Pandangan orang tua2 bila jarak umur anak dekat2

Bila melibatkan jarak anak yang dekat2 @ rapat2 ni, macam2 pendapat ada.. ada yang tak kisah, ada yang terlebih kisah.. yang terlebih kisah tu, kadang bukan diri kita pun  tapi orang2 disekeliling kita.. untuk entry ni saya tak nak cakap pasal negatif2 tu.. shuhh jauh2 kata2 negatif tu, kita ambik yang positif je.. Nak buat apa pikir negatifkan.. bab2 ni kita kene happy barulah seronok.. (",)

Saya nak cerita antara pandangan orang2 tua bila kita yang muda2 ni mengandung dengan jarak umur anak yang rapat, katanya "Takpa, masa muda ni beranak ramai2.. nanti anak2 dah besar senang... dah takda nak pikir pasal anak kecik.. ni bila anak dah besar baru nak beranak pulak, dah kene jaga anak kecik lagi.. tak boleh nak berehat lagi".. Ayat yang orang pernah cakap or saya pernah dengar tu lainlah ayatnya tau, tapi maksudnya sama.. 

Kiranya dorang nak bagitahu saya, masa muda ni, saya beranaklah berapa ramai yang saya nak.. nanti saya dah kertu sikit, takdalah baru nak beranak lagi.. tak ke time tu nak kene jaga baby lagi.. Kata orang, "Penat jaga anak tu biar sekali harung.. anak dah besar kita pun dah senang".. Alaa kalau kita nak "sakit" sikit pun time anak2 kecik tu je... Haa nampak tak kata2 positif tu camne.. dan2 saya rasa macam nak mengandung setahun sorang.. muahahahhahh...

Bab anak, setiap orang ada pandangan masing2.. ada komitmen masing2... saya tak nak komen pasal tu... ini just sharing diri saya sendiri.. apa yang saya rasa.. Secara peribadi, dalam bab anak, saya tak pernah pikir pasal kewangan.. tak pernah saya kata taknak anak lagi sebab risau kewangan tak kukuh lagi ke apa ke.. Sebab saya percaya, setiap anak yang lahir, dah tertulis rezeki mereka.. Walaupun bukan direct kepada mereka, tapi mungkin melalui orang tengah, sebagai contoh, mana tahu kot2 my dear dinaikkan pangkat, tak ke gaji pun naik.. kira macam tambahan gaji tu dah dianggap rezeki anakla kan...

Walaupun saya tak kerja, hanya my dear sorang je yang mencari nafkah untuk kami, Alhamdulillah kami tetap cukup makan minum.. walaupun bukan mewah tapi cukup segalanya.. Pernah tak u all perasan, duit gaji kita, belum habis bulan lagi dah habis, tapi kita tetap boleh makan minum.. mana datang rezeki tu...? tu kata, rezeki Tuhan ni luas.. walaupun kadang kita rasa kita tak mampu tambah anak sebab masalah kewangan tapi percayalah.. anak kita ada rezekinya sendiri.. 

---------------------------------------------

Saya kalau dah start menulis, titik noktah memang tak jumpa.. kalau ikutkan nak tulis panjang lagi ni.. Entry tanpa gambar, macam biasalah u all, panjang dia mesti berjela.. hahhah.. ni belum u all jumpa saya face to face lagi ni, tak sempat u all nak masuk line kalau dengar saya sembang.. ekkekek.. Penutup entry ni, saya doakan moga Tuhan kurniakan zuriat macamana Tuhan memberi saya untuk merasai saat indah bergelar seorang ibu kepada rakan2 saya yang masih berusaha untuk dapatkan anak... InsyaAllah, moga ada rezeki u all kawan2 kesayangan saya dunia akhirat ni untuk bergelar seorang ibu.. Tak lupa jugak moga Tuhan makbulkan impian saya moga kandungan saya ni adalah anak lelaki.. InsyaAllah dengan izinNYA jika saya layak untuk mempunyai amanah menjaga seorang "pemimpin"... Aamiin....

     "Ya Allah... Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau                              kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku.."                       "Ya Allah, sesungguhnya aku namakan anak yang berada dalam kandunganku ini dengan nama Muhammad. Maka jadikanlah dia anak lelaki dengan kebenaran empunya nama yang mulia ini, iaitu penghulu kami Muhammad s.a.w..." 

