak situasi tu tapi kita tahu ke dalam hati mereka tu pun ntah2 malu gak melihat situasi tersebut. Yela, menyusu badan anak sampai selak baju sehingga nampak breast kita tu haaa.. bukan sekadar bahagian aerola tapi keliling tu pun nampak. Naik segan saya tengok situasi ni..

Saya pernah tengok satu situasi, ada sorang hamba Allah lelaki yang bersembang dengan kawan lelaki dia. tiba2 anak kawan dia ni menangis so isteri dia cepat2 lah bagi susu badan dekat ank dia tu... susu badan tu diberi depan2 tu jugak dihadapan hamba Allah tersebut dengan keadaan sehingga menampakkan breast dia tu. U all tahu tak, saya yang terpandang situasi tu nampak hamba Allah tadi tak senang bersembang. yela, mata nak tertengok dekat si ibu yang tengah menyusu anak tu je haaa... takyah cakap orang lelaki la, kita sendiri wanita ni pun kadang2 jadi tak fokus time bersembang kalau berada dalam situasi camtu...

So, saya nak tanyalah u all, apa cara terbaik untuk tegur ibu2 yang menyusu tanpa cover2 sehingga nampak aset sendiri ni ek...?... kadang2 yang buat macam ni pun, kaum kerabat sendiri... nak tegur orang luar memang taklah, kang tak pasal2 kena marah pulak... nak tegur kaum kerabat sendiri pun rasa susah jugak... kang salah paham, takkan nak bermasam muka pulak kan... serba salah la u all... Nak buat2 tak tahu rasa macam tak elok pulak... kalau orang mengata, tak ke mengata kaum kerabat sendiri.. takkan nak bagitahu suami dia pulak suruh bagitahu isteri dia tu cover sikit...

Apa2 pun, sama2lah kita jaga aurat kita ketika menyusu badan anak yer... Sian suami kita, kot2 ada yang bercakap pasal ni di belakang, nanti orang tanya isteri sape, suami kita jugak dapat nama... Lastly mintak maaf kalau entry saya ni tersalah "tulis" yer... takda niat nak berlagak bagus or apa, sekadar nak tanya pendapat... Kalau saya ada tersalah, boleh tegur saya di kotak komen bawah tu yer...

UPDATE : 12:15 TENGAHARI

HARAP JANGAN ADA YANG SALAH PAHAM TENTANG ENTRY NI YER

untuk entry ni, saya tak maksudkan menyusu public macam dekat shopping complex tu semua... tapi maksud saya, sebagai contoh kita kaum kerabat ni duk berkumpul ramai2 termasuk ipar duai lelaki perempuan.. time tu nak menyusu anak, time tu lah yg menjadi masalah saya... yela, menyusu dihadapan kaum kerabat termasuk lelaki dengan selamba sehingga nampak aset.. kalau sekali maybe tak sengaja tapi kalau setiap kali menyusu jadi camtu... tu yang terdetik nak tegur tapi tak tahu cara camna.... pendek kata, apa yang saya tulis ni berkaitan kaum kerabat sendiri... saya bertanya apa cara yang sesuai untuk tegur kaum kerabat sendiri yer... Just mintak pendapat u all... Thats y dekat entry ni saya ada tulis "kadang2 yang buat macam ni pun, kaum kerabat sendiri... nak tegur orang luar memang taklah, kang tak pasal2 kena marah pulak... nak tegur kaum kerabat sendiri pun rasa susah jugak... kang salah paham, takkan nak bermasam muka pulak kan... serba salah la u all... Nak buat2 tak tahu rasa macam tak elok pulak... kalau orang mengata, tak ke mengata kaum kerabat sendiri.."


"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"
"Ya Allah, sesungguhnya aku (Noorzarina binti Ahmad Tazari) namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w."
Apa cara terbaik untuk menegur ibu yang menyusu badan anak ek?

