Biskut TANPA GARAM & TANPA GULA untuk anak2...

Secara peribadinya, saya lebih selesa masak solid food untuk Afrina berbanding guna yang dah ready di pasaran... Bukan solid food je... Senang cakap, saya suka anak2 saya makan dari air tangan saya sendiri.. Sebab tu saya berazam, satu hari bila Alisha dah sekolah rendah, saya nak bekalkan dia dengan masakan yang saya masak.. Baru2 ni saya ada buat kudap2 untuk Afrina... Buat biskut je pun... tapi biskut yang saya buat untuk Afrina ni, TANPA GARAM & TANPA GULA yer... maklumla, umur Afrina baru nak masuk 8 bulan... so, NO SUGAR NO SALT... Hari tu saya dah buat entry kenapa tak boleh bagi anak makanan yang ada gula or garam sebelum sampai usia yang sepatutnya... Saya ada share gambar biskut Afrina ni di facebook, ramai pulak mintak resepi, so saya nak share la di blog..


Biskut ni bukan saya buat sorang tau... atas bantuan Alisha & Aqilah... doranglah yang tukang terap biskut ni.. hahha.. Kalau u all nak tahu, rasa biskut ni sangat2 sedap..!! Bayanglah, Afrina sekali makan boleh habis 2 3 keping... bukan je Afrina yang makan, termasuk dengan kakak2 & ibu dia... hahhahha... sedap sungguh u all... Membuka selera orang tua macam saya ni haaa... kah kah kah.... dah la bau wangi.. tak beragak betoi biskut Afrina ni tau... Biskut ni sesuai untuk anak2 yang berusia 7 bulan ke atas... Biskut ni jenis yang cair di mulut yer... Rasa macam nak buat biskut ni je hari raya nanti... hahhah


Bahan2 yang digunakan tersangatlah simple cuma harga je sedikit mahai... Macam butter unsalted tu, 200 gram je pun tapi dekat nak sepuluh hengget seketoi... Terkejut ibu dia tengok rege... hahhahhah... tapi demi kebaikan anak, 10 hengget tu rasa macam seposen je.... Tu diaaaa hebat tak perbandingan dia... (",) redha je la kan, semua ibu2 di dunia ni nak yang terbaik untuk anak2... benda mampu takda masalah la kan... lagipun air tangan ibu tu lebih berharga dari beli yang berlambak2 di pasaran tu... demi biskut Afrina, segalanya ibu sanggup... perghhhh..!!

CARA : 2 CAWAN TEPUNG ATTA (tepung yang biasa orang guna buat capati) + 2 CAWAN TEPUNG JAGUNG = AYAK.... PURI KURMA + KISMIS (rebus or kukus kurma & kismis pastu blend) + 200 GRAM BUTTER UNSALTED = PUKUL (saya guna mixer) HINGGA KEMBANG PASTU MASUKKAN TEPUNG YANG DIAYAK TADI SEDIKIT DEMI SEDIKIT... PASTU U ALL GAUL2 ADUNAN HINGGA IA TAK MELEKAT DI BEKAS... LEPASTU APA LAGI, U ALL GELEK LA BAGI LEPER & TERAP IKUT ACUAN YANG ADA DI RUMAH U ALL... PASTU BAKAR PADA SUHU 150C SELAMA 15 MINIT OR SEHINGGA IA BERTUKAR WARNA PERANG... SIAP..!!!

P/S : TEPUNG ATTA TU DIGANTI DENGAN TEPUNG GANDUM PUN BOLEH JE.... TAPI SEELOKNYA TEPUNG GANDUM YANG UNBLEACH

P/S : SUKATAN NI BOLEH DAPAT LEBIH KURANG 100PCS

"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku"

{ 16 comments.. read them below or add one }

AnonymousAnonymous April 30, 2015
rajin nye..btol , saya pun Inshaa Allah baby lahir nt..dah besar, nak buat biskut untuk dia sndiri...lagi selamat..takde bahan pengawet..kan
Unknown Unknown April 30, 2015
Alamak.. ada kurma and kismis la.. 2 Benda ni memang tak lalu Kat tekak.. aduhai..pening dgn.diri sendiri..
Sheila Salim Sheila Salim April 30, 2015
Assalamualaikum kak ina, wahhh sedapnya. betul, unsalted butter memang mahal mencekik. tapi demimu anak, semuanya nampak murah. hehehehe. nak beli biskut ni dekat kak ina. hehehehhe :)
Unknown Unknown April 30, 2015
butter ni kalau kita beli kat kedai barang buat kek tu murah sikit..saya selalu beli.tapi tak kan beli kat pasaraya atau kedai biasa..kalau nak beli beli je kat kedai buat kek2 tu..kalau kat kedai kek kat rumah saya ni harga nya dalam 9 ringgit lebih je.
Fifi Nadhrah Fifi Nadhrah April 30, 2015
kat rumah ade high protein unbleached.. boleh cuba ni..
AnonymousAnonymous April 30, 2015
Wah bestnye dpt making sendiri biskut akk gak xberseni huhu
lynndamya lynndamya April 30, 2015
Salam, wahhhh even takde gula dan garam pun boleh jd sedap ye biskutnye? nice2...buatlah utk raye nt kak, mesti tetamu kagum, hahaha :D
Mimie Mimie May 01, 2015
tengok pun sy tau sedap..hehehe
Puan Kutu Puan Kutu May 04, 2015
terbaiklah Ina..sy tak pernah buat biskut camni utk Afia..sbb unsalted butter tu takda jual.kt tesco n mall besar ada la..tu alasan.hehe..
Unknown Unknown May 06, 2015
bestnya..boleh try ni..biar makan hasil tangan ibu sendiri
AnonymousAnonymous October 20, 2015
Salam sis..nk tanya, puri kurma tu agak2 banyak mna?brapa sudu or brapa grm ye..tq.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN October 20, 2015
@Tanpa Nama

saya lupa aritu saya letak banyak mana... tapi saya letak puri kurma tu, ikut tahap kemanisan yg saya suka... nak manis sikit, lebihkan puri kurma, nak tawar sikit, kurangkan puri kurma
AnonymousAnonymous February 25, 2018
X berkecai ka bila pegang kak?sbb sy ada beli biskut yg ingredients mcm ni utk anak..bila anak pgg berkecaiu