{ 35 comments.. read them below or add one }

Sheila Salim Sheila Salim February 13, 2014
Assalamualaikum kak intan. sheila pun pernah terfikir, bila gaji habis still boleh makan minum.. rasa bersyukur sangat, murah rezeki Allah beri kat zuriat yang kita kandung ni. Syukur alhamdullilah. Sheila nak anak ramai, suka budak-budak. Yang penting, jangan fikir sangat hal-hal negatif yang orang selalu cakap. In shaa Allah, Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik buat khalifahNYA (",)

Kita doakan kak intan dapat segeng bola sepak dengan kita, hihiiii
Unknown Unknown February 13, 2014
1 lagi org tua2 selalu ckp anak dekat2 ni nnt kurang kasih syg..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 13, 2014
@arina abdul rahman

yap betoi tu, saya pun pernah dengar orang cakap camni.. tapi tu la, utk entry ni, pemikiran negatif telah dihalau jauh2, so, ambik yang positif je.. tu yang negatif tak story kat sini.. :-)

btw, pasal kurang kasih sayang tu, rasanya ia bergantung pada kita as a parent untuk handle... :)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 13, 2014
@Sheila Salim

Wah, shiela baby boy ek nanti.. alhamdulillah.. thanks ek doakan akak, moga masinlah mulut shiela.. :-)
syawalsimpsons syawalsimpsons February 13, 2014
sue pon teringin nak anaak jugak..tp mmg plan tahun depan..tp kalo dah rezeki tahun ni...sue terima je...insyallah...kalo bab kewangan tu ina..mmm..entah la..pendapat sue, kewangan tu perlu di titikberat jugak la..sebab pening jugak nak mengahntar anak2 ke taska bagai kan...
PetakBunga PetakBunga February 13, 2014
saya kerja.. anak pun br 6 bulan. kalau boleh dlm masa terdekat tak nak anak lg. sy betul rasa tak larat.. tambah lagi, takut tak dapt nk tumpukan perhatian kat anak ni. risau gak umur dah tua..kalau bolh nak anak ramai2.. ha..ha..
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 13, 2014
@syawalsimpsons

yap, betpi tu sue.. sbb tu saya dah tulis awal2 setiap orang ada komitmen masing2... apa yang saya tulis ada atas diri saya sendiri,xda kaitan dengan orang lain.. macam saya ni, saya tak pikir sangat bab kewangan memandangkan saya tak perlu spend duit utk hantar anak kat taska.. dah saya sendiri pun tak kerja kan, kira duit utk bg taska dah boleh jimat utk belanja anak2.. :)
Unknown Unknown February 13, 2014
ish akak ni buat saya rasa mcm nak beranak lg je...hehehehehe
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 13, 2014
*typo

betpi = betoi

saya tulis ada atas diri saya sendiri = saya tulis adalah atas diri saya sendiri
ayunidati ayunidati February 13, 2014
betul tu anak itu pembawa rezeki...
Masya Masya February 13, 2014
inilah ina yg saya kenal dr mula .. berblog suke mulis cerita pnjg ... suke meluahkan apa yg dia rasa mengenai diri .. dan yg pntg positif ...

insyaallah rezeki ada dimana².. sbb tu allah kata amalkan solat dhuha ...

lain org lain pendapatnyakan.. tp tu semua pun aturan allah kene percaya jgk tu.. sy plg x suke bile org tegur.. napa x tambah ank lg.. tkt badan x slim ker, rasa mcm nak pang jam² tu kalau ada kuasa luar biasa huhuhuhu


Ummi Hanie Ummi Hanie February 13, 2014
tahniah ina.

sy pun baru dpt baby 3 bulan umurnya dah...

kata2 org tua tu slalu sy dpt dan iyakan... yup mmg perit sikit anak kecik jarak dekat2.. tp senangnya sekali harung jer
Unknown Unknown February 13, 2014
setujuu. dulu sebelum kahwin selalu ckp kat tunang, nanti dah kawin kena fikir pasal rumah. bile dah kawin fikir pasal anak. tapi tak sangka anak nak masuk dua dah. dan alhamdulillah cukup makan pakai susu anak semua. walau pun peningkatan gaji tak banyak mana. tapi rezeki utk anak tu sentiasa ada. syukur alhamdulillah.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 13, 2014
@Petak Bunga

