Nasihat untuk pelanggan LAZADA.COM.MY

FIRSTLY SORRY SEBAB ENTRY INI ADALAH ENTRY BARU YANG SAYA TULIS SEMULA... ENTRY SEBELUM NI SAYA COPY PASTE & SIMPAN DALAM DRAFT... PUNCANYA SAYA RASA MACAM ENTRY TU TAK SESUAI DI TULIS DI BLOG SAYA.. ENTRY TU BER"EMOSI"... SO, SAYA TULIS ENTRY LAIN YANG LEBIH "COOL" UNTUK BACAAN U ALL... APA YANG SAYA NAK TULIS ADALAH KESIMPULAN DARI ENTRY YANG SAYA TULIS SEBELUM INI... OHYA, TAJUK ENTRY JUGA SAYA TELAH EDIT..

Kes Awal Ashaari

Masalah yang saya lalui dengan pembelian di LAZADA adalah item yang ditulis ADA STOK TAPI SEBENARNYA DAH KEHABISAN STOK... Saya dah order... dah bayar duit... hari keempat saya order, saya telefon LAZADA bertanya pasal penghantaran item tersebut, pihak LAZADA bagitahu TAKDA STOK... Di sini masalah mula timbul... Sebelum hari keempat, hari kedua saya dah hantar emel.. pihak LAZADA bagitahu item akan sampai ikut jadual... 2-4 hari bekerja.. hari ketiga saya hantar emel lagi, tapi pihak lazada mohon maaf sebab tak dapat hantar barang ikut jadual dengan alasan ada masalah penghantaran... saya mintak date yang mereka boleh pos tapi emel tak dibalas... hari ke 4 tu saya terus call & baru tahu rupanya stok tiada... lepas ber'pot pet pot pet' dengan pihak lazada, last2 saya malas nak bising2 lagi dah... saya suruh mereka refund je duit saya.. memandangkan barang yang saya order tu bukan saya punya tetapi saya tolong order untuk orang lain yang URGENT nak guna... So, pihak lazada bagitahu saya akan dapat kembali duit saya dalam tempoh 5-7 hari bekerja... dengan kata lain, minggu depan... So, tunggu je la duit tu masuk bank saya minggu depan...

Btw, jika nak baca lebih banyak lagi pasal LAZADA... pasal orang komplen berkaitan LAZADA BOLEH BACA MACAM2 KOMEN LAGI DI BLOG INI, DI BAWAH TAJUK SHOPPING AT LAZADA.COM.MY? BEWARE!.Ingatan ikhlas dari saya, jika nak membeli online di LAZADA, lebih baik buat COD @ CASH ON DELIVERY berbanding terus bayar online... Lagi satu, kalau nak bayar online, better call LAZADA terlebih dahulu untuk confirmkan betul ke item yang u all nak beli tu ada stok... Jangan terjadi seperti kes saya & Awal Ashaari... item tulis ada stok tapi hakikatnya takda... duit dah bayar online...

UPDATE 14/11/2014 @ 3:35PM

KES YANG TERTULIS DI ENTRY INI ANTARA SAYA DENGAN LAZADA TELAH SELESAI... BOLEH BACA STATUS FB SAYA DI BAWAH UNTUK LEBIH LANJUT





"Ya Allah,Terima kasih atas rezeki anak yang kau kurniakan kepadaku, aku memohon moga kau kurniakan rezeki anak untuk rakan2 ku seperti mana kau kurniakan untukku" 

{ 48 comments.. read them below or add one }

Yana Yani Yana Yani November 12, 2014
tak pernah beli dengan diorang ni
tapi kedengaran menakutkan
memang tak akan beli lah jawabnya
Mrs Velentine Mrs Velentine November 12, 2014
mmg tak berapa dgn lazada ni kak ...kalau yg kak sabah ni beli rugi sebab kena charge utk cost penghantarn
idzwa kamaruddin idzwa kamaruddin November 12, 2014
nasib baik saya x membeli lagi dgn lazada
Nazayiena Ayiena Nazayiena Ayiena November 12, 2014
nasib baik saya x pernah membeli kat lazada,baru nak berminat dgn presurre cooker yg ada kat iklannya.
Mila Hilas Mila Hilas November 12, 2014
oooo sebab entry akk ni lah encik HH buat entry rupanya..hehe...

ish mjr xsmpt beli lg dgn lazada
Mila Hilas Mila Hilas November 12, 2014
oooo sebab entry akk ni lah encik HH buat entry rupanya..hehe...