{ 38 comments.. read them below or add one }

Sheila Salim Sheila Salim August 20, 2014
Assalamualaikum kak intan. samalah dengan sheila. ada gak kena camni masa pergi KK awal bulan. serba salah sheila dibuatnya walaupun itu bilik nursing. kita malu tau tertengok. sebab tu depa cipta nursing cover. belilah satu, tak mahal pun nak cover aurat. just my 2cent :)
zachflazz zachflazz August 20, 2014
ya Intan, pentingnya keep aurat agar tidak mendatangkan fitnah ya.
good, ini menjadi bahan yang baik buat saya mengingatkan kaum ibu.
mila mila August 20, 2014
btl tu sis..kalo terselak masa mula2 nak bg susu tu blh la diterima kn..ni kalo mmg dh terdedah je dri awl smpi akhir, maknanya mmg sengaja la tu.sy pn menyusu anak...walaupon dlm kete sy tetap tutup..anak suka sgt selak2, tp sll ajar dia jgn buka2 malu nt org tgk...

sy pn xtahu sis nak tegur org jenis mcm ni, mcm mn...serba slh kn..risau tkt org ingt kite tunjuk bgs huhu
Asha Lya Asha Lya August 20, 2014
Lya blm ada pglman lgi bab2 tu.tpi sewajibnya kenala brpada jaga Surat.sebaiknya carila tmpt yg brlindung kan.
Unknown Unknown August 20, 2014
Tak pernah lg jumpa kes yg mcm ni...tapi kalau sy jumpa..mungkin tunjuk isyarat suh jatuhkan sikit baju dia..
irrayyan irrayyan August 20, 2014
suami irra xkan bagi menyusu anak kat tempat awam camtu. kena g sorok2. kesian suami mereka.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN August 20, 2014
@Mila Hilas

haa betoi kan... mmg rasa sgt2 serba salah.... risau dikata tunjuk bagus.. sebab tak semua orang paham niat kita...
IntaNBerliaN IntaNBerliaN August 20, 2014
@Asha Lya


lya pun ada pengalaman ek... samalah kita... saya ni banyak kali jugaklah nampak situasi macam ni... bila keluarkan dengan hubby, so, secara tak langsung mesti hubby pun nampak, kadang naik malu dengan hubby sendiri yang terpandang jugak situasi tu...
Falsya Falsya August 20, 2014
betul la ina kadang falsya xpaham ngan mak2 gini..falsya selalu nmpk kat shopping mall mak2 nyusu anak smp nmpk bdn sbb dieorg tarik baju smp atas..pakai tudung pulak tuh..tmpt public tau ina..masalahnye kat situ ade je baby room..tp bile falsya pandang dieorg, dieorg boleh senyum tanpa rase bersalah..mcm mana tuh..
nuyui a.k.a miss YUI nuyui a.k.a miss YUI August 20, 2014
kan ada nursing cover apa nth tu kan..

kalau ada beli tu mmg ok sgtlah..lg stu xnk beli boleh jdikan shawl kt yg lebar tu sbg nursing utk cover.
nur anis nur anis August 20, 2014
saya pun malu bila nampak kak..tu yang sekarang ni saya dah start survey baju menyusu dengan nursing cover tu. persediaan bila anak dah lahir nanti.
syawalsimpsons syawalsimpsons August 20, 2014
sue penah jumpe org gini2....entah tak da rasa malu la kot....mungkin pada dier PK..aku boleh menyusu anak ..ko x da...kire bangga la kot..mmmmm...sue kalo anak2 mmg sue pakai nursing cover N alhamdulillah dapat akob yg memang memahami...selaloo cover sue walaupun sue still pakai nursing cover
mama lynn mama lynn August 20, 2014
tegur dengan cara yg sopan. mesti tegur sebab melibatkan aurat.. sy x penah ada pengalaman ni lg. x tau la lepas ni klu da jd real mama mesti kena tempuh jugak dan kan sentiasa beringat untuk bhati2 dlm menyusukan anak
shahdiana shahdiana August 20, 2014
bab nak menegur ni mmg payah ina...jangan kata pasal time menyusu tu..time apa2 pun mmg payah tau orang nak terima teguran dengan hati terbuka...