anak umur 6 bulan tu mmg kira awai jugakla kan.. ia bergantung pd kemampuan kita la kan.. sbb kita yg lebih memahami diri kita.. :)


btw, irma hasmie pun dah prgnant anak kedua.. ank 1st baru umur 10 bulan++.. wah, bergosip jappp.. hihii.. bkn pe, bangga dengan irma, kira macam dia takda masalah walaupun mengandung di usia anak yang kecik lagi.. so, saya pun kene buat steadyla walaupun maybe ada yg kata saya awai sangat dah mengandung lagi.. hihi.. boleh gituuu... ekkekek
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 13, 2014
@Masya

positif tu sangat2 perlu dalam kehidupan kita :-)

yap betoi tu.. apa2 pun, mintak tolong dengan Tuhan.. takyah pikir apa orang kata, tapi pikir apa Tuhan kata..

tu la kan, manusia ni mcm2 kan.. takda anak pun org kata, anak jarak dekat pun orang kata, anak jarak jauh pun orang kata... tp org tak tahu apa yg kita rasa kan..

apa2 pun, doa saya moga yana dimurahkan rezeki untuk dapat 2nd baby..!!
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 13, 2014
@Ummi Hanie

ayat hujung tu yang saya suka "senangnya sekali harung".. yap.. sekali harung je kita rasa perit jaga anak kecik2 ni..

anak2 yg jarak usia tak jauh ni, bila besar, mereka rapat kan.. walaupun masa kecik kdg2 suka bergaduh.. adehhh.. ni lah antara dugaan beranak dekat2.. tapi kita as a parent, mesti tahu macamana nak handle peel anak2 kita kan... :-)
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 13, 2014
@Zuraidah Hasidin

haaa kan???..

saya pun perasan benda ni tau.. dulu sayakan, sblm kawen mmg tak pernah pikir yg saya tak akan kerja, mesti kerja.. kene ada duit sendiri...!! terpikir2 mampu ke "hidup" berkeluarga jika sorang kerja n dah ada anak..

tapi Tuhan adalah sebaik2 perancang... tak sangka skrg dah nak msk 3 orang anak.. alhamdulillah cukup makan minum segalanya.. siap boleh menyimpan lagi..

hidup perlu pikir positif.. biar semua orang tak suka dengan apa yg kita buat pun, janji Tuhan suka.. itu adalah lbh penting..!! :)
Unknown Unknown February 13, 2014
saya setuju sangat bab rezeki.. takde la dapat anak terus rezeki mencurah curah tak bertepi..haha.. tapi bila anak lahir tu kan.. tiap kali ada kekusutan pasal duit.. mesti tetiba ada rezeki masuk.. sikit sikit tapi tak putus putus.. bersangka baik dengan Allah..

saya pun suka sekaligus.. nanti dah berumur dah tak larat nak jaga anak kecik.. err..sekarang pun dah masuk tiga siri kan..haha..
me.ronazil.ab me.ronazil.ab February 13, 2014
salam
rezeki masing2 kak...
semua Allah dah tetapkan...
lynndamya lynndamya February 13, 2014
Salam, kak lamanya saya tak singgah sini..sihat? Hehe..
haa klw ikut sy punya pandangan yg muda-mudi sangat lah kononnya ni, anak umur jarak dekat2, saya fikir wah hebat mak ayahnya, subur gitu~ haha..teringat zaman skolah, cikgu Math sy tiap2 tahun cuti bersalin, dpt baby...sy mcm wahhh~ haha :p
aminnnnnn untuk doa tu, sy sebak juga klw fikir mereka yg masih belum dpt anak, kesian :(...harap sy juga ada ramai anak nanti! hehe :D
Unknown Unknown February 13, 2014
Dulu masa sekolah menengah memang dah terfikir macam mana seorang ibu melahirkan anak dorang. wahh bertapa hebat seorang ibu melahirkan anak, baca entri kak ina nih yang nak sangat mengadung rasa kagum pula hihi. proud to be woman. hihi

p/s : walaupun komen takda kaitan. biar pi la kan hihi
Maria Firdz Maria Firdz February 13, 2014
Ya.. Setiap ank de rezeki.. Mcm sy, target smpurna penyusuan si sulung terus smbung yg kedua.. Alhamdulillah.. Dipermudhkan..
ayut ayut February 13, 2014
Amin....insya Allah.ada rezeki masing2x.yg penting usaha dan tawakkal...
Rizziela Rizziela February 14, 2014
Betul tu..untung kalau dapat beranak awal2 dengan anak yg ramai..sy kalau boleh pun nak gak..tp apa kan daya ..3x peluang ajer yg ada..nasib baik yg 2nd tu twin

