Khasiat Kurma untuk ibu mengandung

Nak share dengan ibu2 or bakal ibu tentang khasiat buah kurma.. Post yang lepas saya ada bagitahu sepanjang mengandung saya amalkan makan buah kurma, actually buah kurma ni dah jadi menu wajib ketika breakfast dengan my dear masa dekat rumah..

Kurma ni banyak khasiat dia, memang saya amat2 galakkan u all makan kurma la, lebih2 lagi time pregnant, mudah nak bersalin..Bahkan Allah Subhanahu wa Ta’ala pun memerintahkan Maryam binti Imran untuk makan buah kurma ketika nak bersalin pasal buah kurma mengenyangkan.. selain itu juga buat gerakan kontraksi rahim bertambah teratur, sehingga Maryam dengan mudah melahirkan anaknya

Antara kelebihan kurma yang saya dah copy paste :-

Menguatkan sel-sel usus dan dapat membantu melancarkan saluran kencing karena mengandungi serabut-serabut yang bertugas mengontrol laju gerak usus dan menguatkan rahim terutama ketika melahirkan.

Buah kurma matang sangat kaya dengan unsur Kalsium dan besi. Oleh karena itu, sangat dianjurkan bagi perempuan yang sedang hamil dan yang akan melahirkan, bahkan Allah Subhanahu wa Ta’ala memerintahkan kepada Maryam Al-Adzra (perawan) untuk memakannya ketika sedang nifas (setelah melahirkan). Kadar besi dan Kalsium yang dikandung buah kurma matang sangat mencukupi dan penting sekali dalam proses pembentukan air susu ibu. Kadar zat besi dan Kalsium yang dikandung buah kurma dapat menggantikan tenaga ibu yang terkuras saat melahirkan atau menyusui. Zat besi dan Kalsium merupakan dua unsur efektif dan penting bagi pertumbuhan bayi. Alasannya , dua unsur ini merupakan unsur yang paling berpengaruh dalam pembentukan darah dan tulang sumsum.

Ruthab (kurma basah) mencegah terjadi pendarahan bagi perempuan-perempuan ketika melahirkan dan mempercepat proses pengembalian posisi rahim seperti sedia kala sebelum waktu hamil yang berikutnya. Hal ini karena dalam kurma segar terkandung hormon yang menyerupai hormon oxytocine yang dapat membantu proses kalahiran.

Memudahkan bersalinan dan membantu keselamatan ibu dan bayinya

Kaya dengan zat besi -sesuai dimakan oleh wanita yang datang haid & mereka yang mengalami masalah anemia ( kurang darah merah )

Mencegah barah payudara & rahim 

Sabda Rasulullah S.A.W.
"Berilah makan buah kurma kepada isteri2 kamu yang hamil kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal lahir itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya"

Sebenarnya banyak lagi kelebihan buah kurma ni, tapi ni je yang saya letak, u all boleh search dekat internet.. So, Ibu2 hamil u all sangat2 digalakkan makan buah kurma sebab terlalu banyak khasiatnya & sepanjang tempoh berpantang pun elok dimakan bagi memudahkan pengecutan rahim.

UPDATE :-

Kebaikan makan BUAH KURMA mengikut pengalaman saya

 
Khasiat Kurma untuk ibu mengandung

3 comments.. read them below or add one

9n0L4 9n0L4 August 09, 2012
khasiat kurma ni mmg takleh nk sangkal. :)
Ummi Raid Ummi Raid September 03, 2012
Mohon kongsi bersama sebagai alternatif pilihan. Dapatkan Set Pengurusan Uri Ummi Raid. Mudah & Praktikal. Bersifat semulajadi & mesra alam. Terima kasih.. http://ummiraid.blogspot.com
QasehnyaRania QasehnyaRania January 21, 2013
selamat petang :D

oh ya..cik su nak tanya
nak buat GA ke sempena anniversary blog nanti?

kalau buat, if masih ada kuota utuk sponsor ciksu nak join, boleh?
kalau dah penuh kuota sponsor..ok :D