ish mjr xsmpt beli lg dgn lazada
emi a.k.a bearyblossom emi a.k.a bearyblossom November 12, 2014
Omg omg! Baru je ingat nak beli mesin jahit kat Lazada. Camne ni. Tapi actually my boss pun pernah kena dgn Lazada ni. Purchase tv yang ada 3D amenda la konon. Kat website tulis camtu. Then bila sampai, tv lain yg sampai, yg lagi murah. My boss call tanya, jawapan dorang, "barang yg Encik nak tu dah takde stok dekat kami buat amsa skrg". Ewah2..kemain. Memang melenting la bos sy. Bos sy ckp nak report kat Hal Ehwal Pengguna ke amenda ntah. Then dorang mintak maaf, kasi baucer RM30. Huhu. Bengang jugak la bos sy.
Alongxp Alongxp November 12, 2014
wow...wow...wow... ini betul punya marah nih... ingatkan tajuk tu gimik je.. betul2 rupanya... huhuhuhu
sumysya sumysya November 12, 2014
ooohhh...menakutkan...igtkan ok la servisnya...cam web zalora gak,,promot beriya tp ntah hape2
Mimi Azirah Mimi Azirah November 12, 2014
Xpernah beli lagi dgn lazada..rekod buruk mcm.nih memg xla nak beli kan
Diana Rashid Diana Rashid November 12, 2014
saya pun pernah kena dengan lazada nih..bukan 2,3 hari tapi 2 minggu..memang menyirap je darah..bukan puluh2 tapi ratus harga barang nya yang saya beli..memang mendidih je rasa dalam seminggu dua kejadian tu..Yang geram tu sebab barang tak sampai2 dia tak nak inform pun ..tunggu kita pulak terhegeh2 pi tanya dia kenapa barang tak sampai.bila call baru nak cakap,masalah penghantaran la,masalah stok la..
eima eima November 12, 2014
kes cam ni baut aku tak penah beli brg online... harap2 lazada reply cepat nk tau jg jwpan die ape
zaza zehra zaza zehra November 12, 2014
hari2 usha lazada nak beli..tapi ada je halangan supaya tak klik membeli..risau pulak rasa kalu terus beli kt situ..
zaza zehra zaza zehra November 12, 2014
hari2 usha lazada nak beli..tapi ada je halangan supaya tak klik membeli..risau pulak rasa kalu terus beli kt situ..
AnonymousAnonymous November 12, 2014
beli kat lazada, kena tengok sapa yang jual. lazada memang mahal pun.
siti zawiah siti zawiah November 12, 2014
baru ja nak beli kat lazada..terus tak jadik..takut pulak lepas baca entry akak..
Cheq Sue Cheq Sue November 12, 2014
baru je nak beli kat situ...bila baca ni terus seriau... cancel la
Joanna Yunus Joanna Yunus November 12, 2014
Ina mmg ramai yg kena adik akak pun kena barang sampai tapi retak... Blh dia.cakap tak ada bukti yg menybbkan barang tu sampai retak... Walau pun adik akak ambik gambar sejurus buka barang...
Allene Allene November 12, 2014
lately memang macam2 hal lazada buat... teruk betul.
AnonymousAnonymous November 12, 2014
Bawak kes ke tribunal or court. Dgn kos x smp rn30.
Maria Firdz Maria Firdz November 12, 2014
Ada org cakap...jgn beli byran online... Tapi cod... Sbb mslh gini lah... Mcm mmbr sy de beberapa kali beli tapi COD mmg cepat... Sy nk beli online gak dulu...tapi pembayarnnya ssh sikit sbb sy xde kredit card... Jadi x Jadi la beli... Mujur lah x jadi... Takut pula jadi mcm ni... Takpe lah... Mungkin bukan rezeki... Tapi itulah risiko beli online... Bukan lazada je...dgn mana2 pun sama juga...
shahdiana shahdiana November 12, 2014
Haa..betul2...sabar jela kan ina..napa nak buat camtu..memalukan je..dah nama glamer nk buat cmtu pulak...
eita eita November 12, 2014
tak pernah lagi berurusan dengna lazada ni..
tomato oren tomato oren November 12, 2014
hahaha...sy pnh terkena dgn zalora...kat design lain tulis kasut tu kulit vavi tp satu lg tak tulis so kita assume yg tu bukan kulit vavi la...design mmg cun la..dh order dah ni dah sampai siap pakai la kwn pun test pakai konon nak beli jugak..tp hati tak sedap try call zalora tnya..naahhh mmg kulit vavi kooooo!! tp pesal ko tak tulis situ jugak kulit vaviiii!!!! dah la kena htr balik pakai duit kita pastu pulak kasut yg diberi mmg tahap vavi gak laa...
tak pasal sy angkut tanah dpn opis satu plastik naik tangga umah atas nak samak..terpksa aku dgn kawan aku samak kaki mlm tu...bak kata azwan ali aku carut ko aku carutttttt!!!!
tifa anvar tifa anvar November 12, 2014
inilah salah satu saya brusan dlm online. Tq buat ntri ni.
ziezah.com ziezah.com November 13, 2014
lazada ni dah ada nama..xelok la buat gitu kan.. pasni beringat2 la nk shopping on9 mne2 lg..
dalila dalila November 13, 2014
lazada ni byk org jgak merungut... akak x pernah beli guna lazada lagi...
Myra Jay Myra Jay November 13, 2014
Dulu pun pernah ada kes gini kan, ramai blogger up entry then now Lazada dah ok.. ni tak sangka sejarah lama berulang lagi