Kadang2 blm hujung bulan..budget dah lari...tp sampai hujung bulan..boleh lagi belanja anak2 makan..beli jajan..beli keperluan anak.mana datangnya duit? Hanya ALLAH yg maha mengetahuinya
msredcheesecake msredcheesecake February 14, 2014
akk tak kisah jarak anak dekat... aturan Allah tu kan terbaik.... best apa..mmg lah penat sikit ...hhee
☾SHiemaCMa786☾ ☾SHiemaCMa786☾ February 14, 2014
salam K.iNa..

hihi..anak dekat2 ni mmg ada byk pros n kons.
same jgk mcm jarak anak yg jauh2..

cma sendiri mmg merancang.takut sgt cma lalai dan berat sebelah dlm mencurahkan kasih syang kpd anak2..buat masa ni mmg nk 2 je..
alhamdulillah..mmg allah dgr doa tu..

target nk 4.. coming soon agaknye.. hihi.. :p

amin...amin..semoga mereka yg try o convince dimakbulkan
IntaNBerliaN IntaNBerliaN February 14, 2014
@Rai Ourkizuna

saya setuju dgn statement rai..!! hihii

btw, betoi tu.. apa yg saya tulis ni pun berkaitan diri saya sendiri kan.. yang dah mmg masuk 3 series.. so, faktor usia kene pikir gak tu.. hihi
Mimie Mimie February 14, 2014
setiap anak memg ada rezeki masing masing...kak ina doakan sy jugak eh...sy target ujung tahun kot..kali nih nak anak laki2 n kembar..in shaa Allah kalau Allah izinkan
Unknown Unknown February 14, 2014
like byk2 entri ni dear.. deqla pun setuju bab rezeki tu.. mmg kdg2 tu lom habis bln duit dah semput.. tp alhamdulillah.. ada rezeki lain yg masok.. syukur sgt.. deqla pun x penah terfikir nak bagi kukuh kewangan dulu baru pikir nak ada anak.. sikit pun tak.. tp ada yg beranggapan mcm tu pd kami..hmm..dan deqla penah bgtau org yg ckp mcm tu, anaklah tu pembawa rezeki.. dlm usia yg mcm sekrg ni takde maknalah nak rancang2 bagai.. cuma lom rezeki lagi utk ada anak.. ssh nk phmkan org ni..huhu..
haryati haryati February 14, 2014
betul tu ina, setiap anak mang ada rezekinya cuma kita tak dapat nak pastikan rezeki yang Allah akan beri tu dr segi apa...sebab rezeki Allah tu luas...
Unknown Unknown February 14, 2014
betul kak.. jijah setuju.. jijah kalau boleh nak beranak ramai n rapat.. nak kejar umur dan suami pulak pencen muda.. jadi time ni nak besarkan anak2 biar susah macamaner pon.. rezeki anak sentiasa ada
ecadwinkyasha ecadwinkyasha February 15, 2014
xdehal la kak nak beranak dekat2 je jauh...klu kata kurang perhatian, itu salah ibubapa xmain peranan..parents patut main peranan.klu ibu jaga adik, ayahnya mesti amik peranan jaga kakak..baru adil.

mcm eca kan, beza dgn abg setahun lebih je.abg lahir bulan 10/1987..eca lak bulan 1/1989 abg masih menyusu, eca dlm perut.tapi so far, dri kecil xde nak jeles pun dgn abg..kdg2 rsa lbh rapat dgn abg berbanding dgn kakak...
Cik Rose Cik Rose February 16, 2014
Aminn.. terima kasih buat doa tu Kak Ina.. Ros juga doakan moga kak Ina diizinkan Allah untuk mempunyai anak lelaki...
Mama Yong Mama Yong November 03, 2016
Salam.. Bgus kan kalo sy dapat berfikiran positif camni.. Syok sgt2.. Skrg ni sy tgh pregnant 2 bulan.. Anak 1st br 9 bulan.. Mula2 rase down gak..
Tapi bila baca blog ni alhamdulillah.. Sy hepi sangat2.. Syukur sangat2 tuhan bagi rezeki anak pada sy.. Alhamdulillah..