cuma rasa yana inisiatif sndiri kot..sebagai pompuan mestilah kita nak kena ada rasa malu tu sndiri..otomatik..walaupun kita dah kawin n beranak pinak bukan bermaksud boleh sewenangnya ada rasa apa nak malu...

patutnya kena sentiasa pikir diri kita macam anak dara tu...betoi x...
nita nita August 20, 2014
ikut situasi kalau dia sebelah akak mungkin akak berbisik tegur.. kadang2 mungkin dia tak perasan kot orang tgk...
Unknown Unknown August 20, 2014
betul kak..walaupun Za tak kawin lagi..tapi pernah jumpa segelintir mak2 yg macam tu..
Ann Ann August 20, 2014
pernah jugak kak jadi cmni...sy kluar dr surau mall ternmpk org nyusukan anak kt kerusi depan surau tu...dan ternmpak jugak la breast die..rs serba slh nk tgur...tgk die relax je..

septtnye surau dh dkt, die blh tmpg nyusu dlm surau kan..hurmmm..
Unknown Unknown August 20, 2014
ikutkan kalo isu camnie akan hot bila diperkatakan.. macam-macam pandangan...

uyun pon menyusukan anak kat public tanpa pakai nursing cover.. tapi tak bermakna uyun tak cover badan atau breast masa nak susukan..

jadi cara yang paling mudah, pakai baju yang berbutang atau berzip.. jadi senang nak selak, masa nak selak tue pon, dah siap2 letak mulut anak n cepat cepat cover dengan tudung...

kalo terpakai tshirt time tue, uyun akan selak ngam2 dan bongkokkan badan sikit supaya tak tarik baju tue tinggi sangat..pastue duduk dekat-dekat sikit dengan daddy atau orang sebelah untuk cover sementara proses tue.. bila dah masuk mulut anak, terus cover dengan tudung.. pastue minta daddy pastikan baju tak terangkat dan takde kawasan badan pon terdedah..

budak biasanya tangan tak duduk diam.. jadi setiap masa tangan anak uyun pegang.. kalo die nak selak, cepat-cepat tahan dan cakap "jangan buat camtue.. mummy malu.." lama-lama mesti anak paham kan..

pendek kata, terpulang pada cara kita macam mana nak menjaga aurat sambil jalankan tanggungjawab menyusukan anak.. orang sekeliling pon patut tolong untuk cover ibu-ibu nie masa proses tue..terutama suami sbb suami yang patut tegur bila aset atau aurat isteri ternampak..

rasanya bukan sebab isu mampu atau tak mampu beli nursing cover atau baju nursing.. tapi kurang teguran daripada orang sekeliling buatkan ibu-ibu nie kurang rasa malu dan anggap itu tak salah dan menggangu orang sekeliling..

jadi kita patutlah tegur secara halus kat ibu-ibu nie.. macam tunjukkan isyarat yang minta labuhkan tudung tue.. biarlah die nak terasa atau marah, sebab apa yang kita tegur betul.. dan mungkin boleh buat die tersedar.. maybe orang sebelah die pon akan terasa sebab terlupa nak tegur, terutama suami..

contoh macam kita nampak kawan ada period stain kat baju.. nak taknak kita mesti akan tegur kan.. sbb die tak nampak.. ataupon terlupa zip seluar.. samalah kes macam ternampak aurat time menyusu..

uyun bukan apa, tak suka bila isu menyusukan anak nie selalu dibesarkan dan buatkan kita kaum ibu bertelagah pendapat.. Jadi akan buat orang yang belum kawin @ lelaki anggap menyusukan anak kat public nie memalukan...dan pandang serong macam ibu-ibu nie bersalah..