Myra thn lepas kot ada bli barang term COD, tp smpai ke sekarang (tahun ni) barang tak dapat. Tapi myra buat xtau la sbb COD kan..
QasehnyaRania QasehnyaRania November 13, 2014
alhamdulillah la, hri tu su beli brg dpt.tp bayar COD la.
bila ina gtau ni mmg xnka dh la
thanks ina berkongsi entry ni..
zareliqa afiqa zareliqa afiqa November 13, 2014
Nasib baik takde beli pape lg.. Sbb nmpk mcm leceh je..
Sya Nadia Sya Nadia November 16, 2014
Sya pun ada prob sebelum ni.. Tp bila dah settle baik²,rasa lega. Skrg try beli lg, tgk ok ke X lazada ni.. Kalau ok, boleh terus. Kalau X, boleh bye².cuma masalah cod tu tak semua tempat ada. Muadzam xblh cod.
Fiza Rahman Fiza Rahman November 24, 2014
Tu dia..manager dah call...hehehe...

Tak der pengalaman lagi sebab tak pernah shopping ngan lazada.
Redzuan Mohd Rashid Redzuan Mohd Rashid December 12, 2014
Untunglah sis ada blog yang trafik tinggi... kalau x memang lazada buat gelap mata je kalau dah tipu customer... contoh macam kes saya beli smartphone... kena tipu pasal warranty dan disyaki smartphone yang dibeli smartphone second hand sebab warranty didaftarkan 6 bulan sebelum tarikh pembelian... sy dah email diaorg tapi diaorg buat senyap je... pastu sy komen dekat fb page diaorg... tau2 diaorg block sy dekat fb page diaorg walaupun sy cuma tanya baik2 sahaja... so kesimpulannye yang sy dpt kt sini, walaupun kes sis ni dah selesai tapi orang ramai perlu sedar yang lazada ni lebih kepada untuk rip off people's money sahaja... (tgk macam mana tindakan diaorg block sy dari fanpage mereka) berhati2 untuk beli dengan lazada... sama ada guna credit card atau COD x menjamin apa2... kalau barang yang dijual dengan harga yang jauh lebih murah dari tempat lain, jangan cepat terpedaya... mesti ada something yang x betul...
Kimora Clarissya Kimora Clarissya January 08, 2015
Betulll!!! Tp ada lg penipu besar dr LAZADA iaitu c ZALORA. gara2 ZALORA, sy ni hmpir PUTUS TUNANG.kes dia tjadi bl sy purchase wallet brand Alfio Raldo utk tunang for his bufday.sy tpksa beli via online ja sbb sy kja jauh dr bndar.nk trun ke bndar pyah ckit maklum la ke trsnper ke kwsan pndalaman.Akak nk tau pa jd bl sy trima wallet tu, sy trus la packing cntik2 dlm box n pos blk dgn tunang TANPA SY SEDARI N BUAT CHECKING DI DLM WALLET tu ADA GAMBAR LELAKI BERUKURAN PASPOT.akak bayangkn mcm mna haru biru ya hubng sy,sbb tnang sy fkir sy buat hal kat blkng dia n wallet tu org lain punya..Tuhan ja tau kak,mcm mna hebat ya pgaduhan kami smpai nk PUTUS TUNANG :(
Pg esok ya lps bgaduh besar mlm tu,tepat jm 9 sy kol pihak ZALORA. TU PUN MRK LMBT NK JWB.then bl sy komplen smua psal hal tu,bole2 ja operator prmpuan tu ckp.. "Sy fhm prasaan cik, tp bole tak cik pos blk g pihak kami"
Ok takpe, sy dpt sabar lg. Sy return blk wallet tu dgn smpul GDEX die skali.nak tau lg, sy email trus mnta PENJELASAN BERTULIS SEKALI CC TRUS G EMAIL TUNANG.

Tunggu2 punya tunngu smpai 4hari bkerja still respond smentara tu tunang sy mgg dh nekad maw batal pkahwinan hjg thn ni. Tuhan ja tau kak mcm mna stress n sakit ati sy d sni.