alamak.. terpanjang pulak komen.. ini cuma pandangan uyun je ye.. mungkin tak sama dengan ibu-ibu yang lain...
Unknown Unknown August 20, 2014
mungkin juga boleh buat-buat pandang n senyum kat die.. bila die balas, teruslah tegur macam tanya umur anak ke, pastue bolehlah bisik atau tegur ternampak aset tue..
biarlah apa respond die, janji kita dah menegur supaya orang sekeliling pon senang..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN August 20, 2014
@mami uyun

haa betoi tu uyun... saya pun kadang2 tak gemar bila org cakap pasal ni... tapi untuk entry ni, saya tak maksudkan menyusu public macam dkt shopping cmplex tu semua... tapi maksud saya, sbgai contoh kita kaum kerabat ni duk berkumpul ramai2 termasuk ipar duai lelaki perempuan.. time tu nak menyusu anak, time tu lah yg mnjadi masalah saya... yela, menyusu dihadapan kaum kerabat termasuk lelaki dengan selamba sehingga nampak aset.. kalau sekali maybe tak sengaja tapi kalau setiap kali menyusu jadi camtu... tu yang terdetik nak tegur tapi tak tahu cara camna....
Maria Firdz Maria Firdz August 20, 2014
Kalau kumpul ramai2 gtu... Bgun dan pegilah nyusu kt tmpt menyorok... Kalau kat shopping complek pun ada tmpat khas dan terlindung.. Apatah lagi kt rumah saudara mara... Minta izin, masuk dlm rumah atau tempat yg tersorok sikit... Org boleh faham dh... Hmm... Tegur secara berbisik aje smbil senyum...tegur ttp kna tgur sbb itu melibatkan bab aurat wajib yg ditutup...
sal ya sal ya August 20, 2014
Ada org mmg x kisah. Akak pn kdg2 kat mall pn bg jgk susu tp xde la smp nmpk semua. Malu org nmpk. Biasa crk tmpt tersorok skt. Kalau ada kenduri kendara pn cover2. Xde la bg dpn adik beradik lelaki. G la jauh skt br bg susu. Xde maknanya dpn org. Stkt ni blm pernah lg la berhadapan dgn situasi mcm ina ni.
Unknown Unknown August 20, 2014
.. uyun maksudkan secara general.. sbb ramai akan pikir pasal kat public..

tp kalo dah ipar duai.. tegurlah baik2.. ajak masuk bilik ke.. kata kesian kat anak dok menyusu time org sembang. mesti tak selesa anak tue..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN August 20, 2014
@mami uyun

Ok, thanks uyun... blh try cara ni :-)
Unknown Unknown August 20, 2014
si ibu sndri kene peka tntng aurat. Skali kita menampakkan aurat suami kita sndiri skali mndpt dosa. Walaupn BF ni sifat mulia jngn remehkn aurat. Kalau saya akan saya beri isyarat dngn tngn atau mata yg aurtnya trdedah@ mnyuruhnya BF dtmpat trlindung dngn kata2 lmbt agar x trsa.
Rizziela Rizziela August 20, 2014
saya pernah diskuss dgn husband dulu benda yg sama..sebab kami juga menghadapi situasi yg sama

Dulu masa sy bf anak...kalau rumah orang..sy x malu utk pinjam bilik..saya akan bf anak dlm bilik..kalau x ada bilik..dekat ruang yg memmang x ada orang duduk..kalau ramai..mcm hari raya...suami yg akan lindung saya...supaya orang x nampak
ecah khalili ecah khalili August 20, 2014
Ecah baru nmpak situasi ni smalam!
Rasa malu sgt2 walaupon bukan kita y buat mcm tu..
Smalam dekat klinik sorang mummy ni sambil berjalan sambil mnyusu baby die..
Baby die baru brape hari je lahir sbb tgk mummy tu pakai stokin dlm pntang.l
Bukan stakat miss B,perut die pon nmpak jelas..sbb die brdiri so nmpak la bila die selak baju bagi baby mnyusu..
Maluuuu sgt2 ecah rasa..
Sbb kat situ ramai sgt2 laki..
ecah khalili ecah khalili August 20, 2014
Ecah baru nmpak situasi ni smalam!
Rasa malu sgt2 walaupon bukan kita y buat mcm tu..
Smalam dekat klinik sorang mummy ni sambil berjalan sambil mnyusu baby die..
Baby die baru brape hari je lahir sbb tgk mummy tu pakai stokin dlm pntang.l
Bukan stakat miss B,perut die pon nmpak jelas..sbb die brdiri so nmpak la bila die selak baju bagi baby mnyusu..
Maluuuu sgt2 ecah rasa..
Sbb kat situ ramai sgt2 laki..
Fiza Rahman Fiza Rahman August 21, 2014
Ntahlah ina. Susah nak tegur orang macam ni. Patutnya dia kena fikir pasal aurat juga. Kalau nak selamba pon menyusu anak, janganlah sampai menampakkan aset tu. Saya kalau breastfeed kat public kekadang memang tak pakai nursing cover. Tapi saya cover dgn tudung atau dengan kain lampin.

Kalau segan nak tegur secara lisan, boleh gak tulis pakai kertas pastu bagi kat ibu menyusu nih.
NaZiRaH @ Ezyra NaZiRaH @ Ezyra August 21, 2014
Cer ckp kt dia lapik2 contoh gini kak..
"bising ni..jom kita p tetek dlm bilik.."
Sy klu ank nk nyusu n ada org mmg masuk dlm bilik..klu nk g jln wajib pkai bju nursing.
Mrs Velentine Mrs Velentine August 21, 2014
MV kalau kat umah mak mertua lebih selesa bawa baby masuk bilik BF..
Unknown Unknown August 21, 2014
kat sini ramai yg myusu badan terang2an.. jijah pula yg malu..

tapi salah satu cara yg boleh tegur
1. kita boleh panggil si ibu tu baik2. duk dalam bilik beritahu itu ini kan
2. boleh suruh dia pakai nursing cover
3. tak pun pakai baju yg ada butang depan. jadi senang nak selak
Nora Karim Nora Karim August 21, 2014
ina, dulu akak pernah juga tegur org (suka hati akak je tegur... haha). org pernah cakap, cara mudah nak tegur org adalah dengan memberi... maksudnya, kita hadiahkan dia nursing cover... tapi dulu akak tak beli nursing cover... sebab nursing cover di pasaran dulu kecik... so akak jahit sendiri selendang dan jadikan nursing cover... so, bila ada sedara mara yang rasa tak kisah menyusukan anak sambil menunjukkan asetnya... maka akak hadiahkan nursing cover tu... dan ckp akak jahit sendiri... sambil sedarkan dia indirectly... alhamdulillah lps tu dia pakai selendang akak tu setiap kali dia menyusukan anak... plus... dia ada jahit sendiri 2/3 helai selendang yang lain untuk dipakai berganti2... :D cubalah ina...! insyaAllah... itu teguran paling lembut... moga Allah permudahkan urusan ina... nanti akak cuba ambil gambar selendang yg akak jahit yea...
Syamimi Saad Syamimi Saad August 24, 2014
Asslmkm kak.. Sy pnh jgk berdepan dgn situasi mcm ni.. Mmng malu.. Tp sbb tu baru kawin, jd sy buat xtahu je la.. Sbb xnk nti kata kta ni apa pula.. Mngkin dorang dh terbiasa kut. Tp klau sy dh set dlm diri, if nti ada bby time tu kt umh mil mtk izin masuk bilik la.. Sgan..
Mimie Mimie August 24, 2014
kak.ina sy setuju cara kak nora karim...memg cara yg teguran yg efektif
Lara ku Lara ku November 06, 2015
Pernah alami situasi macam ni. Saya tegur terus orang tu. Bukan apa. Terlalu terdedah sangat. Saya kata aurat kena jaga. Nak menyusu masuk bilik yang di sediakan. Tak pn ambil selendang cover sikit dada gan perut tu. Saya pn susukan anak. Saya biasa cover guna selendang supaya bahagian dada,perut dan pinggang tak terlihat oleh bukan mahram saya.
Unknown Unknown September 16, 2016
Saya tgh pregnant..tp da pkir hal mnyusu ni..sbb saya mmg sgan bf dpan org hatta mak ayah sndri.jd saya plan nnti bila nk bf je masuk blik..or kalau kt luar ttup ngan selendang la..ipar duai saya selamba je bf depan sedara mara..ishh..segan