Sy kol blk dgn mrk..tau apa yg suprised ya. Pihak zalora Penipu tu ckp gini "Cik, pihak kami dh credit kn semula amount wallet tu dlm bntuk baucer. Cik bole guna pd bila2 msa sja, sah utk 365 hari."
Yg buat sy naik angin sbnar ya kak, bkn sy nk blk duit tu wpun wallet tu mahal. Yg sy mnta dlm EMAIL awalan conversation tu, sy mnta pihak ZALORA buat penjelasan bgaimana SEKEPING GMBAR LELAKI BOLE ADA DI DALAM WALLET YANG DI JUAL OLEH PIHAK ZALORA SENDIRI DAN SIAPA KAH LELAKI ITU???" tu ja sy nak..tp mrk ttp ckp, "brg yg pihak cik order tu btul n xda org prnh pakai" akak byangkn mahu ya sy nak meraung n mjerit ja kat prempuan tu. Kalau ada dpan mata, rs ya ada yg kena Terajang..

Kesimpulan ya d sini, JGN SESEKALI PERCAYA BELI ONLINE. DAN CUST. SERVICE PIHAK ZALORA MGG NO MANNERS. Baik beli scra dpn mata ja wpun rs mnyusah kn nk mncr. O ya, skrng ni hbgn sy n tunang sy hmbar sdikit... Dia jauh, sy pun jauh...mudahan jodoh kami d kekalkn.. Amin..
AnonymousAnonymous January 12, 2015
urm sy pown bli kat lazada utk 1 st tme tp bg brg salah n still xantar lg brg yg btoi smpai hr ni dr 15.12, so akak ad lg x no Mr. vijay tu, tq
IntaNBerliaN IntaNBerliaN January 12, 2015
@Tanpa Nama

ada, blh bg emel x?.. nanti sy send kat emel.. tq
gee gee February 09, 2015
Salam sis bole bg no tu kt sy jugak...sy punya brg pon xsampai lg...seminggu lebih dah :(..email sy ye geeduniaherbs@gmail.com
aiman anuar aiman anuar March 01, 2015
Setakat ni beli barang kat lazada semua okay je..minggu depan nak beli tv,cabinet tv dengan dua set sofa..harap2 semua berjalan lancar..saye rase servis lazada okay..
AnonymousAnonymous March 02, 2015
tidak semua barang jual di lazada ORIGINAL.. saya beli perfume original katanya..sampai gred AAA. original price RM395 Less Rm148.. kat downtown baru Rm50. skrg tgh tgu nk refund
Shah Razi Danial Shah Razi Danial March 12, 2015
Lazada tu fake.. Kebanyakan jual .. Barang tiruan.. Saya baru beli headphone Sony .. Bernilai RM 300 , bila saya dpt .. Sony tiruan .. Bila call pihak pengurusan .. Diorg mcm biasa , mntak maaf n refund duit .. Lain Kali, baik g beli sendri.. Xyah lazada .. Diorg lazat mkn duit kita..
Shah Razi Danial Shah Razi Danial March 12, 2015
Lazada tu fake.. Kebanyakan jual .. Barang tiruan.. Saya baru beli headphone Sony .. Bernilai RM 300 , bila saya dpt .. Sony tiruan .. Bila call pihak pengurusan .. Diorg mcm biasa , mntak maaf n refund duit .. Lain Kali, baik g beli sendri.. Xyah lazada .. Diorg lazat mkn duit kita..
Shah Razi Danial Shah Razi Danial March 12, 2015
Lazada tu fake.. Kebanyakan jual .. Barang tiruan.. Saya baru beli headphone Sony .. Bernilai RM 300 , bila saya dpt .. Sony tiruan .. Bila call pihak pengurusan .. Diorg mcm biasa , mntak maaf n refund duit .. Lain Kali, baik g beli sendri.. Xyah lazada .. Diorg lazat mkn duit kita..
AnonymousAnonymous April 14, 2015
@IntaNBerliaN boleh tak saya nak dapatkan juga contact number mr.Vijay?saya pon ada masalah dengan lazada.
IntaNBerliaN IntaNBerliaN April 14, 2015
@Tanpa Nama

No HP MR VIJAY : 017- 310 7011
AnonymousAnonymous August 22, 2015
Pernah kena....beli tv hntr sabah....lewat hmpr sebulan drp tarikh spatutnya hntr.balik2 call cstmr srvce yg tak bl pakai pny cakap..hbs bpuluh ringgit kredit.ckp àkn call blk tp lgsg takde.rupanya salah address pdhl dah pernah beli beb kali.dekat sebulan br smp.lps tu insaf dah...tobat dgn lazada ni..